مقایسه زوم و اسکایپ: کدام ابزار تماس ویدیویی بهتر عمل می‌کند؟

در این مطلب از انارگیفت به مقایسه زوم و اسکایپ می‌پردازیم تا اگر شما هم مشغول به همکاری‌های از راه دور هستید، بتوانید یکی از این دو برنامه را برای اجرای ویدیو کنفرانس و جلسات کاری خود انتخاب کنید. این دو برنامه قابلیت‌های مشترک و تفاوت‌هایی برای ارتباط از راه دور و همکاری‌های تیمی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

زوم بهتر است یا اسکایپ؟

زوم و اسکایپ دو مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ارتباطات حرفه‌ای در حال حاضر هستند. این که بدانید بهترین ابزار تماس ویدیویی برای شما کدام است، به نیازهای کاری شما بستگی دارد. امنیت، ادغام‌پذیری، سهولت استفاده، تنوع ویژگی‌های ارائه شده و پشتیبانی از کاربران، همه موارد مهمی هستند که باید بررسی شوند. در ادامه به مقایسه زوم و اسکایپ می‌پردازیم تا شما را در این انتخاب یاری کنیم.

مقایسه زوم و اسکایپ در یک نگاه

مقایسه زوم و اسکایپ در یک نگاه
مقایسه زوم و اسکایپ در یک نگاه

اسکایپ یک برنامه تماس ویدیویی است که در سال 2003 منتشر شد و در سال 2011 نیز توسط مایکروسافت خریداری شد. زوم در سال 2013 راه‌اندازی شد و در سال‌های اخیر نیز مورد استفاده افراد بیشتری قرار گرفته است.

زوم و اسکایپ هر دو ویژگی‌های مشترکی دارند. هر دو اشتراک رایگان دارند و قابلیت‌های مشترکی مانند ضبط جلسات ویدیویی، اشتراک گذاری صفحه نمایش، چت در هنگام برگزاری جلسات و دسترسی به تماس گروهی بدون داشتن اکانت و ثبت‌نام در برنامه را ارائه می‌دهند. هر دو برنامه با سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک، iOS، اندروید و لینوکس سازگاری دارند.

با خرید گیفت کارت اسکایپ از انارگیفت می‌توانید به قابلیت‌های ویژه آن دسترسی داشته باشید.

در حالی که تنها کسانی که در زوم یا اسکایپ حساب کاربری دارند، می‌توانند جلسات تماس ویدیویی را برقرار کنند، شرکت‌کنندگان در این تماس مجبور نیستند که حتما به این پلتفرم‌ها بپیوندند.

علاوه بر شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز میان این‌ دو پلتفرم وجود دارد. حداکثر تعداد شرکت‌کننده در جلسات اسکایپ 100 نفر و در زوم 1000 نفر است. همچنین اختلاف‌هایی در پلن‌های اشتراکی دارند.

حداکثر مدت زمان جلسات ویدیویی در اسکایپ 24 ساعت است. در مقابل در پلن رایگان زوم، جلسات گروهی به 40 دقیقه محدود و جلسات فردی می‌تواند تا 30 ساعت ادامه داشته باشد. قابلیت رونوشت جلسات در پلن‌های تجاری و سازمانی زوم ارائه می‌شود، در صورتی که این قابلیت در اسکایپ وجود ندارد.

Zoom ویژگی نظرسنجی و تخته سفید را برای بحث‌های گروهی و تعاملی در اختیار شرکت‌کنندگان می‌گذارد، در حالی که Skype این ویژگی را ندارد. با پلن‌های پولی در زوم می‌توانید جلسات خود را به صورت لایو در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، اما این ویژگی در اسکایپ وجود ندارد.

هر دو برنامه زوم و اسکایپ امکان تغییر پس‌زمینه مجازی را ارائه می‌دهند که برای افرادی که در حین تماس می‌خواهند حرفه‌ای‌تر به نظر برسند مفید است. می‌توانید از اسکایپ با ایکس باکس یا هر دستگاه آمازون الکسا استفاده کنید، اما این قابلیت‌ها در زوم وجود ندارد.

مقایسه زوم و اسکایپ از نظر ویژگی‌ها صوتی و تصویری و ادغام

مقایسه زوم و اسکایپ از نظر ویژگی‌های صوتی و تصویری و ادغام
مقایسه زوم و اسکایپ از نظر ویژگی‌های صوتی و تصویری و ادغام

زوم ویدیوها را با کیفیت HD و 4K ارائه می‌دهد که برای تماس‌ها و ارائه‌های حرفه‌ای فوق‌العاده است. کیفیت ویدیوهای اسکایپ نیز HD است، اما به پای زوم نمی‌رسد. هر دو برنامه کیفیت صدای عالی دارند. بنابراین با هر دو تماس‌های واضحی خواهید داشت.

زوم با Google Workspace ادغام می‌شود در حالی که اسکایپ این قابلیت را ندارد. هر دو پلتفرم با Microsoft 365 ادغام می‌شوند و از برنامه‌ها و APIهای شخص ثالث مختلف برای ادغام‌های سفارشی پشتیبانی می‌کنند و قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی را در اختیار کاربران می‌گذارند.

برای ساخت حساب کاربری در اسکایپ یا زوم می‌توانید از شماره مجازی استفاده کنید. با خرید شماره مجازی گوگل وویس بدون این که کسی به خط اصلی شما دسترسی داشته باشد می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مختلف فعالیت داشته باشید.

مقایسه زوم و اسکایپ از نظر پلن‌های اشتراکی

مقایسه زوم و اسکایپ از نظر پلن‌های اشتراکی
مقایسه زوم و اسکایپ از نظر پلن‌های اشتراکی

سرویس تماس ویدیویی رایگان اسکایپ Meet Now برای تیم‌های کوچک و استفاده شخصی مناسب است. با خرید گیفت کارت اسکایپ و شارژ اکانت خود می‌توانید از قابلیت‌های پیشرفته آن نیز استفاده کنید. قابلیت Microsoft Teams آن نیز برای کسب و کارهای با اهداف پیشرفته و تجاری مناسب است.

زوم یک طرح رایگان و سه پلن پولی دارد. پلن Zoom Pro قابلیت‌های پخش در رسانه‌های اجتماعی، امکان ضبط و ذخیره جلسات در یک گیگ فضای ابری و امکان حضور 100 شرکت‌کننده در هر جلسه تماس را ارائه می‌دهد.

پلن Business زوم برای کسانی که حداقل 100 لایسنس خریداری می‌کنند در دسترس است. در این پلن می‌توانید تا 300 شرکت‌کننده را در جلسات خود میزبانی کرده و رونوشت رکوردها را نیز دریافت کنید.

پلن Business Plus زوم برای کسانی که حداقل 10 لایسنس خریداری کرده‌اند، در دسترس است. در این پلن به قابلیت‌های چت گروهی، ایمیل، تقویم و یک همراه هوش مصنوعی و تخته سفید نامحدود دسترسی دارید.

پلن Enterprise زوم برای سازمان‌هایی که 50 لایسنس یا بیشتر خریداری می‌کنند، مناسب است. مشترکان این طرح می‌توانند تا 500 شرکت‌کننده را در جلسات خود میزبانی کرده و فضای ذخیره‌سازی ابری نامحدود و امکان رونوشت رکوردها را دریافت کنند.

در همه پلن‌های پریمیوم زوم، امکان خرید افزونه Large Meetings برای شما فراهم است که از طریق آن می‌توانید ظرفیت شرکت کنندگان را تا 1000 نفر افزایش دهید.

رابط کاربری زوم یا اسکایپ

رابط کاربری زوم یا اسکایپ
رابط کاربری زوم یا اسکایپ

در مقایسه زوم و اسکایپ از نظر کاربر پسند بودن باید بگوییم که هر دو رابط کاربری ساده‌ای دارند که پیوستن به جلسات را آسان می‌کند. در هر دو پلتفرم یک لینک منحصر به‌فرد به میزبان داده می‌شود تا با شرکت‌کنندگان به اشتراک بگذارند. هیچ کدام از این دو برنامه برای شرکت در جلسات نیاز به دانلود نرم‌افزار ندارند. هر دو برنامه از نظر کاربرپسندی با هم برابری دارند.

مقایسه زوم و اسکایپ از نظر پشتیبانی از مشتری

اسکایپ خدمات پشیبانی از مشتری را از طریق Skype Help Center و Skype Community آنلاین ارائه می‌دهد. قابلیت پشتیبانی یک به یک برای جلسات در اسکایپ وجود ندارد.

در همه پلن‌های زوم پشتیبانی از طریق Help Center آنلاین در دسترس است، در عین حال، مشترکان طرح‌های پریمیوم به ایمیل تیکت و چت زنده نیز دسترسی دارند.

مشتریان طرح‌های Business و Enterprise می‌توانند پشتیبانی شخصی را از طریق تماس تلفنی دریافت کنند.

مقایسه امنیت زوم و اسکایپ

در این قسمت به مقایسه اسکایپ و زوم از نظر امنیت می‌پردازیم. Skype با رمزگذاری سراسری ارائه می‌شود و از نظر امنیت سیستم، شهرت خوبی دارد. همه پلن‌های Zoom با رمزگذاری TLS و رمزگذاری AES-256 برای محتوای در لحظه ارائه می‌شوند. فعال کردن رمزگذاری سراسری زوم که در همه پلن‌ها در دسترس است از ارتباط بین همه شرکت‌کنندگان جلسه محافظت می‌کند.

در سال 2020 و هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا که استفاده از زوم با رشد زیادی همراه بود، امنیت آن نیز زیر سوال رفت و به تیتر خبرها تبدیل شد. دلیل آن هم مشکل ورود ناگهانی افراد ناخوانده در جلسات ویدیویی بود. در ادامه زوم آپدیت‌هایی را برای حریم خصوصی و بهبود رمزگذاری پلتفرم انجام داد تا این مشکل را برطرف کرده و لایه‌های محافظتی بیشتری را برای کاربران فراهم کند.

زوم یا اسکایپ کدامیک بهتر است؟

زوم در مقایسه با اسکایپ ویژگی‌های تجاری بیشتری را ارائه می‌دهد. با زوم می‌توانید حداکثر با 1000 نفر جلسه برگزار کنید در حالی که در اسکایپ به 100 نفر شرکت‌کننده محدود هستید. زوم تخته‌های سفید، رونوشت از جلسات، نظر سنجی شرکت‌کنندگان، جلسات پراکنده، پخش استریم در رسانه‌های اجتماعی، پشتیبانی فنی قوی و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. در مقابل اسکایپ برای تیم‌های کوچک یا استفاده شخصی کاربردی‌تر است، اما در مقایسه با مجموعه بزرگ ویژگی‌های تجاری زوم عملکرد ضعیف‌تری دارد.

امیدواریم پس از مطالعه مقایسه زوم و اسکایپ، بتوانید پلتفرم مناسب خود را برای برقرار جلسات و کنفرانس‌های ویدیویی انتخاب کنید و از قابلیت‌های هر کدام نهایت استفاده را در جهت ارتقاء کسب و کار خود ببرید. خوشحال می‌شویم تا تجربه خود را در زمینه استفاده از هر کدام از این برنامه‌های تماس ویدیویی با ما در کامنت‌ها در میان بگذارید. برای آشنایی با روش استفاده از گیفت کارت اسکایپ کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید