مقایسه گوگل وان و آیکلود؛ کدام فضای ذخیره سازی ابری ارزش خرید دارد؟

در این مطلب از انارگیفت، مرجع تخصصی خرید گیفت کارت قصد داریم تا با مقایسه گوگل وان و آیکلود و بیان برتری‌های هر یک نسبت به دیگری، شما را در خرید فضای ابری مناسب خود یاری کنیم.

واقعیت‌هایی در مورد گوگل وان و آیکلود

  • هر دستگاه اپلی به همراه آیکلود ارائه می‌شود تا داده‌های کاربران را در فضایی امن و در دسترس نگهداری کند.
  • گوگل وان در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شد. این سرویس در گذشته با نام فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو شناخته می‌شد.
  • فضای ذخیره‌سازی آیکلود تا حداکثر ۵ گیگابایت را به طور رایگان در دسترس کاربران قرار می‌دهد، اما گوگل وان تا ۱۵ گیگابایت امکان استفاده رایگان را به مشتریان خود می‌دهد.
  • در هر دو سرویس می‌توان حالت چند نفره را تنظیم کرد که افراد می‌توانند به فایل‌هایشان در بخش‌های مختلف دسترسی داشته باشند. این اقدام در قالب یک لیست و یا به صورت تک نفره انجام می‌شود.
  • برای فضای ذخیره‌سازی گوگل وان تا حداکثر 30 ترابایت در نظر گرفته شده است که در پلن‌های پولی به کاربران ارائه می‌شود. این میزان فضا در گوگل درایو، جیمیل و گوگل فوتو در دسترس است.
  • آیکلود حدود 850 میلیون کاربر دارد.

حتما سر بزنید: اشتراک نتفلیکس

گوگل وان و آیکلود دو فضای ذخیره‌سازی بر اساس Cloud یا همان فضای ابری هستند که افراد در هر دستگاه و در هر مکان و تنها با اتصال به اینترنت، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. هر دو مورد برای نگهداری فایل‌های مهم از عکس گرفته تا اسناد کاری بسیار مناسب هستند.

بررسی اجمالی Google One و iCloud

مقایسه آیکلود و گوگل وان
مقایسه آیکلود و گوگل وان

آیکلود:

در تعریف iCloud باید گفت که فضای ذخیره‌سازی ابری اپل است که به کاربران اجازه پشتیبان گیری از فایل‌ها و اسناد را می‌دهد. یکی از ویژگی‌های کاربردی آیکلود این است که از تغییرات ایجاد شده توسط شما، در تمامی دستگاه‌های Sync شده بک‌آپ می‌گیرد. اولین بار در سال ۲۰۱۱ از آیکلود رونمایی شد و در همان روزهای نخست برای گیمرهایی که در هر دستگاهی از جمله مک و PC بازی می‌کردند کاربردی واقع شد، زیرا برای ادامه بازی می‌توانستند در هر مکان و هر دستگاه اقدام کنند و نیازی به شروع مجدد آن نبود.

حتما سر بزنید: خرید یوسی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، این سرویس تا ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را در اختیار کاربران می‌گذارد و در صورت نیاز به فضایی بیشتر از این مقدار، باید پلن‌های موجود با حجم‌ها و دوره‌های مختلف را خریداری کنند. شما نیز برای خرید اشتراک فضای آیکلود پلاس از انارگیفت می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

گوگل وان:

سرویس Google One در سال ۲۰۱۸ ارائه شد و علاوه بر ارائه فضای ذخیره‌سازی و مرتب سازی فایل‌ها و اسناد به کاربران، به آن‌ها در مدیریت حساب گوگل خود کمک می‌کند.

با استفاده از این سرویس می‌توانید Inbox خود را مدیریت و سازماندهی کرده و از ابزارهایی مانند document editing (ادیت اسناد)، storage (فضای ذخیره‌سازی) و backup (پشتیبان گیری) استفاده کنید که بر سرعت روند کار تأثیرگذار می‌باشد. قابلیت همگام سازی مخاطبین در تمامی دستگاه‌های متصل به یک حساب واحد گوگل از دیگر ویژگی‌های کاربردی این سرویس است.

برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بالاتر از ۱۵ گیگابایت به خرید اشتراک گوگل وان نیاز دارید.

تفاوت‌ها و شباهت‌های گوگل وان و آیکلود

با وجود این که هر دو سرویس مذکور از ویژگی‌های کاربردی یکسانی برخوردار هستند، اما تفاوت‌هایی اساسی نیز با یکدیگر دارند که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حتما سر بزنید: خرید اکانت اسپاتی فای

مقایسه گوگل وان و آیکلود
مقایسه گوگل وان و آیکلود

مقایسه Google One و iCloud از نظر قابلیت‌ها

از جمله شباهت‌های این دو سرویس می‌توان به پشتیبان‌گیری، قابلیت Share کردن، ادغام با برنامه‌های دیگر مانند Adobe Creative Cloud و همچنین شخصی سازی لینک فایل و فولدر اشاره کرد.

در قسمت مربوط به ویژگی‌ها نمی‌توان تفاوت زیادی بین فضای ذخیره سازی گوگل وان و آیکلود قائل شد، اما به دلیل این که گوگل وان امکان دسترسی و جابجایی بین حساب‌ها را ساده‌تر ساخته است، بر آیکلود برتری دارد و در میان فریلنسرها و افرادی که در موسسات غیرانتفاعی فعالیت دارند، محبوبیت بیشتری دارد.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت اپل

ابزارهای اشتراک گذاری در دو سرویس ذخیره‌سازی ابری

در این بخش از مقایسه، گوگل وان بر آیکلود برتری دارد، زیرا ابزارهایی مانند درایوهای مشترک را در راستای اشتراک گذاری فایل و اسناد ارائه می‌کند که امکان خدمات دهی به مشتریان را ساده‌تر می‌سازد و همچنین به واسطه استفاده از آن به راحتی می‌توان با همکاران خود کارهای پروژه‌ای انجام داد.

امنیت در فضای ذخیره‌سازی

با وجود این که می‌توان در هر دو سرویس از احراز هویت چند عاملی استفاده کرد و گوگل درایو در حال تلاش برای ایجاد امنیتی کامل برای کاربران است، اما آیکلود در این زمینه پیشتاز است.

لازم به ذکر است که تمامی داده‌های ذخیره شده در آیکلود به وسیله رمزگذاری 128-bit AES end-to-end (128 بیتی AES سرتاسری) محافظت می‌شوند و صد‌ در‌ صد ایمن هستند. علاوه بر داده‌های ذخیره شده، این سرویس از اطلاعات مربوط به iCloud Keychain، iCloud Tabs، Safari History و WiFi passwords نیز به طور کامل محافظت می‌کند.

موضوع امنیت در گوگل وان به شکل دیگری است. این سرویس تنها در زمان استراحت و بسته بودن حساب از اطلاعات موجود محافظت می‌کند؛ بدین معنی که افرادی که به عنوان مجریان و کارمندان گوگل از اطلاعات شما نگهداری می‌کنند، به این داده‌ها دسترسی دارند و هر زمان که بخواهند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. سال‌هاست که سیاست حفظ حریم خصوصی در گوگل موضوع بحث برانگیزی است…

ارزش خرید فضای ابری

این دو سرویس از نظر قیمت بسیار شبیه به یکدیگر و مقرون به صرفه هستند، اما فضای ذخیره سازی گوگل وان به دلایل زیر از اشتراک فضای آیکلود پلاس بهتر است:

  • امکان به اشتراک گذاری اطلاعات و برنامه‌های گوگل با خانواده به میزان نامحدود (این میزان در آیکلود اپل تنها تا ۲ ترابایت است)
  • ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان که از آیکلود ۱۰ گیگابایت بیشتر است.
  • ارائه تخفیف‌های خاص در برخی از پلن‌ها که اپل از این گزینه برخوردار نیست.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت فری فایر

عملکرد Google One و iCloud

در میان گوگل وان و آیکلود، اپلیکیشن زنده گوگل وان بهتر از آیکلود عمل می‌کند و می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای برنامه‌های دسک‌تاپ و موبایل استفاده کرد، زیرا در شرایط با کمترین سرعت اینترنت، عملکرد خوبی در هر دو پلتفرم اندروید و آی او اس از خود نشان می‌دهد.

آیکلود اپل برای دستگاه‌های مک او اس، آی او اس و آیپد او اس بهترین گزینه است. کاملاً بدیهی است که به خاطر طراحی این سرویس برای محصولات اپل، در پس زمینه به صورت مجازی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. آیکلود در تأمین امنیت داده‌های شما و دسترسی به آن‌ها از طریق هر پلتفرم اپلی شناخته شده است.

محدودیت‌ها

iCloud تنها در دستگاه‌های با سیستم عامل اپل به خوبی عمل می‌کند و در دیگر دستگاه‌ها عملکرد درستی ندارد، اما گوگل وان در تمامی پلتفرم‌ها موفق بوده و امکان استفاده از چندین برنامه سنگین به طور همزمان را ارائه می‌دهد.

حتما سر بزنید:  خرید اپل آیدی

خدمات پشتیبانی در Google One و iCloud

منظور از پشتیبانی در دو سرویس گوگل وان و آیکلود، ارائه خدمات آنلاین و یا پاسخگویی شبانه روزی به مشکلات و سؤالات کاربران است. در آیکلود، تمامی کاربران به چت زنده و تماس تلفنی و ارتباط آنلاین و مستقیم با پشتیبانی دسترسی دارند. لازم به ذکر است که کاربران اپل، از طریق آی مسیج، وبسایت و یا برنامه پشتیبانی آی او اس به سرویس چت مذکور دست می‌یابند.

در گوگل وان نیز کاربران با استفاده از ایمیل، تلفن و چت زنده به پشتیبانی سرویس مربوطه دسترسی دارند.

خدمات پشتیبانی در Google One و iCloud
خدمات پشتیبانی در Google One و iCloud

مزایا و معایب اشتراک آیکلود پلاس و گوگل وان

برای بررسی تیتروار هر کدام از سرویس‌ها، ابتدا به معرفی مزایا و سپس معایب آن‌ها می‌پردازیم.

آیکلود

مزایا:

  • امکان همگام سازی تمامی دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک و در نتیجه دسترسی به اطلاعات خود در هر پلتفرم
  • ارائه ۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان
  • روشی بسیار ساده و سریع برای به اشتراک گذاری فایل‌ها و اسناد بین مک و آیفون و آیپد
  • دسترسی به امکانات جالبی مانند مخفی کردن ایمیل
  • قابلیت ذخیره‌سازی تمامی اطلاعات از فایل و تصاویر گرفته تا iBooks، مخاطبین و ریمایندرها و بوکمارک‌های مرورگر!
  • ارائه پلن‌های مقرون به صرفه با فضای ذخیره‌سازی بیشتر

معایب:

  • برخی از قابلیت‌های آیکلود تنها در برنامه‌های اپل ارائه می‌شوند.
  • عدم ایجاد ارتباط مؤثر با پلتفرم‌های دیگر (به طور مثال عملکرد خوبی با اندروید ندارد)
  • لزوم اتصال به اینترنتی قوی برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده موجود در فضای ابری

گوگل وان

مزایا:

  • ارائه فضای ذخیره‌سازی بالا به کاربران
  • امکان به اشتراک گذاری فایل‌ها با دوستان و همکاران
  • قابلیت دسترسی در تمامی پلتفرم‌های متصل به اینترنت
  • ارائه خدمات متمرکز مختص به گوگل
  • بک‌آپ گیری اتوماتیک در دستگاه‌ها
  • تخفیف‌های مختلف مربوط به محصولات گوگل

معایب:

  • عدم ارائه مقادیری مشخص از فضای ذخیره‌سازی انحصاری به اعضای خانواده
  • ناتوانی در ادغام با خدمات غیر از گوگل
  • محدودیت در سایز فایل

حتما سر بزنید:  خرید گیفت کارت پلی استیشن

نتیجه گیری

امروزه با وجود فضای ابری، هیچ نگرانی در مورد امنیت و نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات خود مانند تصاویر، ویدئو و اسناد نداریم.

اگر به دنبال فضای ذخیره‌سازی رایگان هستید، گوگل وان برای شما مناسب‌تر است، زیرا فضای بیشتری را به صورت رایگان در اختیار کاربران می‌گذارد؛ اما اگر به دنبال امنیت اطلاعات خود هستید، ‌آیکلود با ارائه رمزگذاری سرتاسری دسترسی افراد غیرمجاز را به اطلاعات شما محدود می‌کند و در این مورد بهتر از گوگل وان عمل می‌کند.

امیدواریم که با ارائه موارد فوق و جزئیات مربوط به گوگل وان و آیکلود، توانسته باشیم شما را در انتخاب فضای ابری متناسب با نیازهایتان یاری کنیم. در مطلبی دیگر به بررسی جامع اشتراک گوگل وان پرداخته‌ایم؛ برای آشنایی بیشتر با این اشتراک به مطلب مربوطه مراجعه کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید