مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی

اگر یک نویسنده، مقاله‌نویس و یا تولیدکننده محتوا هستید، در این مطلب از انارگیفت با مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی با ما همراه باشید تا بهترین ابزار ویرایش نوشته خود را پیدا کنید و ببینید کدامیک مناسب شماست.

راه‌اندازی هوش مصنوعی مولد GrammarlyGO توسط گرامرلی آن‌را به رقیبی برای ChatGPT در زمینه ویراستاری محتوا تبدیل کرده است. حال ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که کدام نرم‌افزار هوش مصنوعی گزینه بهتری برای نویسندگان است؟

هوش مصنوعی در سال های اخیر پیشرفت و تبلیغات زیادی داشته است و پیش‌بینی می‌شود که این صنعت طی 7 سال آینده حدود 13 برابر رشد داشته باشد. در این میان ChatGPT و Grammarly دو ابزار محبوب هوش مصنوعی برای نویسندگان به حساب می‌آیند.

ChatGPT به شما کمک می‌کند تا در مواقع بلاک ذهنی، به روشی خیلی آسان محتوا تولید کنید، در حالی که Grammarly نوشته شما را اسکن کرده و هر گونه خطای نوشتاری را اصلاح می‌کند.

طبق یک مقاله تحقیقاتی، چت جی پی تی در ویرایش جملات طولانی به خوبی عمل نمی‌کند. در این تحقیقات آمده است که در ارزیابی‌های انسانی مشخص شده که ChatGPT موارد نادرست کمتری ایجاد می‌کند و از طرفی بیش از اندازه متن را اصلاح می‌کند و برای محتواهای طولانی بهتر است.

در مقابل گرامرلی یک دستیار هوش مصنوعی برای نوشتن است که برای هر فردی که کار نوشتن انجام می‌دهد، ساخته شده است و برای ایجاد و ویرایش محتواهای کوتاه بهتر عمل می‌کند.

حال برای مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی، آزمایشاتی را بر روی هر دو نرم‌افزار انجام داده‌ایم و بررسی‌ها را در این مقاله بازگو خواهیم کرد. پیش از هر چیز، ابتدا به معرفی مختصری از این دو برنامه می‌پردازیم:

چت جی پی تی چیست؟

چت جی پی تی چیست؟
چت جی پی تی چیست؟

ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی است که توسط OpenAI توسعه یافته و در سال 2022 برای عموم منتشر شد. استفاده از آن رایگان است و با خرید اکانت چت جی پی تی می‌توانید از نسخه ChatGPT-4 که سرعت و قابلیت‌های بیشتری دارد، استفاده کنید.

گرامرلی چیست؟

گرامرلی چیست؟
گرامرلی چیست؟

Grammarly یک جستجوگر گرامری و یک دستیار ویرایشگر برای نوشتن است که از سال 2009 منتشر شده بود. این ابزار به تازگی به یک ابزار هوش مصنوعی به‌نام GrammarlyGO مجهز شده است. هم گرامرلی و هم GrammarlyGO، هر دو رایگان هستند و با خرید اشتراک گرامرلی می‌توانید از امکانات ویژه آن بهره‌مند شوید.

مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی

در جدول زیر به‌طور خلاصه به مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی پرداخته‌ایم:

جدول مقایسه جت چی پی تی و گرامرلی
جدول مقایسه جت چی پی تی و گرامرلی

در مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی باید بگوییم که گرچه ChatGPT از بررسی اولیه پشتیبانی می‌کند، اما قدرت اصلی آن در تولید محتوا است و تقریبا مانند یک پیام‌رسان چت بات عمل می‌کند. به این صورت که یک فرمان را وارد کرده و از هوش مصنوعی می‌خواهید تا کاری را انجام دهد. این فرمان می‌تواند هر یک از دستورات تشخیص اشتباهات نوشته شما، تولید محتوا از ابتدا یا تحقیق در مورد یک موضوع باشد.

در مقابل، Grammarly از هوش مصنوعی برای بررسی نوشتار شما از نظر گرامری، املایی، خوانایی و خطای سرقت ادبی استفاده می‌کند. کافی است تا نوشته خود را در رابط کاربری آن قرار داده و تمام اشتباهات خود را در سمت راست مشاهده کنید. همچنین پیشنهاداتی برای بازنویسی جملات دریافت خواهید کرد.

در سال 2023 گرامرلی ابزار جدید هوش مصنوعی GrammarlyGO را منتشر کرد. این ابزار پس از تجزیه و تحلیل متن شما، هر گونه خطای املایی، گرامری یا نقطه‌گذاری را شناسایی می‌کند و پیشنهاداتی برای اصلاح آن‌ها ارائه می‌دهد.

GrammarlyGO همانند یک ویرایشگر هوش مصنوعی پیشنهاداتی برای بهبود سبک نوشتاری، لحن، وضوح و مختصرنویسی شما ارائه می‌کند. همچنین می‌توانید درخواست‌های خود را در کادر مخصوص درخواست وارد کرده و از آن به‌عنوان یک دستیار تحقیقی استفاده کنید.

ابزار گرامرلی گو بیشتر برای نویسندگان خوب است و برخلاف چت جی پی تی خارج از مرورگر وب نیز کار می‌کند. با این‌حال اگر نیاز به اطلاعات طولانی و بیشتری دارید، ChatGPT بهتر است. در ادامه به بررسی کامل شباهت‌ها و تفاوت‌های گرامرلی و چت جی پی تی می‌پردازیم.

مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی
مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی

شباهت‌های گرامرلی و چت جی پی تی

ChatGPT و Grammarly هر دو به شما این امکان را می‌دهند که در عرض چند ثانیه اشتباهات نوشتاری خود را تشخیص دهید و هر دو پلتفرم‌های قدرتمندی برای ویرایش به حساب می‌آیند. برای کار با گرامرلی کافی‌ست که به Grammarly بروید، متن خود را در رابط کاربری وارد کرده و خطاهای خود را در سمت راست مشاهده کنید. برای آشنایی با نحوه کار گرامرلی بر روی مطلب لینک شده کلیک کنید.

برای استفاده از ChatGPT نیز به OpenAI بروید. به صورت رایگان ثبت نام کنید و یک حساب کاربری برای خود بسازید. مطلب خود را در محل مورد نظر گذاشته و درخواستی مانند “لطفا این مقاله را جهت اشتباهات گرامری بررسی کنید” وارد نمایید. برای اسکن 800 کلمه، زمانی بین 90 تا 180 ثانیه لازم است و نتایج متفاوتی را دریافت خواهید کرد. برای آشنایی با نحوه کار با چت جی پی تی بر روی مطلب لینک شده کلیک کنید.

تفاوت‌ چت جی پی تی و اکانت گرامرلی

در این قسمت از مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی، به بررسی تفاوت‌های این دو ویرایشگر هوش مصنوعی می‌پردازیم. Grammarly و ChatGPT هر دو، هم می‌توانند مشکلات گرامری را برطرف کرده و هم جملات نادرست را بازنویسی کنند، اما قرار نیست با هم رقابت کنند. در ادامه چند تفاوت اصلی بین Grammarly و ChatGPT را بررسی می‌کنیم:

  • چت جی پی تی محتوای هوش مصنوعی تولید می‌کند و می‌تواند به سوالات پاسخ دهد. می‌تواند محتوای شما را ویرایش و بازنویسی کند.
  • گرامرلی مسائل گرامری و سرقت ادبی را بدون هیچ گونه تغییر در محتوا، بررسی و اصلاح می‌کند.
گرامرلی مشکلات گرامری را بدون هیچ تغییری در محتوا اصلاح می‌کند
گرامرلی مشکلات گرامری را بدون هیچ تغییری در محتوا اصلاح می‌کند
  • گرامرلی یک ابزار هوش مصنوعی دارد که می‌توانید در کنار ویرایش گرامر از آن استفاده کنید.
  • چت جی پی تی به‌عنوان یک دستیار هوش مصنوعی در مواقعی که هیچ ایده‌ای برای نوشتن ندارید، به شما کمک می‌کند. در مثال زیر از چت جی پی تی درخواست شده تا مقدمه‌ای برای بررسی نرم‌افزار Canva ایجاد کند و نتیجه این است:
نوشتن مقدمه‌ای برای بررسی نرم‌افزار Canva توسط چت جی پی تی
نوشتن مقدمه‌ای برای بررسی نرم‌افزار Canva توسط چت جی پی تی

ممکن است که کامل نباشد، اما پس از بازنویسی چند جمله، آماده انتشار خواهد بود. از GrammarlyGO برای نوشتن سرفصل‌ها، مقدمه‌ها و سایر کپی‌‌ها استفاده می‌شود. با این تفاوت که نتایج کوتاه‌تری نسبت به ChatGPT ایجاد می‌کند.

  • تفاوت بزرگ در مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی این است که گرامرلی نوشته را از جهت سرقت ادبی بررسی می‌کند در حالی‌که چت جی پی تی این قابلیت را ندارد. اگر دانشجو یا نویسنده آزاد هستید نیاز است تا نوشته خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنید تا از مجازاتی که توسط کالج‌ها، دبیرستان‌ها یا موتورهای جستجو اعمال می‌شود، جلوگیری کنید. پس اگر بررسی سرقت ادبی برای شما مهم است، Grammarly گزینه مناسب‌تر و کاربردی‌تری برای شماست.

مزایای چت جی پی تی نسبت به گرامرلی

چت جی پی تی فرایند تحقیق را آسان می‌کند
چت جی پی تی فرایند تحقیق را آسان می‌کند

طی آزمایشات متوجه شدیم که برخی از ویژگی‌های ChatGPT عملکرد بهتری نسبت به Grammarly دارند:

  • چت جی پی تی در مواقع ایست فکری نویسنده، برای نوشتن کمک می‌کند.
  • فرایند تحقیق را آسان می‌کند.
  • چت جی پی تی مقادیر بی‌پایان داده در اینترنت از جمله پست‌های وبلاگ، ویکی پدیا، کتاب‌‌‌ها و مقالات را اسکن می‌کند. در زیر نمونه‌ای از درخواست برای یک تبلیغ کوتاه برای دوره آموزشی آنلاین را در ChatGPT مشاهده می‌کنید:
نوشتن یک تبلیغ برای دوره آموزشی آنلاین توسط ChatGPT
نوشتن یک تبلیغ برای دوره آموزشی آنلاین توسط ChatGPT
  • چت جی پی تی به همه سوالات ذهنی شما پاسخ می‌دهد.
  • چت جی پی تی به تحقیق در مورد موضوعات پیچیده کمک می‌کند. پس اگر در حال انجام تحقیق برای یک مقاله هستید، به شدت پیشنهاد می‌کنیم از ChatGPT در کنار تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو استفاده کنید.

مزایای گرامرلی نسبت به چت جی پی تی

در مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی، گرامرلی ویژگی‌هایی دارد که نسبت به چت جی پی تی برتری دارند:

  • گرامرلی دستیار نوشتار بهتر و دقیق‌تری است.
  • با سایر ابزارهای نوشتاری ادغام می‌شود.
  • برای ویرایش مقالات، سریع‌تر عمل می‌کند.
  • گرامرلی در بررسی و ویرایش گرامر از نظر محاوره‌ای قابل اعتمادتر است. علاوه بر این، گرامرلی مشکلات را تشخیص داده و به وضوح مشخص می‌کند، اما ChatGPT نشان نمی‌دهد که اشتباهات یک متن در کجا قرار دارد.
  • مورد دیگر این‌که گرامرلی بررسی‌های عمیق‌تری را انجام می‌دهد و پیشنهادات خود را نیز ارائه می‌دهد.
گرامرلی بررسی‌های عمیق‌تری را انجام می‌دهد و پیشنهادات خود را نیز ارائه می‌دهد
گرامرلی بررسی‌های عمیق‌تری را انجام می‌دهد و پیشنهادات خود را نیز ارائه می‌دهد
  • گرامرلی به شما اجازه می‌دهد که تغییرات را بپذیرید یا این‌که آن‌ها را رد کنید. در حالی‌که ChatGPT این گزینه را ندارد و ناگزیر هستید تا تمام پیشنهادات را بپذیرید.
در گرامرلی میتوانید تغییرات را بپذیرید یا رد کنید
در گرامرلی میتوانید تغییرات را بپذیرید یا رد کنید
  • با GrammarlyGO می‌توانید قسمتی از متن را تجزیه و تحلیل کرده و آن را خلاصه‌تر و یا طولانی‌تر کنید و یا پیشنهاداتی برای ویرایش دریافت نمایید.
  • گرامرلی با سایر ابزارهای نوشتاری ادغام شده است و می‌توانید از آن با سایر برنامه‌های محبوب مانند جیمیل و ایمیل، Slack، WhatsApp، Trello و Word استفاده کنید. این یکی از زمینه‌هایی است که ChatGPT در آن کوتاهی می‌کند. شما باید نوشته و درخواست خود را از طریق مرورگر وب رایانه یا موبایل در ChatGPT کپی کنید و هیچ راهی وجود ندارد تا به‌طور خودکار در جیمیل یا واتس اپ آن‌را بررسی کنید.

کاربران ChatGPT

با این‌که ChatGPT دائما در حال تکامل است و تقریبا برای هر کسی مفید است، اما برای افراد زیر انتخاب بهتری است:

  • نویسندگان، وبلاگ نویس‌ها و کپی رایترها
  • بازاریابان و صاحبان مشاغل
  • برنامه‌نویسان

کاربران Grammarly

اگر شما نیز جزو یکی از فعالان زیر هستید، Grammarly بهترین انتخاب برای شماست:

  • نویسندگان آزاد
  • نویسنده‌ها
  • دانش‌آموزان
  • نویسنده‌های حرفه‌ای

نتیجه نهایی؛ گرامرلی بهتر است یا چت جی پی تی؟

گرامرلی بهتر است یا چت جی پی تی؟
گرامرلی بهتر است یا چت جی پی تی؟

گرامرلی و چت جی پی تی هر دو ابزارهای ارزشمند هوش مصنوعی برای افزایش توانایی نویسندگان هستند. ChatGPT به‌عنوان یک ابزار هوش مصنوعی همه منظوره عالی است و می‌تواند برخی از کارهای ویرایش و نوشتن را انجام دهد و برای تولید محتوای طولانی‌تر بهتر است. GrammarlyGO یک دستیار نوشتار مجهز به هوش مصنوعی است که در هر برنامه نوشتاری می‌توان از آن استفاده کرد و برای ایجاد محتوای کوتاه مناسب‌تر است.

علاوه بر این‌ها، می‌توانید از هر دو برنامه در کنار هم استفاده کنید. ChatGPT یک پست آماده برای انتشار نمی‌نویسد، اما به شما کمک می‌کند تا ایده‌هایی برای طرح‌های کلی و مقدمه ایجاد کنید. پس از تکمیل اولین پیش‌نویس، آن‌را در Grammarly قرار دهید تا خطاها را پیدا کند. همچنین می‌توانید از GrammarlyGO برای پیشنهادات ویرایشی و بهبود نوشتاری خود به جای چسباندن محتوا در ویرایش وب استفاده کنید.

امیدواریم پس از بررسی مقایسه گرامرلی و چت جی پی تی، بتوانید ابزار مورد نیاز خود را برای نوشتن پیدا کنید. اگر تجربه کار با این دو برنامه را دارید آن را در بخش کامنت‌ها، با ما در میان بگذارید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید