پرامپت نویسی چیست؟ زبان ارتباط با هوش مصنوعی!

اگر شما نیز از علاقه‌مندان به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی هستید، تا انتهای این مطلب از انارگیفت ما را همراهی کنید تا به شما بگوییم که پرامپت نویسی چیست، ساختار اساسی پرامپت نویسی چگونه باید باشد و چه نکاتی را در پرامپت نویسی باید رعایت کنیم.

در سال‌های اخیر شاهد رشد روزافزون انواع ابزارها و چت بات‌های هوش مصنوعی بوده‌ایم و افراد زیادی برای انجام امور و دستیابی به پاسخ سوالات خود به این ابزارهای هوشمند روی آورده‌اند. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی، بارد و …. آسان است و حتما تا کنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید، اما آیا همیشه پاسخ و خروجی مورد نظر خود را به شما ارائه داده‌اند؟

همان‌قدر که استفاده از AIها آسان است، اما برای گرفتن خروجی مورد نظر باید اصولی را رعایت کنید. به این اصول و موارد پرامپت می‌گوییم. پرامپت نویسی مهارتی است که از طریق اصول آن می‌توانیم با هوش مصنوعی ارتباط درست، سریع و دقیقی برقرار کرده و نتیجه مورد نظرمان را دریافت کنیم.

برای آشنایی با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی که با زیان فارسی کار می‌کنند روی این مطلب کلیک کنید.

پرامپت نویسی چیست؟

پرامپت نویسی چیست؟
پرامپت نویسی چیست؟

prompt زبان و دستوری است که برای ارتباط موثر با هوش مصنوعی به آن نیاز داریم و به دریافت سؤالات مورد نظر کمک می‌کند. حال این دستورات می‌تواند به شکل متن، تصویر و یا کد و … باشد. اگر می‌خواهید بهترین خروجی را دریافت کنید باید پرامپت خود را به بهترین شکل بنویسید.

پرامپت نویسی اصولی دارد که با رعایت این اصول می‌توان یک پرامپت خوب و کاربردی را به زبان هوش مصنوعی نوشته و نتیجه مورد نظر را دریافت کنید.

پرامپت نویسی مانند طرح پرسش و جستجو در گوگل است. به این صورت که با طرح پرسش اصولی، به پاسخ نزدیک‌تر و درست‌تر خواهیم رسید و به آن دورک کردن می‌گویند. پس می‌توان گفت که پرامپت نویسی در هوش مصنوعی امروزه، شبیه به مهارت دورک کردن یا همان جستجوی پیشرفته در گوگل است.

با خرید اشتراک چت جی پی تی از انارگیفت می‌توانید از امکانات پیشرفته این ابزار هوش مصنوعی به‌طور کامل استفاده کنید.

ساختار کلی و اساسی در پرامپت نویسی

ساختار کلی و اساسی در پرامپت نویسی چیست؟
ساختار کلی و اساسی در پرامپت نویسی چیست؟

پرامپت نویسی در هر هوش مصنوعی ممکن است اصول خاص خود را داشته باشد، اما اگر ساختار کلی یک پرامپت را بشناسید با رعایت و حفظ این ساختار می‌توانید یک پرامپت اصولی را برای هوش مصنوعی مورد نظر خود بنویسید. یک پرامپت اصولی به چند بخش اساسی تقسیم می‌شود که در ادامه به معرفی و بررسی هر بخش آن می‌پردازیم:

هدف و وظیفه(Task)

 به هسته و مقصود کاری که از هوش مصنوعی می‌خواهیم برای ما انجام دهد وظیفه یا Task می‌گویند. به‌عنوان مثال، وقتی از هوش مصنوعی بخواهیم که تصویری را بر اساس توصیفات ما بسازد، وظیفه مشخص شده در این پرامپت، خلق تصویر بر اساس متن است. هسته اصلی یک درخواست، تسک است که می‌تواند به شکل پاسخ به یک پرسش، تولید یک محتوا، ایجاد یک تصویر، خلاصه کردن یک متن، ترجمه یک متن و مواردی از این قبیل باشد.

دستورالعمل(Instructions)

پس از طرح وظیفه باید دستورالعمل‌ها و جزئیاتی را به هوش مصنوعی بدهیم تا بر طبق آن، وظیفه را به درستی اجرا کند. دستورالعمل می‌تواند خاص و پیچیده و یا ساده باشد و حتی خواص و صفات خروجی مورد نظر را در بر بگیرد. به‌عنوان مثال، وقتی وظیفه‌ای که از هوش مصنوعی می‌خواهیم انجام دهد نوشتن شعر باشد، تعداد ابیات و سبک شعر و مضمون آن‌را می‌توان دستورالعمل دانست.

مفهوم محتوا و زمینه(Context)

محتوا و زمینه شامل اطلاعات اضافه‌تر در مورد وظیفه است که هوش مصنوعی با استفاده از آن می‌تواند درک بهتری از درخواست ما و شرایط تحقق آن داشته باشد. این زمینه می‌تواند یک مثال یا تصویر ضمیمه باشد تا ابزار هوشمند، ایده بهتری برای پاسخ به دست بیاورد.

به عبارتی، درخواست پاسخ درست از هوش مصنوعی ارتباط مستقیمی با محتوایی که به آن ارائه می‌دهیم دارد. تاثیر محتوا در پرامپت، همانند تاثیر محتوا در موتورهای جستجو است. مثلا اگر در گوگل کلمه بستنی را سرچ کنیم نتایجی در مورد طرز تهیه بستنی، تصاویر بستنی و مراکز فروش بستنی را به شما خواهد داد. حال اگر به محتوای خود عبارت دیگری مانند تصویر سه بعدی از بستنی را اضافه کنیم نتایج مربوط به مطالب آموزش طراحی یک بستنی با نرم افزارهای کامپیوتری خواهد بود.

مدل‌های هوش مصنوعی نیز برای حل مساله به محتوای ورودی کاربر توجه کرده و پس از تجزیه و تحلیل و درک آن پاسخی را ارائه می‌کنند. بنابراین دریافت پاسخ مناسب از هوش مصنوعی، ارتباط مستقیمی با ارائه محتوای درست به آن دارد.

تنظیمات و پارامترها(Parameters and Settings)

هوش مصنوعی MidJourney
هوش مصنوعی MidJourney

پارامترها، عناصر و جزئیاتی هستند که می‌توانید مستقیما به پرامپت اضافه کنید و یا این که از قبل، برای آن هوش مصنوعی تعریف شده باشند. این عناصر تاثیر مستقیمی بر خروجی دارند و مواردی هستند که با زبان ساده نمی‌توان آن‌ها را در پرامپت بیان کرد.

پارامترها و تنظیمات در هر هوش مصنوعی متفاوت هستند و می‌توانید با آزمون و خطا نتیجه آن را بسنجید. برخی از سرویس‌های هوش مصنوعی نیز لیستی از پارامترهای خاص خود را به کاربران معرفی می‌کنند. به‌عنوان مثال، پارامتر «–no» در ابزار هوش مصنوعی MidJourney(هوش مصنوعی مخصوص تصویر) برای طرح دستور منفی و حذف یک مورد در تصویر تعریف شده است.

ورودی(Input)

تسک مورد نظر شما بر ورودی تأثیر گذار است. این بخش از پرامپت زمانی مهم است که موضوع خاصی نیز برای تغییر و تبدیل وجود داشته باشد. مثلاً ورودی شما می‌تواند یک تصویر باشد که نیاز به ویرایش دارد. در این جا ساختار پرامپت بدون ورودی تصویر، ناقص خواهد بود.

حال که با ساختار کلی یک پرامپت آشنا شدید، شاید این سوال پیش بیاید که چگونه یک پرامپت خوب بنویسیم؟ برای نوشتن یک پرامپت خوب و درست، اصول کلی وجود دارد که با رعایت آن می‌توان به خروجی مورد نظر دست یافت.

نکات مهم و اساسی در پرامپت نویسی

نکات مهم و اساسی در پرامپت نویسی
نکات مهم و اساسی در پرامپت نویسی

برای داشتن یک خروجی دقیق و نزدیک‌ترین چیز به آن‌چه از AI می‌خواهیم، باید پرامپت خود را نیز با دقت بنویسیم. حال فرقی نمی‌کند که از هوش مصنوعی متن به عکس، متن به متن و یا هر سرویس دیگری استفاده می‌کنیم. مهم این است که در همه آن‌ها باید اصول کلی را رعایت کنیم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

هدف خود را دقیق و با جزئیات مشخص کنید

یکی از مهم‌ترین نکات این است که هدف و زمینه خود را به‌طور دقیق و واضح بیان کنید تا هوش مصنوعی بتواند به درستی آن را درک کرده و پاسخ درست را ارائه دهد. بنابراین از درخواست‌های مبهم دوری کنید. در غیر این‌صورت، پاسخ مبهمی نیز دریافت خواهیدکرد.

خاص بنویسید و زمینه ارائه دهید

در نوشتن پرامپت، کلی عمل نکنید و بگویید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید. از تمامی ویژگی‌های خاص مانند شکل، رنگ، بو، بافت، تعداد و سبک و … استفاده کنید. همچنین اطلاعات زمینه‌ای و هویتی در اختیار هوش مصنوعی بگذارید تا بهترین نتیجه را به شما تحویل دهد.

از عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنید

استفاده از عبارات و کلمات کلیدی، هوش مصنوعی را در بهینه‌سازی نتیجه کمک می‌کند.

تا حد امکان از پرامپت‌های خلاصه استفاده کنید

ممکن است در یک پرامپت طولانی جزئیات بیشتری را به‌کار برده باشید، اما اگر پرامپت خود را به 10 کلمه محدود کنید، ممکن است نتیجه بهتری بگیرید.

از اصطلاحات متناقض استفاده نکنید

به‌کارگیری دو کلمه متناقض و با دو مفهوم متضاد، هوش مصنوعی را گیج خواهد کرد. به‌عنوان مثال، از دو کلمه واقع‌گرایانه و انتزاعی در یک پرامپت استفاده نکنید.

سوالات باز مطرح کنید

به این معنی که سوالاتی که پاسخ آن‌ها بلی یا خیر است، مطرح نکنید. سوال خود را به گونه‌ای مطرح کنید که پاسخی طولانی دریافت کنید. مثلاً به‌جای پرسیدن “ورزش خوب است یا بد؟” از “مزایا و معایب ورزش کردن چیست؟” استفاده کنید.

نکات اصلی در پرامپت نویسی
نکات اصلی در پرامپت نویسی

عبارات مختلف را امتحان کنید

تغییرات جزئی در ساختار جمله ممکن است تغییرات بزرگ و نتایج مختلفی را نیز به دنبال داشته باشد. پس عبارت خود را به شکل‌های مختلف بیان کنید.

استفاده از دستورالعمل‌های مرحله به مرحله

در پرامپت نویسی برای نوشتن درخواست‌های پیچیده بهتر است که پرامپت خود را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید. به این صورت هوش مصنوعی می‌تواند تمرکز بهتری روی هر بخش داشته باشد و نتیجه بهتری نیز ارائه دهد. پرامپت را به چند مرحله تقسیم کرده و در توضیح آن از کلمات First و Next و Finally استفاده کنید.

شکل پاسخ را مشخص کنید

فرمت دقیق هدف را به صورت واضح بیان کنید. به‌عنوان مثال، دقیق بگویید که یک خلاصه، لیست یا توضیح دقیق در مورد موضوع اصلی خود می‌خواهید تا هوش مصنوعی بتواند پاسخ را به بهترین شکل به شما عرضه کند.

محدودیت مشخص کنید

اگر به دنبال یک پاسخ خلاصه هستید، تعداد کلمات و جملات را حتما در پرامپت خود مطرح کنید. مثلا بنویسید “برنامه‌نویسی را در 50 کلمه توصیف کن”

درخواست چند پاسخ از هوش مصنوعی

معمولا مطرح کردن پرامپت به‌صورت “3 نمونه از انواع گیاهان بی دردسر در آپارتمان” باعث می‌شود AI موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و پاسخ‌های بهتری ارائه دهد.

ارائه مثال در پرامپت نویسی

طرح مثال از خروجی مورد نظر خود، به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا موضوع را بهتر درک کند و پاسخ دقیق‌تری نیز ارائه دهد.

تنظیم رفتار هوش مصنوعی

اگر می‌خواهید پاسخ مورد نظر شما از جهات خاصی بررسی شده و یا لحن خاصی داشته باشد، آن را با هوش مصنوعی در میان بگذارید. مثلا درخواست نوشتن نامه‌ای اداری، رسمی یا دوستانه یا متنی به زبان کودک 8 ساله.

استفاده از سایر مراجع و منابع

به دلیل این که نتایج و دانش هوش مصنوعی محدود به منابع و داده‌هایی است که برای یادگیری ماشینی از آن‌ها استفاده می‌کند، ممکن است شامل جدیدترین منابع نباشد. ارجاع شما به یک منبع جدید هم به AI کمک می‌کند تا نتیجه بهتری به شما عرضه کند و همچنین اطلاعات جدیدی را برای ارائه به کاربران بعدی در اختیار او می‌گذارد.

انواع پرامپت

انواع پرامپت چیست؟
انواع پرامپت چیست؟

اگر با انواع پرامپت آشنایی داشته باشید، می‌توانید ارتباط موثرتری با زبان هوش مصنوعی برقرار نمایید. در زیر فهرستی از انواع پرامپت را آورده‌ایم:

  • پرامپت‌های جستجوی اطلاعات:

این نوع پرامپت‌ها به منظور کسب اطلاعات در مورد یک چیز به کار می‌روند و با کلمات پرسشی مانند چه چیزی، کدام، چطور، چگونه و مواردی از این قبیل شروع می‌شوند. برای مثال: جاذبه‌های گردشگری پاریس کجاست؟ چطور خودم را برای آزمون آیلتس آماده کنم؟

  • پرامپت دستوری:

کاربران با استفاده از این پرامپت‌ها می‌توانند به هوش مصنوعی بگویند که چه کاری را انجام دهد. نرم‌افزارهای سیری، الکسا و گوگل اسیستنس بهترین نمونه‌ برای پرامپت‌های دستوری هستند. برای مثال: به مادرم زنگ بزن، قسمت دوم سریال مورد علاقه‌ام را پخش کن یا برنامه دوربین گوشی را باز کن.

  • طرح دستور با ارائه بستر:

این پرامپت‌ها اطلاعاتی را در بر دارند که هوش مصنوعی با استفاده از آن‌ها درخواست و نیاز کاربر را می‌فهمد. برای مثال: می‌خواهم برای دختر 10 ساله خود تولد بگیرم، چه نوع کیک و هدیه‌ای بگیرم تا او را خوشحال کند؟

  • پرامپت مقایسه‌ای:

همان‌طور که از نامش پیداست، از این پرامپت برای بررسی، ارزیابی و مقایسه موارد و شرایط مختلف استفاده می‌شود تا AI بر اساس اطلاعاتی که از موارد ذکر شده دارد، در تصمیم گیری به کاربر کمک کند. برای مثال: مزایا و معایب رشته مهندسی عمران و مهندسی راه‌سازی چیست؟ مقایسه رشته پرستاری و دستیار اتاق عمل.

  • پرامپت جستجوی نظر:

از این طریق می‌توانیم نظر و دیدگاه هوش مصنوعی را در مورد موضوع خاصی جویا شویم. برای مثال: آیا امکان سفر در زمان برای بشر فراهم خواهد شد؟

  • پرامپت انعکاسی:

از این نوع پرامپت برای شناخت بهتر خود، درک عمیق اعتقادات و رفتار افراد می‌توان استفاده کرد. از این نوع پرامپت می‌توانیم پیشنهادات موثری بر اساس توانمندی، رفتار و باورمان در مورد موضوع خاصی از هوش مصنوعی دریافت کرده و از آن در راستای پیشرفت خود استفاده کنیم. برای مثال: چگونه ترس و استرس را از خود دور کنم؟ در برنامه‌نویسی تازه‌کار هستم، چگونه مهارت‌های خود را بالا ببرم؟

  • پرامپت نقش محور:

در این نوع پرامپت، ابتدا نقشی را به هوش مصنوعی نسبت می‌دهیم و سپس در همان راستا با او مکالمه می‌کنیم. برای مثال: تو معلم هستی یا تو مهندس هستی و سپس سوالاتی در آن زمینه از او می‌پرسیم.

با استفاده از دستورالعمل‌های کلی بالا می‌توانید به صورت اصولی به پرامپت نویسی بپردازید، اما اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی و حرفه‌ای‌تر به آن بپردازیم با مفهوم نوظهور مهندسی prompt مواجه خواهیم شد که در ادامه به معرفی و چگونگی این کار خواهیم پرداخت.

معرفی مهندسی پرامپت

مهندس پرامپت کیست و چه‌کار می‌کند؟
مهندس پرامپت کیست و چه‌کار می‌کند؟

در ادامه بحث پرامپت نویسی به مفهوم جایگاه شغلی به‌نام مهندس پرامپت می‌رسیم. مهندس prompt شخصی است که درخواست انسان را برای سیستم هوش مصنوعی ترجمه می‌کند تا سیستم درخواست را بهتر درک کند. به عبارتی، مهندس پرامپت مترجم زبان انسان به زبان هوش مصنوعی است.

با رشد و توسعه ابزارهای هوشمند، بهره‌وری از آن‌ها نیز توسعه پیدا کرد. به این منظور، مفهوم مهندسی پرامپت ظاهر شده و توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.

مهندسی پرامپت در پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. از آن‌جایی که بخش اصلی عملکرد ابزارهای هوشمند به اطلاعات ورودی بستگی دارد، اگر اطلاعات ورودی نادرست باشد، خروجی نادرستی نیز ارائه خواهند داد. مهندس پرامپت وظیفه دارد تا اطلاعات ورودی این سیستم‌ها را بررسی کند و پرامپت درستی را برای هوش مصنوعی بنویسد و در نهایت، بر اساس تحلیل عملکرد مدل هوش مصنوعی، پیشنهادهایی را برای بهبود به برنامه‌نویسان بدهد.

مهارت‌های مورد نیاز مهندس پرامپت

با این‌که مهندس پرامپت با سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کند، نیاز نیست تا مدرک تخصصی رشته کامپیوتر داشته باشد. تنها کافی است تا آشنایی مقدماتی با هوش مصنوعی داشته و مهارت‌های زیر را نیز کسب کند:

  • آشنایی با رویکردهای کلی مدل‌های هوش مصنوعی
  • مهارت تفکر تحلیل و خلاقانه
  • تسلط بر قواعد زبانی
  • آشنایی با زبان برنامه نویسی
  • کسب مهارت در پرامپت نویسی
  • آپدیت کردن اطلاعات تخصصی خود و کسب تجربه

کاربردهای پرامپت نویسی در هوش مصنوعی

در چه کارهایی می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد؟
در چه کارهایی می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد؟

حال که با پرامپت نویسی، روش‌ها و انواع آن آشنا شدید، می‌توانید از ایده‌های زیر برای بهره‌وری از سیستم‌های هوشمند استفاده کنید:

  • پرامپت نویسی برای بازاریابی:

از ابزارهای هوش مصنوعی می‌توان برای بازاریابی استفاده کرد. به‌عنوان مثال، در زمینه جذب مشتری، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ساخت پادکست یا ویدئو، بهبود محتوا و بروزرسانی محتواهای قبلی می‌توان از پرامپت نویسی هوش مصنوعی استفاده کرده و نتیجه و راه‌کار مورد نظر را دریافت کنید.

  • پرامپت نویسی برای حوزه پزشکی:

از ابزارهای هوشمند می‌توان برای کسب اطلاعات پزشکی و درمانی استفاده کرد. ابزارهای هوشمند با توجه به شرایط جسمی، پاسخ‌های متفاوتی را به شما عرضه می‌کنند. مثلاً: یک برنامه ورزشی برای کاهش وزن 5 کیلو در ماه به من ارائه بده.

  • پرامپت نویسی برای سرگرمی:

برای وقت گذرانی و سرگرمی نیز می‌توان از ابزار AI استفاده کرد. برای مثال: یک بازی چهار نفره با تاس معرفی کن. یک داستان طنز 50 کلمه‌ای بنویس.

  • پرامپت نویسی برای کسب و کار:

در زمینه کسب کار خود نیز می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای برای تقویت مهارت گفتاری و نوشتاری استفاده کنید. برای مثال: این رزومه من است، بر اساس آن یک پاراگراف 200 کلمه‌ای درباره من بنویس.

  • پرامپت نویسی درباره مسائل آموزشی:

دانش‌آموزان نیز می‌توانند از هوش مصنوعی برای درک بهتر موضوعات درسی استفاده کنند. مثلاً: اصول کوانتومی را توضیح بده. یک مساله برای اندازه‌گیری حجم بده.

  • نوشتن پرامپت برای خلق تصاویر:

می‌توان از هوش مصنوعی برای خلق تصاویر در حوزه‌های مختلف مانند تبلیغات و طراحی سایت استفاده کرد. برای مثال: لوگویی برای تبلیغ تلفن همراه طراحی کن. یک تصویر زمینه شامل جنگل و مه در ارتفاع طراحی کن.

هوش مصنوعی دریچه‌ای به دنیای شگفتی

همان‌طور که می‌دانیم هوش مصنوعی نقش مهمی در زندگی آینده بشر دارد و تاکنون نیز تغییرات سریع و بزرگی را به همراه داشته است. پس بهتر است که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده و مهارت‌های بهره‌وری از آن‌را نیز به‌دست آوریم. بر همین اساس، شما را با پرامپت نویسی که زبان ارتباط با هوش مصنوعی است آشنا کردیم و به بررسی انواع و اصول و ساختار آن پرداختیم. حالا نوبت شماست که تجربه و راه‌کارهای خود را در زمینه پرامپت نویسی با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. درمطلبی دیگر نیز به مقایسه اکانت چت جی پی تی و اکانت چت جی پی تی پلاس پرداخته‌ایم. برای مطالعه بر روی لینک کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید