نحوه مدیریت فضای گوگل درایو و بهینه سازی آن

اگر با نحوه مدیریت فضای ابری گوگل درایو آشنا باشید، هیچ وقت با کمبود فضا مواجه نمی‌شوید. Google Drive برای ذخیره عکس‌ها، ویدیوها و موارد دیگر، به هر حساب 15 گیگابایت فضای ابری رایگان می‌دهد. با این که این یک حجم قابل توجه است، اما اگر به درستی مدیریت نشود به سرعت آن را از دست می‌دهید. در ادامه این مطلب از انارگیفت شما را با نحوه بهینه سازی و مدیریت فضای گوگل درایو آشنا خواهیم کرد.

اپل نیز فضایی مشابه با گوگل وان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که با نام اپل وان شناخته می‌شود. برای خرید اشتراک اپل وان کلیک کنید.

اولین گام در مدیریت فضای گوگل درایو این است که بدانید این فضا شامل چه مواردی است. 15 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو بین Google Photos ،Gmail، Google Drive تقسیم می‌شود. اساسا هر چیزی در این برنامه‌ها فضای Google Drive را اشغال می‌کند:

  • فایل‌های موجود در Google Drive از جمله اسناد، فایل‌های PDF، تصاویر، فایل‌های حذف شده و غیره.
  • عکس‌ها و ویدیوهای با کیفیت اصلی که در Google Photos بک آپ‌گیری می‌شوند.
  • پیام‌ها و پیوست‌های جیمیل، از جمله موارد موجود در پوشه‌های اسپم یا سطل زباله
  • فایل‌های پشتیبان از اطلاعات گوشی شما
  • فایل‌های ذخیره‌سازی خانواده

برای بررسی این که چه چیزهایی در گوگل درایو فضا اشغال می‌کنند، می‌توانید از صفحه گوگل درایو بازدید کنید و جزئیات فضای ذخیره‌سازی را ببینید.

نحوه مدیریت فضای گوگل درایو

نحوه مدیریت فضای گوگل درایو
نحوه مدیریت فضای گوگل درایو

اگر فضای ذخیره سازی شما در گوگل درایو تمام شود، آپلود فایل‌ها در گوگل درایو متوقف شده، عکس‌ها و ویدیوها در گوگل فوتو بک آپ گیری نمی‌شوند و دیگر نمی‌توانید در جیمیل هیچ پیامی را ارسال یا دریافت کنید.

اما نگران نباشید، زیرا در ادامه این راهنما به شما نکاتی کاربردی برای مدیریت فضای گوگل درایو خواهیم گفت.

خرید اشتراک گوگل وان

خرید اشتراک گوگل وان
خرید اشتراک گوگل وان

اگر در واقع 15 گیگابایت برای فایل‌های شما کافی‌ نیست، اولین راه این است که فضای ذخیره‌سازی خود را با اشتراک گوگل وان ارتقا دهید. با خرید اشتراک گوگل وان علاوه بر دریافت فضای ابری بیشتر، از مزایا و خدمات دیگری مانند Google Experts و خدمات پشتیبانی، قابلیت اشتراک گذاری فضای ذخیره سازی با دیگران، امکان مدیریت بیشتر برای فضای ذخیره سازی، دریافت ویژگی‌های گوگل فوتو، دریافت یک وی پی ان رایگان و دریافت اعتبار از گوگل پلی را دریافت خواهید کرد.

سرویس گوگل وان پلن‌های اشتراکی با حجم‌های 100 گیگابایت تا 3 ترابایت برای انتخاب دارد. بنابراین، با توجه به نیازها و حجم فایل‌های خود یک طرح را انتخاب کنید.

خرید اشتراک گوگل وان یک روش خوب و مناسب برای افرادی است که فضای ذخیره سازی 15 گیگابایت پاسخگوی نیازهای آن‌ها نیست، اما در صورتی که به فضایی بیشتر از 15 گیگ نیاز ندارید، از ترفندهای زیر استفاده کنید. این راهکارها برای مدیریت فضای گوگل وان نیز موثر هستند.

استفاده از Google Storage Manager

استفاده از Google Storage Manager
استفاده از Google Storage Manager

موثرترین روش برای مدیریت فضای ذخیره‌سازی گوگل وان، کمک گرفتن از Google Storage Manager است. از طریق این گزینه می‌توانید فایل‌های بزرگ را شناسایی و با حذف آن‌ها، فضای لازم را آزاد کنید. این ابزار موارد موجود در Trash یا Spam، ایمیل‎‌های دارای پیوست‌های بزرگ، عکس‌ها و ویدیو‌های با حجم زیاد و غیره را مشخص می‌کند. برای انتخاب و حذف فایل‌های غیرضروری، روی دکمه Review and clean up کلیک کنید.

فایل‌های بزرگ را از گوگل درایو حذف کنید

فایل‌های بزرگ را از گوگل درایو حذف کنید
فایل‌های بزرگ را از گوگل درایو حذف کنید

اگر می‌خواهید خودتان مشکل را شناسایی کرده و فایل‌ها اضافی را برای جلوگیری از حذف تصادفی، پاکسازی کنید، می‌توانید بسته به فضای اشغال شده اقدامات لازم را انجام دهید. ابتدا با Google Drive شروع می‌کنیم.

می‌توانید فایل‌های بزرگی را که فضای بیشتری در گوگل درایو اشغال می‌کنند پیدا کرده و حذف کنید. کافی‌ست تا از نسخه وب گوگل درایو بازدید کنید و روی دکمه Storage در زیر منوی سمت چپ کلیک کنید. به این صورت، فهرستی از فایل‌های بزرگ در سمت راست (از بزرگ به کوچک) نمایش داده می‌شود. حالا می‌توانید فایل‌های هدف را انتخاب کنید.

حذف Trash از گوگل درایو

حذف Trash از گوگل درایو
حذف Trash از گوگل درایو

تنها حذف فایل‌های اضافی از گوگل درایو فضای ذخیره‌سازی را آزاد نمی‌کند، زیرا فایل‌های حذف شده در Trash یا زباله دان نیز تا زمانی که پس از 30 روز به طور خودکار حذف شوند، فضا اشغال می‌کنند.

در سمت چپ رابط گوگل درایو، روی Trash کلیک کنید. روی Empty trash و سپس Delete forever کلیک کنید تا این فایل‌ها برای همیشه حذف شوند.

ایمیل‌های دارای پیوست‌های بزرگ را از جیمیل حذف کنید

ایمیل‌های دارای پیوست‌های بزرگ را از جیمیل حذف کنید
ایمیل‌های دارای پیوست‌های بزرگ را از جیمیل حذف کنید

یکی دیگر از راه‌کارهای مدیریت فضای ذخیره‌سازی در گوگل وان، حذف ایمیل‌هایی است که دارای پیوست‌های بزرگ هستند. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

  • در مرورگر وب Gmail خود را باز کنید.
  • در کادر جستجو چیزی مانند has:attachment larger:5M, 10M را تایپ کنید و Enter را بزنید.
  • ایمیل‌هایی را برای حذف انتخاب کنید.

ایمیل‌ها موجود در پوشه Spam و Trash را حذف کنید

ایمیل‌ها موجود در پوشه Spam و Trash را حذف کنید
ایمیل‌ها موجود در پوشه Spam و Trash را حذف کنید

به خاطر داشته باشید که مواردی که در پوشه Spam و Trash هستند فضای گوگل درایو را اشغال می‌کنند. در زیر نحوه مدیریت فضای گوگل درایو با پاک کردن پوشه هرزنامه و سطل زباله را آورده‌ایم:

  • Spam: در صفحه اصلی جیمیل خود روی Spam کلیک کرده و همه پیام‌ها را انتخاب کنید و روی Delete forever کلیک کنید.
  • Trash: در صفحه اصلی جیمیل روی Trash کلیک کرده و ایمیل‌های مورد نظر را علامت زده و روی Delete forever کلیک کنید.
 Spam و Trash را حذف کنید
Spam و Trash را حذف کنید

حذف عکس‌ها و ویدیوهای ناخواسته Google Photos

حذف عکس‌ها و ویدیوهای ناخواسته Google Photos
حذف عکس‌ها و ویدیوهای ناخواسته Google Photos

اگر عکس‌ها و ویدیوها فضای زیادی را در گوگل درایو شما اشغال کرده‌اند، کافی‌ست تا موارد تکراری و ناخواسته را حذف کنید.

همچنین می‌توانید آپلود عکس‌ها و ویدیوها از رایانه و تلفن همراه در Google Photos را متوقف کنید تا به آزادسازی فضای گوگل درایو کمک کرده باشید.

فشرده‌سازی فایل‌های ذخیره شده در گوگل درایو

علاوه بر روش‌های بالا که آزادسازی فضا در گوگل درایو را به همراه دارند، فشرده سازی فایل‌ها نیز یک راه خوب برای مدیریت فضای گوگل درایو است. همان‌طور که می‌دانید فایل‌های فشرده یا zip نسبت به فایل‌های اندازه اصلی، به حجم کمتری از فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند. بنابراین ابتدا فایل‌ها و اسناد را در دیوایس اصلی به فایل زیپ تبدیل کرده و سپس آن‌ها را در گوگل درایو آپلود کنید.

برنامه‌های مختلفی برای این کار وجود دارند. از جمله از WinZip، 7-zip، PeaZip، WinRAR و Zipware می‌توانید برای ساخت فایل زیپ استفاده کنید.

بهینه سازی فضای گوگل درایو

در این مطلب شما را با روش‌های مدیریت فضای گوگل درایو و بهینه‌سازی آن آشنا کردیم. امیدواریم این راه‌کارها برای شما مفید باشد و با مشکل کمبود فضا مواجه نشوید. اگر با تمام این اوصاف هنوز با کمبود فضا مواجه هستید، قطعا 15 گیگابایت برای شما کم است و باید با خرید اشتراک گوگل وان فضای ذخیره‌سازی خود را ارتقا دهید. برای آشنایی بیشتر با اشتراک گوگل وان و کاربردهای آن روی لینک کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید