فضای دراپ باکس چیست و خرید اشتراک آن

برای آشنایی با فضای دراپ باکس و خرید اشتراک آن در این مطلب از انارگیفت، فروشگاه تخصصی خرید گیفت کارت با ما همراه باشید.

دراپ باکس یکی از بهترین سرویس‌های ذخیره‌‌سازی مبتنی بر فضای Cloud است که به کاربران خدماتی فوق‌العاده ارائه می‌کند. در ادامه به معرفی ویژگی‌ها و جزئیات این سرویس می‌پردازیم.

حتما سر بزنید: اشتراک نتفلیکس

 

معرفی دراپ باکس

این سرویس در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد و به عنوان یک File Hosting Service آمریکایی، راه را برای ذخیره کردن اطلاعات به صورت ابری هموار کرد.

معرفی فضای دراپ باکس
معرفی فضای دراپ باکس

در زیر به صورت خلاصه به معرفی دراپ باکس می‌پردازیم.

  • گرچه Dropbox از اولین راه‌های ارائه شده برای ذخیره‌سازی ابری است، اما همچنان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها شناخته می‌شود.
  • دراپ باکس از قابلیت‌ها، پلن‌های متنوع اشتراکی و ابزارهای یکپارچه کاربردی برخوردار است.
  • یکی از معایب فضای دراپ باکس، عدم برخورداری از رمزگذاری Zero-Knowledge است. بهترین روش‌های ذخیره‌سازی ابری از این رمزگذاری استفاده می‌کنند.
  • مهم‌ترین کاربرد دراپ باکس در ذخیره‌سازی آنلاین فایل‌ها و دسترسی به آن‌ها از طریق هر دستگاهی است.

حتما سر بزنید: خرید یوسی

نحوه عملکرد دراپ باکس

فایل‌های مورد نظر کاربران در یک پوشه به نام Dropbox در یک مکان مرکزی در کامپیوتر ذخیره می‌شود. سپس از طریق هر دستگاه و سیستمی که با این سرویس سینک شده باشد می‌توان به پوشه مذکور دسترسی داشت.

با وجود گذشت سال‌ها از ابداع آن، به دلیل آسانی استفاده و بسیاری از ویژگی‌های عالی، هنوز به عنوان بهترین فضای ذخیره‌سازی ابری در جهان شناخته می‌شود. از رقیبان این سرویس می‌توان به OneDrive، Google Drive و Sync.com اشاره کرد.

معرفی سرویس ذخیره‌سازی ابری

تمامی سرویس‌های ذخیره‌سازی که بر پایه فضای ابری کار می‌کنند، امکان ذخیره کردن فایل‌های شخصی و سپس دسترسی به آن‌ها از طریق هر دستگاه متصل به اینترنت را فراهم می‌سازند. علاوه بر این، قابلیت پشتیبان‌گیری از فایل‌ها، خطر از دست رفتن اطلاعات را کم می‌کند.

می‌توان از pCloud، Dropbox، OneDrive و MEGA به عنوان نمونه‌هایی از خدمات ذخیره‌سازی ابری نام برد.

حتما سر بزنید: خرید اکانت اسپاتی فای

امنیت فضای دراپ باکس

این سرویس بسیاری از موارد امنیتی را رعایت می‌کند، اما در برخی موارد نقص دارد.

امنیت فضای ذخیره سازی دراپ باکس چقدر است؟
امنیت فضای ذخیره سازی دراپ باکس چقدر است؟

امنیت دراپ باکس با استفاده از رمزگذاری استاندارد طلایی AES-256 و استاندارد صنعتی AES-128 ایجاد می‌شود. در سال ۲۰۱۲ یک مورد نقض اطلاعات در این سرویس رخ داد که با سعی در بهبود امنیت آن، از آن زمان تاکنون هیچ مدرکی در اثبات نقض امنیت Dropbox گزارش نشده است.

  • رمزگذاری Zero-Knowledge و استفاده از Boxcryptor 

همان‌طور که بالاتر گفتیم فضای دراپ باکس رمزگذاری دانش صفر یا همان Zero-Knowledge را ندارد. این موضوع به عنوان یک نقص امنیتی، دسترسی کارکنان دراپ باکس و هکرها را به فایل‌ها و اطلاعات کاربران ممکن می‌سازد.

استفاده از Boxcryptor این مشکل را حل خواهد کرد. Boxcryptor در واقع سطح بالایی از رمزگذاری دانش صفر را ارائه می‌کند که امنیت کامل اطلاعات و فایل‌های کاربران را فراهم می‌کند. دراپ باکس در پلن‌های اشتراکی خود این ویژگی را در نظر گرفته است و شما با خرید فضای دراپ باکس از انارگیفت به این مورد دست خواهید یافت. کاربران نسخه رایگان فضای دراپ باکس همچنان با خطر امنیتی در اطلاعات خود روبرو هستند.

دلیل عدم استفاده برخی از فضاهای ذخیره‌سازی ابری از رمزگذاری Zero-Knowledge، این است که در صورت فراموشی کلید رمزگذاری و رمز عبور، به طور کلی دسترسی به حساب خود را از دست خواهید داد. علاوه بر این، رمزگذاری مذکور باعث کاهش عملکرد دستگاه می‌شود، اما مطمئناً مزایای آن بیشتر از کاستی‌های آن است.

  • ادغام دراپ باکس با خدمات جانبی

یکی از مواردی که نگرانی کاربران دراپ باکس را به همراه دارد،‌ ادغام آن با سرویس‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت است که احتمال به اشتراک گذاری داده‌های کاربران را با آن‌ها افزایش می‌دهد. البته تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر عدم امنیت از این مورد ارائه نشده است.

لازم به ذکر است که استفاده از رمزگذاری AES-256 ایمنی اطلاعات ذخیره شده در فضای دراپ باکس را تأمین کرده است.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت اپل

رایگان بودن Dropbox

نسخه رایگان دراپ باکس یکی از کوچک‌ترین فضاهای ذخیره‌سازی ابری است که امکان همگام‌سازی اطلاعات را در حداکثر ۳ دستگاه برای کاربران فراهم می‌کند. بنابراین بهترین روش، خرید فضای ابری دراپ باکس است.

کاربرد دراپ باکس

پلن‌های متنوع فضای ذخیره سازی ابری Dropbox
پلن‌های متنوع فضای ذخیره سازی ابری Dropbox

دراپ باکس نیز مانند بسیاری دیگر از سرویس‌های اشتراکی در قالب پلن‌های متنوعی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر شرح داده‌ایم:

  • طرح فمیلی

در میان پلن‌های اشتراکی دراپ باکس، طرح فمیلی، امکان دسترسی حداکثر ۶ کاربر را به فضای ذخیره‌سازی می‌دهد. همچنین در کنار ۲ ترابایت فضا، همانند فضای دراپ باکس پلاس، امکان بازیابی فایل‌های پاک شده و خاص را تا ۳۰ روز برای مشترکین فراهم می‌کند.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت فری فایر

  • پلن بیزینس دراپ باکس چند کاربره

افرادی که در قالب تیم و گروه همکاری دارند به پلن بیزینس Dropbox نیاز دارند. پلن Standard و Advanced به عنوان زیرمجموعه‌های این طرح به شمار می‌روند که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را دارند.

محبوب‌ترین طرح بیزینس دراپ باکس به نام Enterprise می‌باشد. این طرح فضای ذخیره‌سازی نامحدود دارد و امکان انتخاب ویژگی‌های دلخواه را به کاربران می‌دهد. در واقع با خرید این پلن به دراپ باکس نامحدود دسترسی خواهید داشت.

 

دلایل خرید اشتراک فضای دراپ باکس

ارائه ویژگی‌هایی جدید در Dropbox و همچنین یکپارچه سازی با فضای کاری گوگل، مایکروسافت ۳۶۵ و غیره از دلایلی است که کاربران را به خرید فضای دراپ باکس تشویق می‌کند.

برای آشنایی با ویژگی‌های این سرویس به صورت موردی، در ادامه با ما همراه باشید.

قابلیت به اشتراک گذاری داخلی

با استفاده از دراپ باکس، به گزینه‌های سفارشی‌سازی زیادی دسترسی خواهید داشت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فایل‌ها را به اشتراک بگذارید. همچنین با تعریف یک لینک قابل اشتراک می‌توان فایل‌های دلخواه را ارسال کرد و یا این‌که برای همکاری طولانی مدت با همکار خود، یک پوشه مشترک ساخت. این کار در فولدر Dropbox و در Windows File Explorer در دسک‌تاپ، تلفن همراه و یا در وبسایت دراپ باکس قابل انجام است.

به اشتراک گذاری داخلی در فضای دراپ باکس چیست؟
به اشتراک گذاری داخلی در فضای دراپ باکس چیست؟

با تنظیم رمز عبور و تخصیص مجوز به دوستان خود در فضای دراپ باکس می‌توان کار به اشتراک گذاری فایل‌ها را با ایمنی کامل انجام داد. علاوه بر این،‌ می‌توان دانلود فایل‌های مذکور توسط گیرندگان را مسدود کرد. لازم به ذکر است که ساخت گذر واژه تنها در قبال خرید اشتراک دراپ باکس امکان‌پذیر است.

اپلیکیشن دسک‌تاپ و همچنین وب‌سایت دراپ باکس با مواردی مانند Slack، Trello و Zoom ادغام شده و بدین ترتیب کار به اشتراک گذاری فایل‌ها را بسیار انعطاف‌پذیر ساخته است.

عملیات همگام‌سازی هوشمند دراپ باکس

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های Dropbox، همگام‌سازی هوشمند است. این عملیات باعث می‌شود که در عین دسترسی به فایل‌ها و یا فولدرهای انتخابی، آن‌ها از دیسک سخت حذف شوند و تنها در فضای ابری در اختیار کاربران قرار گیرند. قاعدتاً تا زمانی امکان دسترسی به این فایل‌ها وجود دارد که رایانه به اینترنت متصل باشد.

نکته: در فضای دراپ باکس می‌توان فایل‌ها را به صورت دستی انتخاب کرد و یا این که به سرویس Dropbox اجازه انتخاب داد.

برنامه ویندوز دراپ باکس
برنامه ویندوز دراپ باکس

دومین ابزار همگام سازی دراپ باکس بعد از Smart Sync، همگام‌سازی انتخابی نام دارد. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا فولدرهای هدف برای سینک را انتخاب کنند؛ مهم‌تر این‌که، Selective Sync به حفظ فضای ذخیره‌سازی کاربران کمک شایانی می‌کند.

حتما سر بزنید:  خرید اپل آیدی

سهولت استفاده

فضای دراپ باکس رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد که همین امر به تعداد طرفداران آن افزوده است. شرایط استفاده از کلاینت وب و برنامه‌ها برای موبایل و دسکتاپ در Dropbox بسیار ساده است. وجود محیط بصری در تمامی بخش‌های دراپ باکس مانند قسمت آپلود فایل‌ها، سینک کردن آن‌ها و همچنین ترکیب با چند ابزار همکاری مناسب از جمله ویژگی‌های مثبت این سرویس به شمار می‌روند.

برنامه موبایل دراپ باکس نیز به اندازه کلاینت وب این سرویس محبوب است. این سرویس در سیستم iOS بهترین تجربه را برای کاربران ایجاد می‌کند و همچنین برای کاربران اندروید نیز کارآمد است.

امکان سینک کردن خودکار، آپلود تصاویر به محض عکاسی و اسکن اسناد در فضای دارپ باکس وجود دارد. علاوه بر این، ادغام این سرویس با مایکروسافت آفیس، شرایط کار با محیط برنامه‌هایی چون اکسل، ورد و پاورپوینت را در تلفن همراه برای مشترکین فراهم می‌کند.

عدم محدودیت در تعداد دستگاه

در صورت برخورداری از اشتراک فضای ابری دراپ باکس، هیچ محدودیتی در تعداد دستگاه‌های مورد نیاز برای دسترسی به اطلاعات نخواهید داشت. بدین معنی که از هر چند دستگاه و در هر کجا می‌توان به فضای ذخیره‌سازی ابری دراپ باکس خود دسترسی داشت.

نکته: در پلن رایگان شرایط به این شکل نیست.

با وجود عدم محدودیت در صورت خرید پلن پولی دراپ باکس، باید به این نکته توجه کنید که پلن Advanced و Enterprise بیزینس معمولاً با هشدارهایی همراه هستند. بدین معنی که مدیران هر تیم و شرکت می‌توانند تعداد دستگاه‌هایی که اجازه دسترسی به فضای ذخیره‌سازی دراپ باکس دارند را تعریف و محدود کنند.

لازم به ذکر است که امکان دانلود دراپ باکس در هر دستگاهی وجود دارد، اما در صورت قطع دسترسی موبایل یا کامپیوتر به اینترنت، تنها می‌توان به فولدرهای آفلاین (Offline) دسترسی داشت.

بازیابی و ریکاوری اطلاعات

گزینه Dropbox Rewind یک ابزار برای بازیابی تمامی فایل‌های قدیمی و حذف شده فضای دراپ باکس است. این ابزار کمک می‌کند تا به ترتیب پس از ۳۰ روز و ۱۸۰ روز بتوان فایل‌های پاک شده را در پلن پلاس و حرفه‌ای بازیابی کرد؛ تنها کاری که باید انجام داد تعیین تاریخ و زمان مورد نظر است.

لازم به ذکر است که این بازه زمانی ذکر شده برای فضای ذخیره‌سازی ابری کاملاً عادی است. همان‌طور که گفتیم مواردی مانند Sync.com به کاربران خود اجازه می‌دهند تا اطلاعات خود را پس از پاک کردن و یا تغییر دادن به مدت یک سال برگردانند.

ریکاوری داده‌های از دست رفته در فضای دراپ باکس
ریکاوری داده‌های از دست رفته در فضای دراپ باکس

ویژگی Dropbox Paper

اگر قصد ندارید برای کار کردن از Google Docs و یا سند Microsoft Word استفاده کنید، محیط Dropbox Paper به شما پیشنهاد می‌شود. Dropbox Paper یک برنامه یادداشت‌برداری است که شرایط نوت‌برداری و به اشتراک گذاری آن را در فضایی ساده با دیگران فراهم می‌کند.

گرچه Dropbox Paper به خوبی Microsoft OneNote، Google Keep و Evernote نیست، اما برای یادداشت‌برداری اولیه و پردازش کلمه در فضای دراپ باکس مفید واقع می‌شود.

حتما سر بزنید:  خرید گیفت کارت پلی استیشن

محیط Dropbox Paper
محیط Dropbox Paper

سخن آخر

با مطالعه مطلب فوق می‌توان گفت که تنها عیب فضای دراپ باکس، نبود رمزگذاری دانش صفر است که آن‌هم در طرح‌های اشتراکی ارائه می‌شود. با وجود این‌که دراپ باکس از اولین‌های فضای ذخیره‌سازی ابری به شمار می‌رود، اما همچنان در ردیف بهترین‌ها قرار دارد و این نقص جزئی در نسخه رایگان آن باعث نشده تا کاربران خود را از دست بدهد و همچنان در سطح سرویس‌های محبوبی مانند گوگل درایو قرار دارد.

در صورت علاقمندی به مقایسه فضای ذخیره سازی گوگل وان و آیکلود به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید