مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک

در این مطلب از انارگیفت، فروشگاه تخصصی خرید گیفت کارت به مقایسه دو مورد از برترین سرویس‌های استریم موسیقی یعنی اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک خواهیم پرداخت تا شما علاقه‌مندان به موسیقی را در انتخاب بهترین برنامه استریم موسیقی یاری کنیم.

در دنیای موسیقی امروز، هم Tidal و هم Apple Music به لطف کیفیت بالای موزیک‌ها، مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند، اما آن‌چه مهم‌تر است انتخاب یک پلتفرم مناسب برای شماست و نه کیفیت بالای موسیقی ها؛ زیرا ویژگی‌های دیگری مانند تنوع محتوا، بروز بودن موزیک ها و موارد دیگر بر تجربه کاربری شما تاثیر می‌گذارند. در ادامه به مقایسه اپل موزیک و تیدال خواهیم پرداخت، اما پیش از هر چیز به اختصار به معرفی هر کدام از این دو سرویس استریم موسیقی خواهیم پرداخت.

حتما سر بزنید: خرید اکانت اسپاتی فای

اشتراک تیدال

اشتراک تیدال
اشتراک تیدال

تیدال در سال 2014 توسط شرکت فناوری Aspiro برای ایالات متحده، کانادا و بریتانیا راه‌اندازی شد. همچنین با یک سرویس موسیقی به نام WiMP ادغام شد که بیشتر بر روی اروپا متمرکز بود.

در سال 2015 هلدینگ Project Panther Bidco Ltd به رهبری خواننده معروف رپ Jay-Z آسپیرو را خریداری کرد. در مراسم راه‌ندازی Jay-Z، هنرمندانی چون بیانسه، کریس مارتی و آلیشیا کیز و دفت پانک را به عنوان سهامداران این شرکت معرفی کرد.

در سال 2021 Block, Inc بیشترین درصد سهام آسپیرو را خریداری کرد و همچنان Jay-Z و سایر هنرمندان را به عنوان شرکای خود حفظ نمود.

در حال حاضر تیدال حدود 4.2 میلیون کاربر دارد، اما آمار آن زیاد دقیق نیست. از مارس 2023 تیدال با بیش از 100 میلیون قطعه موسیقی در آرشیو خود در 61 کشور جهان در دسترس کاربران قرار دارد.

با خرید اشتراک تیدال از انارگیفت می‌توانید یکی از دو پلن تیدال هایفای یا تیدال هایفای پلاس را انتخاب کرده و از مزایایی مانند دسترسی به بالاترین کیفیت پخش موسیقی، پلی لیست‌های متنوع، امکان دانلود و گوش دادن در حالت آفلاین و دسترسی نامحدود به کلیه محتوای این سرویس بهره ببرید.

حتما سر بزنید: اشتراک نتفلیکس

اشتراک اپل موزیک

اشتراک اپل موزیک
اشتراک اپل موزیک

اپل در سال 2015 سرویس Apple Music را راه‌اندازی کرد و بنا به گزارش‌ها در همان سال اول 11 میلیون مشترک به دست آورد! از آن‌جایی که اپل موزیک در 168 کشور جهان موجود است، یکی از در دسترس‌ترین سرویس‌های استریم موسیقی در جهان به حساب می‌آید. در حال حاضر نیز بیش از 84 میلیون مشترک دارد که بعد از اسپاتیفای با 205 میلیون مشترک، در رتبه دوم قرار دارد.

در سال 2021 اپل موزیک ویژگی صدای بدون افت کیفیت را برای مشترکین خود ارائه داد و بازخورد مثبتی از جانب کاربران فعلی و جدید خود دریافت کرد. در اکتبر 2022 کتابخانه خود را به بیش از 100 میلیون آهنگ گسترش داد.

با خرید اشتراک اپل موزیک از انارگیفت می‌توانید از مزایایی مانند دسترسی نامحدود به آرشیوهای موسیقی، پخش آفلاین، لیریک (متن موزیک ها)، محتوای سفارشی و پادکست‌ها، شخصی‌سازی و ساخت پلی‌لیست، استفاده در دستگاه‌های اندرویدی بهره‌مند شوید. علاوه بر این، با اشتراک فمیلی اپل موزیک می‌توانید بصورت مقرون بصرفه تر از خدمات این سرویس استفاده کنید.

حتما سر بزنید: خرید یوسی

مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک

مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک
مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک

هر دو سرویس، پلن‌های اشتراکی مشابهی را ارائه می‌دهند. مانند پلن فردی، فمیلی و دانشجویی و از این نظر تقریباً مشابه هم عمل می‌کنند.

همه پلن‌های این دو سرویس مزایای زیر را ارائه می‌دهند:

  • پخش بدون آگهی و بر اساس تقاضا
  • آرشیو بیش از 100 میلیون آهنگ
  • امکان پخش آفلاین
  • صدای بدون افت کیفیت (به جز در پلن صوتی اپل موزیک)
  • پشتیبانی از چند دستگاه
  • متن آهنگ

همچنین تفاوت‌هایی بین اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک وجود دارد که آن‌ها را منحصر به‌فرد می‌سازد:

  • گزینه‌های موجود در پلن‌های اشتراکی
  • ویژگی‌ها و عملکردها

در ادامه به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت اپل

گزینه‌های پلن اشتراک

اپل موزیک پلن‌های اشتراک را به دسته‌های فردی، فمیلی و دانشجویی تقسیم می‌کند. اگر بودجه کمی در اختیار دارید پلن Voice ویژگی‌های اساسی مانند استریم بدون آگهی و دسترسی به کل کتابخانه را ارائه می‌دهد. با این‌حال ویژگی صدای بدون افت و یا استفاده آفلاین وجود ندارد.

از طرف دیگر Tidal گزینه‌های بیشتری برای اشتراک دارد. به این صورت که علاوه بر پلن‌های معمولی، طرح‌های ویژه‌ای برای نیروها و پرسنل نظامی دارد. علاوه بر این، یک پلن Tidal Free تنها در ایالات متحده وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد به موسیقی 120 کیلوبیت بر ثانیه گوش دهید که همراه با تبلیغات و وقفه‌های محدود می‌باشد که گاهی آزاردهنده است و گوش دادن شما را مختل می‌سازد.

ویژگی‌ها و عملکرد

ویژگی‌ها و عملکرد
ویژگی‌ها و عملکرد

پلن‌های اشتراک اپل موزیک ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند که شامل Spatial Audio، دسترسی به کل کتابخانه محتوا با کیفیت Lossless و Hi-Res Lossless و یک ویژگی اجتماعی است که نشان می‌دهد دوستان شما به چه چیزهایی گوش می‌دهند.

این ویژگی‌ها را در پلن استاندارد HiFi Tidal دریافت نخواهید کرد. در تیدال برای داشتن ویژگی‌های Sony 360 Reality Audio، کیفیت صدای Master و فعالیت با دوستان، به پلن HiFi Plus نیاز دارید.

علاوه بر این‌ها، در اپل موزیک می‌توانید تا 100.000 آهنگ را دانلود کنید. در حالی‌که تیدال تنها امکان دانلود حداکثر 10.000 آهنگ را به شما می‌دهد.

در این قسمت از مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک از نظر ویژگی‌ها، اپل موزیک برنده است، زیرا از همان پلن انفرادی کیفیت صدای فضایی و صدای بدون افت را ارئه می‌دهد، اما در تیدال این ویژگی‌ها در پلن گران قیمت HiFi Plus Tidal وجود دارد. همچنین محدودیت دانلود آهنگ بیشتری نیز دارید.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت فری فایر

کدام‌ یک محتوای بهتری را ارائه می‌دهد؟

در این قسمت از مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک، به بررسی محتوای این دو سرویس استریم می‌پردازیم.

هر دو پلتفرم کتابخانه کاملی از موزیک‌ها را ارئه می‌دهند و تقریباً می‌توانید آهنگ مورد نظر خود را در هر دو پیدا کنید. پس بهتر است به بررسی تعداد و تنوع محتوای این‌دو بپردازیم.

تعداد موسیقی

در اپل موزیک، شما به بیش از 100 میلیون آهنگ در بیش از 51 سبک دسترسی دارید که به بیش از 30.000 پلی لیست تقسیم می‌شوند.

در مقابل، تیدال با همان مقدار آهنگ به 25 ژانر و 29 دسته تقسیم می‌شود.

گرچه تنوع زبان و ژانر تیدال در مقایسه با اپل موزیک کمتر است، اما تنوع محتوایی بیشتری در هر بخش دارد. با ضربه روی هر ژانر، به صفحه‌ای شامل پلی‌لیست‌ها، ویدئوها، هنرمندان و آهنگ‌های برجسته وارد می‌شوید.

علاوه بر این، در تیدال بیش از 650.000 ویدئو، پادکست، مستند و مصاحبه صوتی وجود دارد.

تنوع محتوا

تنوع محتوا
تنوع محتوا

در تیدال علاوه بر محتوای موسیقی، انواع مصاحبه‌های اختصاصی، نماهنگ، جلسات لایو و پشت صحنه‌های موسیقی را خواهید یافت. همچنین بیش از 150.000 پادکست دارد.

به‌طور مشابه، اپل موزیک یک کتابخانه ویدئویی شامل موزیک و ویدئوها، جلسات لایو، مستندها و موارد اضافی دارد. علاوه بر این، Apple Music Radio را ارائه می‌دهد که می‌توانید مانند رادیوی سنتی به برنامه‌های زنده رادیویی گوش دهید.

اپل موزیک مجموعه‌ای از محتوای صوتی غیر موسیقی مانند صداهای طبیعت و ASMR دارد که در بخش اختصاصی Apple Music Wellbeing قابل دسترسی هستند و پلی لیست‌هایی برای مدیتیشن، تنفس، تمرکز و سایر تمرینات ذهنی دارد.

نتیجه این قسمت از مقایسه محتوا، این است که تنوع و تفاوت محتوای این دو سرویس برای مخاطبین مختلف جذابیت خاص خود را دارد. همه چیز به شما بستگی دارد که به دنبال کدام نوع محتوا هستید. به طور کلی می‌توان گفت که اپل موزیک برای مخاطبین معمولی جذاب و کاربردی بوده و تیدال مناسب مخاطبین خاص و هنرمندان می‌باشد، زیرا محتوای اختصاصی‌تری را ارائه می‌دهد.

حتما سر بزنید:  خرید اپل آیدی

کیفیت صدا

کیفیت صدا
کیفیت صدا

هر دو اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک صدای بدون افت و کیفیت بالا را ارائه می‌دهند و چهار تنظیم برای کیفیت صدا دارند.

هر دو برنامه در ارائه کیفیت صدا یکسان عمل می‌کنند. تفاوت اصلی آن‌ها در تنظیمات کیفیت صدا است که تیدال تنظیمات بیشتری نسبت به اپل موزیک دارد.

بالاترین کیفیت صوتی آن‌ها صدای بدون اتلاف است. این تنظیمات بر سطح جزئیاتی که می‌شنوید و میزان زمان بارگذاری یک آهنگ تاثیر دارد.

تنظیم صدای فضایی، جزئیات صدا را بیشتر نشان داده و حس واقعی از فضا به شما می‌دهد. مانند این‌که در یک سالن کنسرت قرار دارید. کیفیت صدای تیدال متعادل‌تر است. صداهای پایین محکم‌تر و تمیزتر، آوازها و سازها بیشتر شنیده می‌شوند. همچنین از طریق صدای Sony 360 Audio، از صدای فضایی پشتیبانی می‌کند.

در نهایت باید قاطعانه گفت که تیدال از نظر کیفیت صدا حرف اول را می‌زند. آهنگ‌های با کیفیت HiFi و Master در تیدال جزئیات بیشتر و صدای تمیزتری دارند. با این‌که پلن HiFi Plus گران‌تر از اپل موزیک است، اما کیفیت بالای صدای آن ارزش ارتقاء را دارد.

با این‌حال این بدان معنا نیست که اپل موزیک کیفیت صدای بدی دارد. البته اگر با ایرپاد یا سایر هدفون‌های معمولی به صدا گوش می‌دهید تفاوت زیادی را احساس نمی‌کنید، اما اگر به تجهیزات صوتی Hi-Fi دسترسی دارید قطعاً تفاوت کیفیت را احساس خواهید کرد.

کشف موسیقی

کشف موسیقی
کشف موسیقی

یکی دیگر از بخش‌های اصلی یک پلتفرم این است که چگونه می‌توانید هنرمندان و آهنگ‌های جدید مطابق با سلیقه خود را کشف کنید.

تیدال ویژگی‌های عالی در بخش کشف موسیقی بر طبق عادات گوش دادن شما دارد. در پلی‌لیست‌های My Mix و My Daily Discovery توصیه‌هایی بر اساس الگوریتم پلتفرم ارائه می‌شود.

اپل موزیک نیز پلی‌لیست‌هایی بر اساس الگوریتمی مشابه، مانند New Music Mix دارد. همان‌طور که از نام آن پیداست یک پلی‌لیست از هنرمندان جدید و مطابق سلیقه شما ارائه می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مشابه کشف هر دو پلتفرم stations است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد تا پلی لیستی خودکار بر اساس یک هنرمند یا یک آهنگ ایجاد کنید. ویژگی stations تیدال بهتر است. به این صورت که یک پلی‌لیست بزرگ و مرتبط ایجاد می‌کند که می‌توانید فوراً آن‌را دانلود و یا به کتابخانه خود اضافه کنید.

اپل موزیک در قسمت stations ضعیف عمل می‌کند و پلی‌لیستی تنها با دو آهنگ ارائه می‌کند.

در این قسمت از مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک، برنده تیدال است. ویژگی کشف موسیقی تیدال برای کسانی که می‌خواهند آرشیو خود را گسترش دهند عالی است و هنرمندان و موزیک‌هایی که معرفی می‌کند با عادات گوش دادن شما بیشتر مرتبط هستند. تنها چند ساعت گوش دادن به تیدال، پلی‌لیست‌های مشابه زیادی را ارائه می‌دهد. در مجموع با داشتن ویژگی‌های مشابه، یافت موسیقی جدید در تیدال در مقایسه با اپل موزیک ساده‌تر و سریع‌تر است.

حتما سر بزنید:  خرید گیفت کارت پلی استیشن

راحتی استفاده

راحتی استفاده
راحتی استفاده

پلتفرم موسیقی که استفاده راحتی نداشته باشد فایده‌ای نیز ندارد. اگر یک پلتفرم از نظر UX طراحی بدی داشته باشد به این معناست که نمی‌توان از ویژگی‌‌ها آن‌طور که در نظر گرفته شده استفاده کرد. حال در این بخش از مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک باید به بررسی قابلیت دسترسی، رابط کاربری و مدیریت کتابخانه بپردازیم:

در دسترس بودن پلتفرم

تیدال در تمامی پلتفرم‌های اصلی از جمله ویندوز، اندروید، iOS و مک در دسترس است. در مقابل اپل موزیک در اندروید، iOS و مک در دسترس است و هیچ برنامه اختصاصی برای ویندوز ندارد.

رابط کاربری

پیمایش در میان هر دو برنامه بصری است زیرا آن‌ها مانند برنامه‌های پخش موسیقی سنتی طراحی شده‌اند. یک رابط اصلی در مرکز و یک نوار کناری برای رفتن به بخش‌های مختلف وجود دارد. رابط کاربری تیدال در همه پلتفرم‌های جهان است و فقط یک طرح مشکی دارد. با رگه‌هایی برای جستجو و صفحه اصلی شامل کاتالوگ‌های موسیقی جدید و آهنگ‌های آشنا که قبلا به آن‌ها گوش داده‌اید. در مقابل برنامه دسکتاپ اپل موزیک مک یک طراحی مدرن و مینیمال دارد. اما یک نکته عجیب این است که کنترل پخش به جای پایین در بالا قرار دارد که ممکن است غیرمعمول باشد.

مدیریت کتابخانه

پلی لیست تیدال دارای لیستی از آهنگ‌های توصیه شده در پایین لیست است. ویژگی که در اپل موزیک وجود ندارد. هر زمان که آهنگ جدیدی را به پلی لیست خود اضافه کنید این لیست تازه می‌شود. همچنین می‌توانید با عمل کشیدن و رهاکردن، آهنگ‌ها را در پلی لیست جابه جا کنید. در تیدال با استفاده از نوار جستجو می‌توانید آهنگ‌ها را بر اساس هنرمند یا آلبوم فیلتر کنید.

متاسفانه در اپل موزیک امکان فیلتر کتابخانه وجود ندارد. بنابراین جستجوی موسیقی نتایج متفاوتی به شما می‌دهد.

با توجه به مواردی‌که در بالا گفتیم تیدال برنده این قسمت از مقایسه است. تیدال استفاده شهودی‌تر و آسان‌تری دارد. عملکرد کشیدن و رها کردن استفاده از کتابخانه را راحت‌تر می‌کند و با استفاده از فیلترها راحت‌تر موسیقی مورد نظر را پیدا می‌کنید. همچنین همه پلتفرم‌ها از آن پشتیبانی می‌کنند.

 

نتیحه گیری؛ تیدال بهتر است یا اپل موزیک؟

نتیحه گیری؛ تیدال بهتر است یا اپل موزیک؟
نتیحه گیری؛ تیدال بهتر است یا اپل موزیک؟

در انتهای مقایسه اشتراک تیدال و اشتراک اپل موزیک باید بگوییم که هر کدام از این دو سرویس استریم موسیقی مزایای خاص خود را دارند. به طور کلی تیدال محتوای بیشتری را با کیفیت بالاتر ارائه می‌کند و ارتباط خاصی میان هنرمندان و طرفداران ایجاد می‌کند و این‌کار را با تولید محتوایی که صرفاً روی موسیقی تمرکز دارد، انجام می‌دهد. نکته منفی آن این است که برای داشتن صدای باکیفیت بالاتر باید هزینه بیشتری را برای پلن HiFi Plus پرداخت کنید.

در مقابل با اپل موزیک به محتوای باکیفیت و متنوع به همراه محتوای غیر موسیقی دسترسی دارید. اپل موزیک یک پلتفرم موسیقی برای شنوندگان معمولی و پخش‌کننده‌های موسیقی است. این پلتفرم برای کسانی که به دنبال گوش دادن موسیقی با کیفیت بدون پرداخت هزینه‌ بالا می‌گردند، مناسب است. در نهایت اگر از کاربران محصولات اپل هستید، قطعاً اپل موزیک انتخاب درستی برای شما خواهد بود.

امیدواریم که این مقاله شما را در تصمیم‌گیری و انتخاب درست یاری کند. در مطلبی دیگر نیز به مقایسه اکانت تیدال و اکانت دیزر پرداخته‌ایم. برای مطالعه روی مطلب کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید