مقایسه اشتراک تیدال و اسپاتیفای

در سا‌ل‌های اخیر استفاده از سرویس‌های آنلاین استریم موسیقی در میان هواداران موسیقی و پادکست رایج شده است و هر روز شاهد ظهور پلتفرم‌های جدید موسیقی با خدمات متفاوت هستیم. در این میان انتخاب یک پلتفرم موسیقی که متناسب با نیازهای ما باشد کار دشواری است. تیدال و اسپاتیفای هر دو از بهترین‌های صنعت استریمینگ موسیقی به حساب می‌آیند. در ادامه این مطلب از انارگیفت، مرجع تخصصی خرید گیفت کارت به مقایسه اشتراک تیدال و اسپاتیفای می‌پردازیم تا شما را در انتخاب یک اشتراک موسیقی مناسب یاری کنیم.

حتما سر بزنید: اشتراک Netflix

مقایسه اشتراک اسپاتیفای و تیدال

مقایسه دو اشتراک اسپاتیفای و تیدال
مقایسه دو اشتراک اسپاتیفای و تیدال

در حال حاضر Spotify به‌عنوان محبوب‌ترین سرویس استریم موسیقی در جهان شناخته می‌شود که تعداد کاربران آن در جولای 2021 به 165 میلیون نفر رسید و علی‌رغم رقابت تنگاتنگی که با سرویس اشتراکی اپل موزیک دارد، همچنان به رشد خود ادامه داده است.

با این حال اسپاتیفای به‌عنوان یک سرویس آنقدرها هم کامل نیست. از آن‌جایی که Spotify Hi-Fi هنوز راه‌اندازی نشده است، در کیفیت پخش صوتی با نقص مواجه هستیم و از طرفی اخبار جنجالی پیرامون Joe Rogan باعث دور شدن کاربران و سازندگان موسیقی از این سرویس شده است.

در مقابل، Tidal با ارائه صدای Hi-Res و پرداخت حق امتیاز بالاتر به هنرمندان و ترانه‌سرایان، محبوبیت خاصی در میان هوادارانش به دست آورده است. این پلتفرم در سال 2015 توسط Jay-Z ستاره محبوب هیپ هاپ خریداری شد.

با این‌حال تفاوت‌های میان این دو سرویس تنها در مورد کیفیت صدا و خط مشی‌های کاری نیست. هر دو سرویس تیدال و اسپاتیفای تجربیات متفاوتی (از نظر قیمت‌گذاری اشتراک و محتوای مجموعه‌‌های موسیقی) را برای کاربران ارائه می‌دهند. به همین دلیل انتخاب سرویسی که بتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد کار دشواری است.

حتما سر بزنید: خرید یوسی پابجی موبایل

مقایسه انواع اشتراک و پلن‌ها

مقایسه از نظر اشتراک و پلن‌ها
مقایسه از نظر اشتراک و پلن‌ها

هر دو سرویس تیدال و اسپاتیفای چندین پلن اشتراکی با خدمات متفاوت را ارائه می‌کنند.

هر دو سرویس یک طرح رایگان دارند. طرح رایگان اسپاتیفای همراه با تبلیغات بوده و امکان گوش دادن موسیقی به ترتیب دلخواه وجود ندارد. طرح رایگان تیدال نیز با نام Tidal Access در دسترس می‌باشد، اما تنها می‌توانید به مجموعه‌ی محدودی از آهنگ‌های پیشنهادی تیدال گوش دهید.

ارزان‌ترین پلن اشتراکی اسپاتیفای Spotify Premium است که به شما امکان دسترسی نامحدود به آهنگ‌های آرشیو 80 میلیونی را به صورت همزمان در تلفن و تبلت و لپ تاپ می‌دهد. همچنین می‌توانید آهنگ‌ها را در سه دستگاه مجزا به‌صورت آفلاین ذخیره کنید.

با خرید اشتراک فمیلی اسپاتیفای می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و به‌طور همزمان با 6 نفر از خدمات این سرویس استفاده کنید. پلن Premium Duo نیز برای استفاده دو نفر و مناسب زوج‌ها وجود دارد که همانند اشتراک فمیلی عمل می‌کند. برای خرید اکانت اسپاتیفای از انارگیفت بر روی لینک مذکور کلیک کنید.

Tidal نیز طرح‌های اشتراکی متفاوتی دارد که همگی با یک دوره یک هفته‌ای آزمایشی رایگان شروع می‌شوند. ارزان‌ترین پلن، Tidal HiFi نام دارد که استریم‌ها را با کیفیت 1411kbs ارائه می‌کند.

پلن بالاتر از آن HiFi Plus نام دارد که قابلیت‌های صوتی متفاوتی را ارائه می‌کند. از جمله صدای High Fidelity با کیفیت 1411kbs، صدای Master Quality که شامل کیفیت 9216kbs و صدای همه جانبه 360 درجه و Dolby Atmos Music می‌باشد.

تیدال نیز مانند اسپاتیفای، پلن Family HiFi را مخصوص استفاده اعضای یک فمیلی ارائه می‌کند که شامل استفاده 5 نفر از خدمات با همان کیفیت صدای 1411kbs مانند HiFi معمولی است. یک پلن فمیلی دیگر نیز به‌ نام HiFi Plus Family وجود دارد که خدمات اضافی مانند HiFi Plus را ارائه می‌دهد. برای خرید اشتراک تیدال از انارگیفت به لینک مربوطه مراجعه کنید.

مقایسه رابط کاربری تیدال و اسپاتیفای

مقایسه از نظر رابط کاربری
مقایسه از نظر رابط کاربری

در مقایسه تیدال و اسپاتیفای، Spotify از رابط کاربری ساده‌تری برخوردار است. وقتی برنامه را باز می‌کنید پلی لیست‌های شخصی، (که توسط اسپاتیفای بر اساس عادات گوش دادن شما تنظیم شده) در کنار لیست هنرمندان برتر و فهرست‌های پخش برتر و نسخه‌های تازه منتشر شده ظاهر می‌شوند.

نکته‌ی مهم در رابطه با اسپاتیفای، وجود تعداد زیادی پلی لیست‌ است. اسپاتیفای یک استراتژی خوب دارد؛ بدین صورت که الگوریتم‌های آن به گونه‌ای عمل می‌کنند که برنامه مطابق سلیقه هر کاربر تنظیم می‌شوند.

همه چیز در مربع های رنگارنگ با پس‌زمینه تاریک اسپاتیفای ظاهر می‌شود. این مربع‌ها به قدری مینیمال هستند که به آسانی می‌توانید آلبوم‌ و یا لیست پخش مورد نظر را انتخاب کنید. در نسخه دسکتاپ و وب یک نوار در سمت چپ صفحه وجود دارد که شامل موزیک‌های تازه منتشر شده، ایستگاه‌های رادیوئی، کتابخانه، پلی لیست‌ها، آهنگ‌های تازه پخش شده و موارد دیگر می‌باشد. در اپلیکیشن موبایل برای صرفه‌جویی در فضا، این بخش‌ها کمی پنهان‌تر هستند. قابل ذکر است که چیدمان پلتفرم‌های دسکتاپ و موبایل کمی متفاوت است.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت Apple

قسمت سرچ بسیار پیشرفته و هوشمند است، به‌طوری‌ که اگر نام هنرمندی را اشتباه تایپ کنید، اسپاتیفای نام دقیق هنرمند مورد نظر شما را پیدا خواهد کرد.

 Tidal نیز از یک رابط کاربری مربع مانند با پس‌زمینه تیره استفاده می‌کند و پلی لیست‌های انتخابی، آلبوم‌های پیشنهادی و نمودارها در صفحه اصلی قابل مشاهده می‌باشند. با کلیک بر روی نوار کناری به قسمت My Music می‌روید، جایی که تمام آهنگ‌های ذخیره شده خود را پیدا می‌کنید و به آسانی قابل پیمایش هستند.

در تیدال بر خلاف اسپاتیفای، امکان جستجو بر اساس ژانر وجود ندارد. این مساله برای پلتفرمی که کاربرانش از عاشقان موسیقی هستند، تعجب‌آور است. تیدال سرچ هوشمندانه‌ای ندارند، به‌طوری که اگر در تایپ، غلط املایی در حد حتی یک نقطه داشته باشید، نتیجه صفر خواهد شد. البته تا زمانی که دقت کنید مشکلی با آن ندارید.

در مقابل، قابلیت جستجوی صوتی همانند Shazam در تیدال وجود دارد. کافی‌ است دکمه را فشار دهید و گوشی را مقابل آهنگ در حال پخش نگه دارید. برنامه آهنگ را شناسایی کرده و می‌توانید آن‌ را در کتابخانه تیدال ذخیره کنید.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت  free fire

مقایسه تیدال و اسپاتیفای از نظر سازگاری و پشتیبانی

می‌توانید اسپاتیفای را در دیوایس‌هایی با سیستم عامل اندروید و iOS و Windows Phone نصب کنید. اگر از لپ تاپ یا دسکتاپ استفاده می‌کنید، اسپاتیفای از OS X و Windows نیز پشتیبانی می‌کند و یک پخش‌کننده وب flash-based نیز دارد.

تیدال نیز سازگاری مشابهی دارد. بنابراین می‌توانید آن‌ را در دستگاه‌های با iOS 11 و بالاتر، Android 5 و بالاتر، macOS و ویندوز دریافت کنید. هر دو پلتفرم استریمینگ، از گجت‌هایی مانند گیرنده‌های AV، تلویزیون‌ها و حتی اتومبیل‌ها پشتیبانی می‌کنند.

مقایسه محتوا و آرشیو موسیقی

مقایسه از نظر سازگاری و پشتیبانی
مقایسه از نظر سازگاری و پشتیبانی

تیدال و اسپاتیفای هر دو تقریبا 8 میلیون موسیقی را در مجموعه خود دارند. اسپاتیفای با مجموعه بزرگی از موسیقی شروع به کار کرد و در حال حاضر نیز به‌صورت روزانه 40 هزار آهنگ را به مجموعه خود می افزاید و با این توصیف نشانه‌ای از کاهش سرعت رشد آن مشاهده نمی‌شود.

حتما سر بزنید: خرید اپل آیدی

این غول استریم موسیقی از طریق پلی لیست‌هایی مانند New Music Friday (که به‌عنوان سکوی پرتابی برای خواننده‌های تازه‌کار عمل می‌کند) تمرکز زیادی بر روی تبلیغ آهنگ‌های جدید و معرفی هنرمندان نوظهور دارد.

پلی لیست‌ها اولین چیزی‌ است که هنگام دانلود هر نسخه از این برنامه مشاهده می‌کنید. به نظر می‌رسد که اسپاتیفای پلی لیست‌هایی را برای هر ژانر موسیقی طراحی کرده است. این پلی‌لیست‌ها دائماً بروزرسانی می‌شوند، بنابراین موارد دلخواه شما بعد از گذشت زمان هرگز حذف نخواهند شد. همان‌طور که گفتیم پلی لیست‌های شخصی نیز بر اساس عادت موسیقیایی شما ارائه می‌شوند که روشی خوب برای کشف موزیک‌های جدید و گوش دادن مجدد به برخی از آهنگ‌های مورد علاقه شماست.

در کاتالوگ موسیقی اسپاتیفای شاهد حذف برخی از موارد نیز هستیم، عمدتا این حذفیات مربوط به هنرمندانی است که نمی‌خواهند آثار آن‌ها در هر جایی منتشر شود و یا علاقه‌ای به دریافت حق امتیاز از اسپاتیفای ندارند. به‌عنوان مثال هنرمندانی مانند Joanna Newsom و Garth Brooks را در اسپاتیفای پیدا نخواهید کرد.

در مقابل، بسیاری از هنرمندانی که در اسپاتیفای پیدا نمی‌شوند، رابطه خوبی با Jay-Z دارند و از پلتفرم تیدال حمایت می‌کنند. برای مثال آلبوم Lemonade بیانسه در سال 2019 به‌طور انحصاری در تیدال منتشر شد.

این موضوع بدین معنی است که احتمالا مجموعه موزیک‌های تیدال به سمت سبک هیپ هاپ و رپ گرایش دارند.

همان‌طور که گفتیم تیدال در تنظیم پلی لیست‌های موسیقی بر اساس عادات گوش دادن، خیلی خوب عمل می‌کند و تنها بعد از چند هفته استفاده از آن، با پیشنهادات هیجان‌انگیزی از طرف این سرویس مواجه می‌شوید.

علاوه بر این، تیدال محبوب‌ترین پلی لیست‌‌های ساخته شده در سرویس خود، پلی لیست‌هایی بر اساس خلق و خو و همچنین بخش Tidal Rising (که استعدادهای جدید را معرفی می‌کند) را ارائه می‌کند.

در هر دو پلتفرم تیدال و اسپاتیفای شاهد وجود پادکست‌ها نیز هستیم. گرچه به نظر می‌رسد اسپاتیفای در این زمینه جدی‌تر عمل می‌کند زیرا در سال 2019 بیش از 200 میلیون دلار برای خرید دو شرکت تولید‌کننده پادکست هزینه کرد. در سال 2020 نیز قراردادی به مبلغ 100 میلیون دلار برای توزیع انحصاری پادکست‌های Joe Rogan امضا کرد.

مقایسه کیفیت صدا

مقایسه کیفیت صدا
مقایسه کیفیت صدا

با خرید اشتراک پریمیوم اسپاتیفای می‌توانید از میان سه سطح کیفیت صدا normal ،high و extrem یکی را انتخاب کنید.

در تنظیمات normal، موسیقی با کیفیت 96 kbs پخش می‌شود، در ارتقا به تنظیمات high، کیفیت صدا تا 160 kbs افزایش می‌یابد. تنظیمات extreme از کیفیت 320 kbs استفاده می‌کند که از نظر شنیداری نزدیک به کیفیت lossless است. اسپاتیفای هنوز هیچ استریم lossless یا Hi-Res را ارائه نمی‌کند. به همین دلیل ممکن است برخی از کاربران سرویس دیگری را برای استفاده انتخاب کنند.

اگر به دنبال بهترین کیفیت صدای دلخواه در میان تیدال و اسپاتیفای هستید، تیدال گزینه مناسب‌تری برای شماست. برای این‌کار به اشتراک Tidal HiFi نیاز دارید که به شما امکان استریم صدای lossless شانزده بیتی FLAC و ALAC audio را ارائه می‌کند. گرچه هزاران فایل TIDAL Masters وجود دارد که با کیفیت 24 بیتی پخش می‌شوند. کدک‌های صوتی Hi-Res صدایی با همان کیفیت که نوازندگان و تدوین‌‌گرها در استودیو با آن کار می‌کنند را ارائه می‌کند.

حتما سر بزنید: گیفت کارت پلی استیشن

افزایش عمق بیت، دامنه دینامیکی صدا را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد تا آهنگ‌ها را با جزئیات بیشتر و واضح‌تر گوش دهید.

این تفاوت شبیه اختلاف کیفیت میان تلویزیون‌های SD و HD است و این موضوع را زمانی متوجه می‌شوید که صدایی را با کیفیت بالا گوش دهید.

اسپاتیفای یا تیدال کدامیک بهتر است؟

انتخاب اسپاتیفای یا تیدال
انتخاب اسپاتیفای یا تیدال

انتخاب بین اسپاتیفای و تیدال تا حد زیادی به این بستگی دارد که آیا به صدای Hi-Res اهمیت می‌دهید یا خیر. اگر این مساله برای شما اهمیت دارد، قطعا باید تیدال را انتخاب کنید.

همچنین اگر طرفدار هنرمندان خاصی مانند Jay-Z، Beyoncé، Kanye West هستید باید تیدال را انتخاب کنید، زیرا این هنرمندان در ابتدای انتشار یک آهنگ، آن‌ را به‌صورت انحصاری به تیدال واگذار می‌کنند. از این رو به محض انتشار آن اثر می‌توانید آن‌ را در تیدال دریافت کنید. این در حالی است که ماه‌ها بعد آن آهنگ در اسپاتیفای بارگذاری خواهد شد.

گذشته از این اختلافات، تیدال و اسپاتیفای از نظر فهرست محتوا و جستجوی موسیقی تقریبا مشابه هم هستند و هزینه پلن‌های اشتراکی آن‌ها نیز تقریبا یکسان است.

از نظر رابط کاربری اسپاتیفای به تیدال برتری دارد؛ در حالی که هر دو پلتفرم از نظر ظاهری شبیه هم هستند، اما بخش جستجوی اسپاتیفای بهتر عمل می‌کند و پیمایش در آن نیز کمی راحت‌تر از تیدال است.

در نهایت انتخاب سرویس مناسب با علایق و کاربری شما به خود شما بستگی دارد. در مطلب فوق به مقایسه تیدال و اسپاتیفای پرداختیم. امیدواریم اطلاعات لازم را برای یک انتخاب درست در اختیار شما گذاشته باشیم. اگر بر سر دوراهی انتخاب سرویس اسپاتیفای یا اپل موزیک گیر کرده‌اید، به مطلب مربوط به مطلب مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک نیز سری بزنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید