مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای؛ رقابت بهترین سرویس های استریم

وقتی صحبت از بهترین سرویس استریم موسیقی به میان می‌آید، اولین گزینه‌ای که به ذهن‌ خطور می‌کند، اسپاتیفای است. طبیعی است که اسپاتیفای با دسترسی جهانی، بزرگ‌ترین آرشیو موسیقی و محیط کاربری زیبا انتخاب اول شما باشد، اما در سال‌های اخیر سرویس‌های استریم موسیقی زیادی پا به عرصه این رقابت گذاشته‌اند. یکی از این سرویس‌های محبوب دیزر است. در ادامه این مطلب از انارگیفت، فروشگاه معتبر و تخصصی خرید گیفت کارت به مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای می‌پردازیم تا ببینید کدام سرویس مناسب شماست.

حتما سر بزنید: خرید اکانت نتفلیکس

مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای

مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای
مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای

پیش از هر چیز بهتر است به بررسی اجمالی هر کدام از این دو سرویس بپردازیم.

اسپاتیفای Spotify چیست؟

اسپاتیفای یک سرویس پخش موسیقی آنلاین است که توسط Daniel Ek و Martin Lorentzon توسعه یافته است. اسپاتیفای برای اولین بار در سال 2008 در اروپا راه‌اندازی شد و تا سال 2011 به حدود یک میلیون کاربر رسید. در حال حاضر اسپاتیفای یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پخش موسیقی و پادکست در جهان است. طبق گزارش عملکرد سه ماهه دوم سال 2021، اسپاتیفای نسبت به سال گذشته شاهد رشد 22 درصدی کاربران ماهانه و 20 درصدی مشترکین پولی بوده است.

از جولای 2021 تا کنون Spotify در 184 کشور در دسترس بوده و بیش از 82 میلیون آهنگ، 3.6 میلیون عنوان پادکست و 4 میلیارد لیست پخش در آن وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این سرویس مطلب بررسی جامع سرویس اسپاتیفای را مطالعه کنید. برای خرید اکانت فمیلی اسپاتیفای از انارگیفت بر روی لینک کلیک کنید.

حتما سر بزنید: خرید یوسی پابجی

دیزر Deezer چیست؟

دیزر چیست؟
دیزر چیست؟

Deezer یک سرویس موسیقی فرانسوی است که از اوت 2007 شروع به فعالیت کرد. این سرویس توسط Daniel Marhely و Jonathan Benassaya توسعه یافت. دیزر در سال‌های 2009 تا 2013 با رشد و گسترش خوبی روبه‌رو بود. در همین سال‌ها بود که طرح‌های اشتراکی جدید خود از جمله برنامه‌های جدید برای دسکتاپ و موبایل را معرفی کرد.

شروع همکاری این سرویس با شرکت مخابراتی Orange S.A باعث افزایش طرح‌های اشتراکی آن شد. همچنین طی این مدت در چندین کشور در سراسر اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه راه‌اندازی شد. از سال 2021 نیز در 188 کشور دنیا در دسترس است. با این‌حال پایگاه کاربران دیزر (16 میلیون نفر) به‌طور قابل توجهی کمتر از اسپاتیفای (406 میلیون نفر) است.

در حال حاضر، دیزر میزبان 90 میلیون موسیقی، 160.000 عنوان پادکست و بیش از 32.000 ایستگاه رادیویی است. در مطلبی دیگر به معرفی جامع سرویس استریم موسیقی دیزر پرداخته‌ایم. برای مطالعه بیشتر روی مطلب لینک شده کلیک کنید. همچنین، برای خرید اکانت دیزر از انارگیفت بر روی لینک کلیک کنید.

 

طرح‌های اشتراکی و قیمت

اسپاتیفای و دیزر از نظر طرح‌های اشتراکی و قیمت تقریبا یکسان هستند. در زیر نمای کلی از خدمات پلن‌های اشتراکی این دو را آورده‌ایم.

اشتراک پریمیوم در هر دو سرویس شامل ویژگی‌های مشترک زیر می‌باشد:

  • دسترسی به بیش از 80 میلیون آهنگ
  • دسترسی کامل و بدون محدودیت به تمامی محتوا
  • حذف تبلیغات بر اساس تقاضا
  • کیفیت صوتی تا 320 کیلوبیت بر ثانیه
  • گزینه وارد کردن فایل‌های محلی
  • دانلود و استفاده آفلاین از موسیقی
  • در پلن‌های فمیلی گزینه‌ای برای ایجاد پروفایل برای کودکان وجود دارد
  • سازگاری با چند دستگاه

در حالی‌که اسپاتیفای و دیزر شباهت‌های زیادی دارند، تفاوت‌های کلیدی نیز دارند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای می‌پردازیم:

حتما سر بزنید: گیفت کارت اپل

تفاوت‌های اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای

قابلیت HiFi

قابلیت HiFi
قابلیت HiFi

واضح‌ترین تفاوت این‌دو سرویس وجود ویژگی HiFi در دیزر و عدم ارائه آن در اسپاتیفای است. دیزر صدای باکیفیت CD را با سرعت 1411 کیلوبیت بر ثانیه ارائه می‌کند، در حالی‌که بالاترین کیفیت صوتی اسپاتیفای روی 320 کیلوبیت بر ثانیه محدود شده است.

البته این شرایط در حال تغییر خواهد بود. اسپاتیفای در جریان رویداد Stream On از آمدن پلن HiFi خبر می‌داد و مشاهده ویژگی‌های جدیدی که در توییتر و ردیت ظاهر شده نشان می‌دهد که Spotify HiFi در راه است.

ویژگی‌های رادیویی

مشترکین Deezer می‌توانند به بیش از 32.000 ایستگاه رادیویی محلی و بین‌المللی برای اخبار ورزشی و آب و هوا دسترسی داشته باشند. در مقابل اسپاتیفای ویژگی رادیوئی را ارائه نمی‌دهد.

پلن اشتراک اضافی

اسپاتیفای یک طرح اشتراک پریمیوم اضافی به نام Premium Duo دارد. این طرح برای اشتراک‌گذاری دو نفره ارائه شده و مقرون‌ به‌صرفه است. از طرف دیگر دیزر تنها طرح‌های پریمیوم، فمیلی و 50 درصد تخفیف دانشجویی را ارائه می‌دهد.

همچنین مشترکین طرح دانشجویی اسپاتیفای به سرویس‌های پخش فیلم Hulu و SHOWTIME دسترسی دارند. در مقابل دیزر هیچگونه امتیاز اشتراک اضافه ارائه نمی‌دهد.

برنده این قسمت: دیزر

اسپاتیفای یک گزینه پریمیوم مقرون به‌صرفه Premium Duo را دارد و دسترسی با تخفیف به Hulu و SHOWTIME را نیز ارائه می‌کند، اما با خرید دیزر ویژگی‌های بیشتری مانند دسترسی به هزاران ایستگاه رادیوئی و صدای با کیفیت CD را دریافت خواهید کرد.

حتما سر بزنید: گیفت کارت فری فایر

حجم محتوای موسیقی

حجم محتوای موسیقی
حجم محتوای موسیقی

در این قسمت از مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای به بررسی تعداد موسیقی ارائه شده توسط هر کدام از این سرویس‌ها می‌پردازیم. اسپاتیفای با 82 میلیون موسیقی و دیزر با 90 میلیون موسیقی تقریباً کتابخانه‌ای برابر با هم دارند. هر دو نیز با شرکت‌های ضبط موسیقی بزرگ و توزیع‌کنندگان مستقلی مانند Merlin همکاری دارند. بنابراین در هیچ کدام از این دو پلتفرم مشکلی برای یافتن موسیقی مورد نظر خود نخواهید داشت.

Spotify

کتابخانه موسیقی اسپاتیفای را می‌توانید در بخش Search در هر دو برنامه دسکتاپ و موبایل پیدا کنید. ژانرها و دسته‌های موسیقی مختلف را در این قسمت مشاهده می‌کنید. این دسته‌بندی، جستجوی موسیقی مورد نظر را در حجم زیاد محتوا آسان می‌کند.

پلی لیست‌های اسپاتیفای منحصر به‌فرد هستند. بیش از چهار میلیارد پلی لیست طراحی شده‌اند به صورتی که تمامی ژانرها را در بر می‌گیرند.

هر ژانر چندین پلی لیست دارد که شامل نسخه‌های جدید، پربازدیدها و ترندها می‌باشد. همچنین یک بخش Charts وجود دارد که 50 آهنگ برتر و محبوب را از 53 منطقه در سراسر جهان ارائه می‌کند.

در بخش Indie اسپاتیفای نیز تعداد زیادی پلی لیست منتخب وجود دارد. برخی از آن‌ها بر اساس خلق و خو (Sad Indie)، فعالیت‌ها (Indie Workout) یا دوره تاریخی (Early Alternative) تنظیم شده‌اند و علاوه بر این‌ها تم‌های عمومی دیگری نیز وجود دارد. در دسته‌ای به نام Fresh Finds نیز یک جمع‌بندی هفتگی از جدیدترین آثار هنرمندان مستقل ارائه می‌شود.

حتما سر بزنید: خرید اپل آیدی

Deezer

به طور مشابه، می‌توانید از طریق Search و یا Browse به کتابخانه دیزر دسترسی داشته باشید. سازماندهی و دسته‌بندی ژانرها بهتر از اسپاتیفای است و با سرعت بیشتری می‌توانید موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

ژانر‌های موسیقی زیادی در بخش Browse دیزر وجود ندارند، اما مدیریت موسیقی آن به خوبی اسپاتیفای است. در هر ژانر، تعداد زیادی پلی لیست برای انتخاب وجود دارد و بخش‌هایی نیز به آثار جدید و پربازدیدها اختصاص داده شده است. در قسمت Charts نیز محبوب‌ترین آهنگ‌ها را از بیش از 70 کشور جهان نشان می‌دهد. حتی به شما نشان می‌دهد که کدام پلی لیست‌ها و آلبوم‌ها بیشترین پخش را دارند.

بخش Indie دیزر بسیار گسترده به نظر می‌رسد و همانند اسپاتیفای پلی لیست‌هایی دارد که بر حالات، فعالیت‌‌ها و دوره‌های تاریخی مختلف متمرکز هستند.

دیزر با اضافه کردن بخشی مانند Midnight Mixtapes که پلی لیست‌های مورد علاقه خود هنرمندان Indie را به نمایش می‌گذارد، تحولی در این بخش ایجاد می‌کند. در بخش Indie Artists 100% نیز نگاهی اجمالی از دیسکوگرافی یک هنرمند ارائه می‌دهد.

پس از بررسی کتابخانه موسیقی اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای می‌بینیم که این دو تفاوت زیادی از نظر میزان محتوای موسیقی ندارند. همان‌طور که انتظار می‌رود هر دو برنامه رویکردهای متفاوتی در تنظیم پلی لیست‌ها دارند و انتخاب نهایی به ترجیح و نیاز شما بستگی دارد.

تنوع محتوا

تنوع محتوا
تنوع محتوا

یکی از تفاوت‌های اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای از نظر تنوع محتوای ارائه شده توسط هر کدام از این سرویس‌ها است. هر دو پلتفرم علاوه بر موسیقی، محتوایی مانند کتاب صوتی، رادیو و غیره را ارائه می‌دهند. در ادامه به بررسی محتوای غیرموسیقی هرکدام می‌پردازیم:

Spotify

اسپاتیفای در ارائه پادکست حرف اول را می‌زند. با ارائه بیش از 3.6 میلیون پادکست، اسپاتیفای همچنان در حال گسترس و بهبود قابلیت‌های مجموعه پادکست خود است. در سال 2019 چندین شرکت تولید پادکست مانند Anchor ،Gimlet Media ،The Ringer و Parcast را خریداری کرد تا بخش پادکست خود را تقویت کند. در سال 2021 نیز Podz را خریداری کرد، ابزاری که برای بهبود جستجوی پادکست در برنامه طراحی شده است.

اسپاتیفای مجموعه‌ی پادکست پرمحتوایی دارد. دوست‌داران پادکست ژانرهای زیادی برای جستجو خواهند داشت. علاوه بر این، در بخش Word اسپاتیفای مجموعه‌ی وسیعی از کتاب‌های صوتی وجود دارد. بیشتر آن‌ها از ادبیات کلاسیک انتخاب شده‌اند و هیچ عنوان مدرنی در آن مشاهده نمی‌شود.

هدف از Storytel (سرویس استریم کتاب صوتی سوئدی) و خرید Findaway (یکی از توزیع‌کنندگان مطرح کتاب صوتی) تغییر روند این موضوع است.

در نهایت کسانی که به دنبال تجربه لایو هستند در Spotify Greenroom می‌توانند به گفتگوهای صوتی در موضوعات مختلف به صورت گروهی بپردازند. البته برای استفاده از این بخش باید یک برنامه را به صورت مجزا در دیوایس خود دانلود کنید.

Deezer

مجموعه پادکست دیزر به طور قابل توجهی کوچک‌تر از اسپاتیفای است و تنها 160.000 عنوان دارد. با این وجود انتخاب‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر نمایش‌های محبوب در اسپاتیفای در دیزر نیز یافت می‌شود. علاوه بر این، دیزر مجموعه‌ی بزرگی از پادکست‌های اورجینال انحصاری به زبان خارجی را ارائه می‌کند. چیزی که واقعا در اسپاتیفای وجود ندارد.

دیزر نیز مانند اسپاتیفای کتاب‌های صوتی ارائه می‌کند، اما این ویژگی تنها در آلمان، اتریش و هلند در دسترس است و این یک نقص بزرگ برای دیزر به حساب می‌آید.

با این‌حال با بخش For book lovers تلاش کرده تا شکاف محتوایی را در مناطقی که کتاب صوتی ندارند، پر کند. این بخش شامل پادکست‌‌های باشگاه کتاب، شعر و برخی از کتاب‌های صوتی کلاسیک مانند ماجراهای شرلوک هولمز است.

یکی از ویژگی‌های بارز دیزر، رادیو زنده است که در اسپاتیفای یافت نمی‌شود. در دیزر مشترکین به 32.000 ایستگاه رادیویی دسترسی دارند که می‌توانند به اخبار و برنامه‌های ورزشی و گفتگو گوش دهند. این ویژگی ممکن است کمبود کتاب‌های صوتی را در این پلتفرم جبران کند، اما از طرفی این به مناطق خاصی محدود می‌شود.

برنده این بخش قطعا اسپاتیفای است. به طور کلی هر دو پلتفرم محتوای متنوعی را ارائه می‌دهند. اسپاتیفای راه‌های خوبی برای لذت بردن از محتوای لایو و ابزارهای جستجوی بهتر ارائه می‌کند. از طرف دیگر دیزر تنوع خوبی در بخش محتوای زبان خارجی و دسترسی به هزاران ایستگاه رادیویی داخلی و بین‌المللی را فراهم می‌کند.

متاسفانه محدود بودن دسترسی دیزر در قسمت رادیویی و کتاب‌های صوتی به ضرر آن تمام می‌شود. با این‌که اسپاتیفای ویژگی رادیویی ندارد، اما با کتابخانه گسترده پادکست و کتاب‌های صوتی برنده رقابت در این بخش است.

کیفیت استریم

کیفیت استریم
کیفیت استریم

Spotify پنج تنظیمات برای کیفیت صدا دارد و Deezer مجموعا 4 تنظیمات صدا را ارائه می‌کند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این قسمت از مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای می‌پردازیم.

زمان بوفر

اسپاتیفای و دیزر هر دو در اشتراک پریمیوم در بالاترین تنظیمات خود کیفیت صوتی 320 کیلو بیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. با این میزان بیت، هر دو برنامه حدود 150 مگابایت داده در ساعت مصرف می‌کنند. همچنین هر دو استریم بدون تاخیر با سرعت 34 مگابیت در ثانیه را ارائه می‌کنند.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت پلی استیشن

از طرفی دیزر در تنظیمات HiFi خود، استریم با سرعت 1411 کیلوبیت بر ثانیه را دارد که حدودا 600 تا 700 مگابایت داده در ساعت مصرف می‌کند. اگر اتصال اینترنت قوی ندارید، برای استریم دچار مشکل خواهید شد.

کیفیت صدا

کیفیت صدا
کیفیت صدا

Spotify Premium با فرمت Ogg Vorbis پخش می‌شود و در حالی‌که Deezer Premium از فرمت MP3 استفاده می‌کند. Ogg Vorbis‌ از نظر فنی کیفیت صدای بهتری دارد و از MP3 نیز بالاتر است.

البته توجه داشته باشید که کیفیت صوتی به عوامل دیگری مانند کیفیت ضبط، صدای دستگاه و میزان شنوایی فرد بستگی دارد. به طور کلی هر دو پلتفرم تجربه شنیداری و کیفیت صدای خوبی را ارائه می‌کنند.

از طرف دیگر HiFi دیزر از فرمت FLAC استفاده می‌کند که کدک پیش فرض برای پخش موسیقی با وضوح بالا است. در این فرمت هیچ داده صوتی در حین فشرده‌سازی از بین نمی‌رود.

تنظیمات کیفیت صدای High Fidelity دیزر در مقایسه با تنظیمات Very High اسپاتیفای تفاوت محسوس‌تری دارد.

برنده این قسمت از مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای از نظر کیفیت صدا دیزر است. کیفیت صدای اسپاتیفای پریمیوم کمی بهتر از دیزر پریمیوم درتنظیمات صوتی استاندارد است، اما Deezer HiFi به طور قابل توجهی با گزینه‌های صوتی با کیفیت CD نسبت به اسپاتیفای برتری دارد. البته انتخاب یکی از این دو موضع به شما بستگی دارد. اگر برای شما تفاوت زیادی ندارد هر دو سرویس در اشتراک پریمیوم کیفیت صدای خوبی را ارائه می‌کنند.

جستجوی موسیقی

جستجوی موسیقی
جستجوی موسیقی

سرویس‌های استریم موسیقی برای یافتن موسیقی و هنرمندان جدید به ویژگی‌های جستجوی خوب خود متکی هستند. در بررسی تفاوت‌های اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای این مورد یکی از مهمترین نکات است. نکته خوب این است که هر دو سرویس ویژگی‌های جستجوی خوبی را ارائه می‌دهند.

هر دو سرویس زمانی که با فعالیت‌های شما ترکیب شوند، الگوریتم بسیار قدرتمندی تولید می‌کنند که توصیه‌های خوبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با این الگوریتم کاربران می‌توانند محتوای جدید را به روش‌های زیر پیدا کنند:

همان‌طور که در بالا گفتیم هر دو پلتفرم دارای ویژگی‌های کشف تقریبا مشابهی هستند. مانند استریم برای نسخه‌های جدید، چارت‌ها و پلی لیست‌ها. هر دو مدیریت موسیقی خوبی دارند و ژانرهای موسیقی را به خوبی ارائه می‌دهند. این دسته‌بندی‌ها به کاربران کمک می‌کند راحت‌تر به جستجو در مجموعه‌های بزرگ بپردازند.

به طور خاص اسپاتیفای در این کار خوب عمل می‌کند. مثلا اگر به دنبال مجموعه موسیقی برای گوش دادن در ابتدای صبح هستید می‌توانید به پلی لیست مربوطه مراجعه کنید.

از طرفی دیزر رویکرد متفاوتی دارد. از طریق Mixes، پلی لیست‌های متفاوتی بر اساس حالت، ژانر یا دوره تاریخی به شما پیشنهاد می‌دهد. این ویژگی به شما کمک می‌کند تا به راحتی پلی لیست مورد نظر خود را انتخاب کنید. حتی می‌توانید مسیر ارائه موزیک‌ها را با انتخاب‌های خود محدود کنید.

در هر دو پلتفرم هیچ‌گونه محدودیتی در پلی لیست‌های شخصی وجود ندارد.

برنده این بخش از مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای از نظر روش‌های جستجو و کشف، اسپاتیفای است. بدون شک دیزر دارای ویژگی‌های اکتشافی موسیقی خوبی است، اما برای گرفتن نتیجه بهتر به زمان بیشتری نیاز دارد. در اسپاتیفای با توصیه‌های دقیق‌تر روبه رو هستید و الگوریتم آن جستجوی شما را تجزیه و تحلیل کرده و به سرعت تنظیم می‌کند و در این قسمت قطعا کاربران اسپاتیفای راضی‌تر هستند.

ویژگی‌های اضافی

ویژگی‌های اضافی
ویژگی‌های اضافی

در مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای از نظر ویژگی‌های اضافی باید بگوییم که شباهت‌های زیادی با هم دارند. هر دو ویژگی‌های لیریک، آکولایز داخلی، اتصال چند دستگاه و پلی لیست‌های مشترک را ارائه می‌دهند.

هر دو پلتفرم برنامه‌های مستقلی برای سازندگان و هنرمندان موسیقی دارند. Spotify for Artists و Deezer for Creators برای مدیریت محتوای خود، رشد مخاطبان و نظارت بر پیشرفت شما ارائه می‌شود. از طرفی هر برنامه چند ویژگی منحصر به‌فرد را ارائه می‌کند. به‌عنوان مثال اسپاتیفای یک فید مخصوص فعالیت دوستان دارد که نشان می‌دهد دوستان شما به چه پلی لیست‌هایی گوش می‌دهند.

کاربران نیز می‌توانند Storyline و Behind the Lyrics را برای مشاهده نکات جالب در مورد هنرمند مورد علاقه خود بررسی کنند.

دیزر نیز ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود را دارد. دیزر به شما امکان می‌دهد که پلی لیست‌های خود را بر اساس موارد مختلف فیلتر کنید. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص دیزر، Deezer is 360 Reality Audio است. این یک فناوری است که صدای 360 درجه را ارائه می‌دهد که کیفیت صدای HiFi را بهبود می‌بخشد.

یک ویژگی اضافه مفید و جدید دیزر امکان انتقال موسیقی است. این ویژگی تحت عنوان Tune my Music به شما امکان می‌دهد تا پلی لیست‌ها را میان 16 پلتفرم مختلف موسیقی منتقل کنید.

پس از بررسی این قسمت از مقایسه اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای می‌بینیم که برنده دیزر است. اگر به دنبال تجربه جدید از گوش دادن هستید قطعا دیزر ویژگی‌های اضافی بیشتری در اختیار شما می‌گذارد.

 

نتیجه‌گیری: دیزر یا اسپاتیفای؟

امیدواریم بعد از مطالعه این مطلب و بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های اکانت دیزر و اشتراک اسپاتیفای، به راحتی اشتراک استریم موسیقی مورد نظر خود را انتخاب کنید. نکته مهم این است که انتخاب نهایی شما به سلیقه و ترجیحات شما بستگی دارد. پس از تصمیم‌گیری می‌توانید برای خرید اشتراک Deezer و یا خرید اکانت spotify از طریق فروشگاه اقلام دیجیتالی انارگیفت اقدام نمایید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید