مقایسه گوگل وان و دراپ باکس؛ بهترین فضای ذخیره سازی ابری

گوگل وان و دراپ باکس دو سرویس ارائه دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری با قابلیت‌های زیاد هستند که طرفداران خاص خود را دارند. اگر قصد خرید بهترین فضای ذخیره سازی ابری را دارید و در انتخاب یکی از این دو گزینه با مشکل مواجه شده‌اید، در این مطلب با ما باشید تا به بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌های آن دو بپردازیم.

مقایسه گوگل وان و دراپ باکس

دو سرویس گوگل وان و دراپ باکس از ویژگی‌های مشابهی مانند بک آپ گیری از فایل‌ها در فضای ابری، سینک کردن فایل‌های مورد نظر در دستگاه‌های مختلف و به اشتراک گذاری با دیگران، برخوردار هستند، اما تفاوت‌های زیادی نیز دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

نکته: گوگل وان همان نسخه جدید گوگل درایو است که در گذشته زیاد شنیده‌ایم.

امنیت

هر دو سرویس گوگل وان و دراپ باکس از رمزگذاری 256 بیتی که با عنوان AES شناخته می‌شود برخوردار هستند و از داده‌های کاربران در حین انتقال و ذخیره سازی به طور کاملاً ایمن محافظت می‌کنند. آژانس امنیت ملی ایالات متحده، ایمنی هر دو سرویس مذکور را تأیید کرده است.

با وجود این، در زمان همگام سازی اطلاعات کاربران در گوگل وان، ابتدا باید ذخیره شده و سپس رمزگذاری انجام شود، به همین دلیل بیشتر در معرض دید قرار دارند.

پیروز امنیت: دراپ باکس

ذخیره سازی

در مقایسه گوگل وان و دراپ باکس از نظر فضای ذخیره سازی رایگان، گوگل وان برنده است، زیرا تا ۱۵ گیگابایت فضا در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما دراپ باکس تنها ۲ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را ارائه می‌کند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که اگر از کاربران جیمیل، گوگل فوتو و یا دیگر محصولات شرکت Google هستید، به راحتی می‌توانید از این ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی استفاده کنید.

پیروز فضای ذخیره سازی رایگان: گوگل وان

قاعدتاً با خرید پلن اشتراکی هر دو سرویس، با خدمات و قابلیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوید. به طور مثال با ارتقای طرح رایگان دراپ باکس به نسخه پولی، از ویژگی همگام سازی هوشمند نیز برخوردار خواهید شد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز به دیسک سخت، تمامی اطلاعات و فایل‌های ذخیره شده در دستگاه‌های جفت شده را مشاهده کنید. همچنین امکان دسترسی به پوشه‌های آفلاین تلفن همراه و استفاده از آن‌ها در دستگاه‌های سینک شده، بدون نیاز به اتصال اینترنتی فراهم است.

فضای ذخیره سازی گوگل وان
فضای ذخیره سازی گوگل وان

از طرف دیگر نیز برای استفاده از ۲ ترابایت فضای ذخیره سازی گوگل وان، باید طرح رایگان خود را ارتقاء دهید. هزینه خرید اکانت گوگل وان کمتر از دراپ باکس است.

پیروز فضای ذخیره سازی پولی: گوگل وان

به اشتراک گذاری فایل

هر دو سرویس گوگل وان و دراپ باکس در به اشتراک گذاری فایل‌ها و فولدرها با برنامه‌های دیگر، یکسان عمل می‌کنند.

نکته مهمی که در این بخش وجود دارد، این است که با خرید اشتراک دراپ باکس می‌توانید برای تمامی فایل‌های به اشتراک گذاری شده یک رمز عبور تعیین کنید که تنها افرادی که از آن پسورد مطلع هستند، قادر به دسترسی به فایل‌های مذکور باشند. همچنین شرایطی فراهم است تا بتوانید تاریخ انقضا برای آن فایل‌ها تنظیم کنید و بعد از تاریخ مذکور، دسترسی تمامی افراد به اطلاعات به اشتراک گذاری شده قطع خواهد شد.

گرچه در گوگل وان و دراپ باکس می‌توان با راست کلیک بر روی فایل و یا پوشه، آن را از طریق ایمیل با دیگران به اشتراک گذاشت، اما دراپ باکس علاوه بر این مورد، گزینه Copy Dropbox link را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آن را در یک کانال و یا یک ایمیل پیست کنید. از طرفی، می‌توانید یک شخص را به عنوان مالک معرفی کنید و زمانی که کسی تیم شما را ترک می‌کند، مالک او را از دسترسی به اطلاعات و فایل‌ها به طور کامل منع کند.

پلن‌های اشتراکی گوگل وان
پلن‌های اشتراکی گوگل وان

همان‌طور که می‌بینید دراپ باکس از هر نظر در قسمت به اشتراک گذاری فایل بهتر عمل می‌کند، اما افراد با سرویس گوگل وان آشنایی بیشتری دارند و این موضوع باعث می‌شود که افراد زیادی بدون در نظر گرفتن برتری‌های دراپ باکس، به سمت خرید اکانت گوگل وان روی بیاورند.

پیروز بخش اشتراک گذاری فایل: دراپ باکس

همگام سازی

در مقایسه گوگل وان و دراپ باکس، به قسمت مهم سینک کردن می‌رسیم. هر کدام از این دو سرویس از روش‌های متنوعی برای همگام سازی استفاده می‌کنند که بر سرعت انجام این کار تأثیر مستقیم دارد.

هر دو سرویس به طور اتوماتیک‌وار فایل‌ها را ذخیره می‌کنند، اما گوگل وان برای سینک کردن یک فایل، کل سند را دانلود و آپلود می‌کند و همین موضوع زمان‌بر است. زمان‌بر بودن این عملیات در گوگل وان از یک طرف و از دست دادن اطلاعات با قطعی ناگهانی اینترنت از طرفی دیگر، کاربران این سرویس را کمی با مشکل مواجه کرده است.

به اشتراک گذاری فایل در دراپ باکس
به اشتراک گذاری فایل در دراپ باکس

دراپ باکس در سینک کردن بسیار سریع‌تر از گوگل وان عمل می‌کند، بخصوص اگر از ویژگی همکاری در Dropbox Paper استفاده کنید. دراپ باکس برای سینک کردن اطلاعات، تنها قسمت‌ها و بیت‌های جدید را دانلود و آپلود می‌کند. بدین معنی که در اولین همگام سازی، باید زمان بیشتری منتظر بمانیم و در مراحل و دفعات بعد این زمان کاهش می‌یابد.

همچنین پشتیبانی دراپ باکس از سینک LAN، از دیگر مزیت‌های این سرویس نسبت به گوگل وان است. بدین ترتیب که در چندین رایانه متصل به یک شبکه، عملیات همگام سازی فایل‌ها به صورت مستقیم انجام می‌شود.

برنده بخش همگام سازی فایل: دراپ باکس

ادغام با اپ‌های دیگر

گوگل وان و دراپ باکس با برنامه‌های دیگر نیز به خوبی ادغام می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

  • Slack
  • Jotform
  • Zoom
  • Microsoft Office
  • Adobe Creative Cloud
  • Asana
  • Trello

در این میان، دراپ باکس هم با گوگل درایو ادغام می‌شود و گرچه این ویژگی در هر دو سرویس یکسان است، اما گوگل وان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

برنده بخش ادغام: گوگل وان

نتیجه گیری

همان‌طور که در بالا مشاهده کردیم، دراپ باکس از امنیت بالاتری برخوردار است و همچنین سرعت سینک کردن نیز در آن بیشتر از گوگل وان است. به طور کلی و با نادیده گرفتن محبوبیت گوگل، به جرأت می‌گوییم که در مقایسه گوگل وان و دراپ باکس، سرویس Dropbox پیروز نهایی است.

در پایان نیز باید به این نکته اشاره کنیم که اگر به دنبال سرویس برای ذخیره سازی اطلاعات شخصی هستید، گوگل وان بسیار بهتر از دراپ باکس عمل می‌کند، زیرا از قیمتی مقرون بصرفه‌تر نیز برخوردار است. از طرف دیگر بهترین کلود ذخیره سازی برای استفاده تجاری، دراپ باکس است.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید