اسپاتیفای یا اپل موزیک؟ مقایسه دو غول دنیای استریم موزیک

همانطور که می‌دانید اسپاتیفای و اپل موزیک دو سرویس استریمینگ موسیقی پرطرفدار بوده که بسیاری از علاقمندان به موسیقی، در انتخاب یکی از آن‌ها سردرگم هستند. اگر شما نیز نمی‌دانید کدام یک انتخاب بهتری است، بهتر است در این مطلب از انارگیفت ما را همراهی کنید.

امروزه موسیقی به بزرگ‌ترین صنعت جهان تبدیل شده و سرویس‌های مختلف در تلاش هستند تا کاربران خود را حفظ کنند. این مسأله در مورد دو غول استریمینگ موسیقی یعنی Spotify و Apple Music نیز صدق می‌کند.

گرچه در نگاه کلی به نظر می‌رسد که دو سرویس اسپاتیفای و اپل موزیک شرایطی یکسان را برای کاربران ایجاد می‌کنند، اما با بررسی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ به طوری که پس از مطالعه تفاوت‌های این دو با یکدیگر، برخی از کاربران به سمت خرید اشتراک اپل موزیک روی می‌آورند و انتخاب برخی دیگر، خرید اشتراک اسپاتیفای می‌باشد.

Spotify And Apple Music
Spotify And Apple Music

قدمت و مخاطبین در اسپاتیفای و اپل موزیک

Spotify از سال ۲۰۰۶ در بازار وجود دارد. از طرفی، با وجود این که Apple Music از سال ۲۰۱۵ به بازار وارد شد، اما می‌توان گفت از زمان همراهی اپل با آیتونز که در سال ۲۰۰۱ ایجاد و بالاخره در سال ۲۰۰۳ فروشگاه موسیقی آیتونز راه‌اندازی شد، وجود داشته است. علاوه بر این، اپل از صفر شروع نکرد و بخشی از ملزومات اولیه را از Beats Music با هزینه‌ای هنگفت خریداری کرد.

در میان تمامی سرویس‌های پخش موسیقی اشتراکی، اسپاتیفای در سال ۲۰۲۰، با ۳۳ درصد و در سال ۲۰۲۱ با ۳۱ درصد مخاطب، از اپل موزیک پیشی گرفته است؛ Apple Music نیز با برخورداری از ۱۵ درصد از مخاطبان جهان، در رتبه دوم قرار دارد.

لازم به ذکر است به دلیل این که اپل هیچ‌گاه آمار رسمی خود را باز نشر نمی‌دهد، نمی‌توان به طور خیلی دقیق در این مورد نظر داد، اما سرویس رقیب ادعا می‌کند که 182 میلیون مشترک و همچنین ۴۲۲ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

بدیهی است که قدمت سرویس و یا تعداد مخاطبین از ملاک‌های انتخاب به شمار نمی‌رود. آنچه برای کاربران اسپاتیفای و اپل موزیک مهم است، آرشیو موزیک، پایداری سرویس و میزان پاسخگویی پشتیبانی آن‌ها می‌باشد.

آهنگ‌ها و محتوای صوتی Spotify و Apple Music

کاربران به سرویسی علاقمند هستند که آرشیوی مملوء از جدیدترین و قدیمی‌ترین آهنگ‌ها را داشته باشد و در هر زمان بتواند نیاز آن‌ها را به شنیدن یک آهنگ خاص، برطرف کند. به طور مثال، زمانی که شما به دنبال آهنگی خاص از یک هنرمند باشید، اما سرویس اشتراکی شما از آن پشتیبانی نکند، مطمئناً به فکر تغییر سرویس خواهید افتاد.

بر اساس گزارشات، Spotify از کتابخانه‌ای حاوی 82 میلیون آهنگ و 4 میلیون پادکست و Apple Music بیش از ۹۰ میلیون آهنگ برخوردار است.

لازم به ذکر است در این بخش نیز، بزرگی و کوچکی آرشیو موزیک‌ها اصل موضوع نیست و آن چیزی که برای کاربران با ارزش است، پشتیبانی هر دو سرویس اسپاتیفای و اپل موزیک از آهنگ‌های خاص و کمیابی است که مخاطبان زیادی ندارند؛ بنابراین اگر سرویسی در کنار آهنگ‌های مشهور جهان، تعداد انگشت شماری از آهنگ‌های خاص را نیز ارائه دهد، کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

صدای فضایی Spatial Audio به همره Dolby Atmos
صدای فضایی Spatial Audio به همره Dolby Atmos

کیفیت پخش موسیقی نیز یکی از عواملی است که در تصمیم‌گیری کاربران تأثیرگذار خواهد بود. به طور مثال، اسپاتیفای در طرح رایگان خود کیفیتی معادل 160kbps را ارائه می‌دهد و اما در سرویس پریمیوم خود،‌ کیفیتی برابر با 320kbps!

اپل موزیک با نرخ 256kbps در استریم‌های AAC، از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، اما باید به این نکته توجه کرد که این سرویس از Lossless با کیفیتی متفاوت برای رضایت کاربران، بهره‌مند است.

اپل در Lossless، موسیقی را با کیفیتی فراتر از حد معمول ارائه می‌کند. این مورد در دو سطح کیفیتی زیر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد:

  • 24 بیت/48 کیلوهرتز بدون افت
  • 24 بیت/192 کیلوهرتز بدون افت کیفیت

اعداد و ارقام فوق، بدین معنی است که کیفیتی برابر و یا بالاتر از 1,411kbps در دسترس مشترکین خواهد بود. تنها نکته‌ای که باید بدان توجه کنید این است که برای برخورداری از کیفیت Lossless، باید از سخت‌افزار مناسب پخش آن استفاده کنید.

Spotify اعلام کرد که قصد دارد قابلیتی به نام Spotify HiFi که از کیفیتی فوق‌العاده پشتیبانی می‌کند را در اختیار کاربران بگذارد، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و همچنین تاریخ دقیق رونمایی از آن مشخص نیست.

به صراحت می‌توان گفت که هر دو سرویس اسپاتیفای و اپل موزیک، پلی‌لیست‌های انتخاب شده‌ای را ارائه می‌کنند که تحت نظر کارشناسان موسیقی ایجاد شده‌اند. تفاوت بارزی که میان این دو سرویس استریمینگ وجود دارد، پشتیبانی Apple Music از ایستگاه‌های رادیویی است و در مقایسه با Spotify، طرفداران برنامه‌های رادیویی را بیشتر به خود جذب کرده است.

پادکست‌ها و سایر محتوای موجود در Spotify و Apple Music

هر دو سرویس مذکور، از پادکست‌ها پشتیبانی می‌کنند، ‌اما نحوه مواجهه آن‌ها با این بخش کاملا متفاوت است.

اولین تفاوت این است که Spotify پادکست‌ها را در اپلیکیشن خود با عنوان مشخص Podcasts ارائه می‌کند، اما اپل موزیک، پادکست‌ها را به شکل پلتفرمی جداگانه و به نام Podcasts App در اختیار مشترکین می‌گذارد.

هر دوی این سرویس‌ها پادکست‌های منحصربفردی را به کاربران ارائه می‌دهند که دیگری در خود ندارد.

مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک
مقایسه اسپاتیفای و اپل موزیک

در Apple Music، پادکست‌های متنوع و همچنین منحصربفردی را مشاهده خواهید کرد که مصاحبه‌های هنرمندان و پروفایل‌ها نیز به عنوان بخشی از این پادکست‌ها ارائه می‌شوند.

اپل عملکرد بهتری در بخش پادکست‌ها دارد، زیرا موزیک ویدئوها، مستندها و بسیاری از موارد دیگر را در اختیار کاربران می‌گذارد، اما اسپاتیفای در کنار پادکست ویدئویی، تنها برخی از محتواهای انحصاری را پخش می‌کند.

ویژگی‌های دیگر دو سرویس استریمینگ موسیقی

به غیر از Lossless، اپل موزیک ویژگی‌های دیگری را در اختیار کاربران می‌گذارد که بسیار مفید هستند. یکی از این موارد، صدای فضایی Spatial Audio به همراه Dolby Atmos است که مشترکین این سرویس استریمینگ موسیقی، به وسیله AirPods Max اپل، می‌توانند به طور سه بعدی به صداهای مورد علاقه خود گوش دهند.

یکی از ویژگی‌های مشترک هر دو سرویس مذکور، امکان دانلود موسیقی و لذت بردن از آن در حالت آفلاین است. تفاوتی که در این زمینه وجود دارد، این است که اپل موزیک با روش‌هایی بصورت رایگان نیز از این ویژگی پشتیبانی می‌کند، اما اسپاتیفای تنها در اشتراک پریمیوم خود از این قابلیت برخوردار است.

لازم به ذکر است که به دلیل یکپارچگی Apple Music با سیستم عامل، مانند استفاده از Siri برای پخش آهنگ‌ها، کاربران بیشتری به Apple Music روی آورده‌اند. بدین معنی که کاربران به لطف ویژگی‌های اکوسیستمی اپل،‌ می‌توانند در تمامی دستگاه‌های ساخت این شرکت و از طریق Sync کردن آن‌ها (مانند آیفون به هوم پاد مینی)، به موسیقی محبوب خود گوش دهند و بهتر آن را کنترل کنند.

علاوه بر این، اپل موزیک با برخورداری از قابلیت پخش مبتنی بر وب و یا پخش در برنامه‌های کاربردی غیر اپلی، مانند ویندوز و اندروید، قابل استفاده در تمامی پلتفرم‌ها می‌باشد. ناگفته نماند که اسپاتیفای نیز در این مورد با Apple Music یکسان است و هر دو سرویس، رضایت طرفداران موسیقی را در این بخش به دست آورده‌اند.

بخش رایگان اسپاتیفای و اپل موزیک

به خوبی می‌دانیم که Apple Music به طور جداگانه یک طرح رایگان را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد، بلکه تنها یک سرویس آزمایشی رایگان با مدت زمان محدود ارائه می‌کند که کاربران پس از اتمام آن، یا باید هزینه اشتراک را برای ادامه بپردازند و یا از سرویس خداحافظی کنند. لازم به ذکر است که گاهی این دوره آزمایشی می‌تواند خیلی طولانی مدت باشد و به طور مثال تا ۶ ماه به طول بینجامد.

از طرف دیگر، Spotify در کنار طرح پریمیوم اشتراکی خود، طرح رایگان را به کاربران ارائه می‌کند. با وجود این که کاربران به صورت مادام‌العمر می‌توانند از این طرح رایگان بهره‌مند باشند،‌ اما خدماتی که دریافت می‌کنند به هیچ وجه شبیه خدمات دریافتی مشترکین طرح پریمیوم نخواهد بود.

یکی از مواردی که کاربران طرح رایگان Spotify، به طور مداوم با آن مواجه می‌شوند، پیام‌های تبلیغاتی است که به طور ناگهانی، آهنگ محبوب آن‌ها را قطع می‌کند و این موضوع باعث شده است که این سرویس رایگان با یک رادیوی تجاری تفاوتی نداشته باشد.

یکی دیگر از کمبودهای طرح رایگان Spotify این است که کاربران نمی‌توانند آهنگ مورد علاقه خود را به صورت درخواستی سفارش دهند و پخش کنند، زیرا تمامی آهنگ‌ها به صورت تصادفی و نامرتبط در کنار هم قرار گرفته‌اند! علاوه بر این، قابلیت Skip یا پرش از آهنگ‌ها نیز امکان‌پذیر نیست و گاهی کاربران به ناچار باید آهنگ در حال پخش را علیرغم میل باطنی، تا انتها گوش دهند و سپس اگر امکان Skip فراهم بود، از آن گذر کنند.

طرح های رایگان اپل موزیک و اسپاتیفای
طرح های رایگان اپل موزیک و اسپاتیفای

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مکان‌های بدون اینترنت با آن مواجه می‌شوید این است که در پلن رایگان اسپاتیفای نمی‌توانید، از گوش دادن به آهنگ مورد علاقه خود در حالت آفلاین لذت ببرید. همچنین در طرح رایگان این سرویس از پخش موسیقی با کیفیت بالا محروم خواهید ماند، زیرا کیفیت بالای موزیک‌ها تنها برای اکانت پریمیوم اسپاتیفای در نظر گرفته شده است.

طرح‌ها و پلن‌های اشتراک اسپاتیفای و اپل موزیک

Apple Music در ایالات متحده، از ۴ طرح پشتیبانی می‌کند: فردی، دانشجویی، فمیلی و Voice.

لازم به ذکر است که خرید اکانت فمیلی اپل موزیک به کاربران کمک می‌کند تا در کنار ۵ عضو دیگر از خدمات این سرویس پخش موسیقی استفاده کنند و هزینه‌ها بین افراد گروه تقسیم می‌شود و پلنی اقتصادی و مقرون بصرفه به شمار می‌رود.

طرح یا پلن Voice، از طریق Siri کار می‌کند؛ بدین معنی که برای پخش آهنگ درخواستی خود، به جای جستجو در برنامه، باید از دستیار مجازی اپل یعنی Siri کمک بگیرید. این مورد برای افرادی مناسب است که از هوم پاد مینی برای گوش دادن به آهنگ دلخواه خود استفاده می‌کنند.

 

قابلیت Lossless در اپل موزیک
قابلیت Lossless در اپل موزیک

اسپاتیفای نیز از پلن‌های اشتراکی ۴ گانه و یک طرح رایگان اضافه برخوردار است. ۴ طرح مذکور عبارتند از: فردی (پریمیوم)، Duo (دو نفره پریمیوم)، فمیلی (حداکثر ۶ عضو و پریمیوم) و در نهایت طرح دانشجویی.

سعی کردیم تفاوت‌های بنیادی اسپاتیفای و اپل موزیک را برای شما توضیح دهیم و شما را در تصمیم‌گیری بهتر یاری کنیم؛ اما در نهایت، این خود شما هستید که بر اساس سلیقه و معیارهای خود، سرویس دلخواه را انتخاب خواهید کرد.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید