مقایسه افتر افکت و اپل موشن؛ کدام ابزار تدوین ویدیو بهتر است؟

اگر در زمینه ویرایش و ادیت ویدئو فعالیت دارید، مطمئناً با دو نرم افزار افتر افکت و اپل موشن آشنا هستید. در صورتی که در انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان بهترین ابزار تدوین ویدیو سردرگم مانده‌اید، در این مطلب از انارگیفت، فروشگاه تخصصی خرید گیفت کارت با ما باشید تا به مقایسه جامع افتر افکت و اپل موشن بپردازیم.

حتما سر بزنید: خرید اکانت نتفلیکس

بهترین ابزار تدوین ویدئو
بهترین ابزار تدوین ویدئو

معرفی افتر افکت و اپل موشن

در قدم اول به بررسی جزئیات هر دو نرم‌افزار می‌پردازیم و در ادامه آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

اپل موشن

اپل در سال ۲۰۰۴ نرم‌افزار Apple Motion را منتشر کرد. این نرم‌افزار برای ایجاد افکت‌های ۲ بعدی و ۳ بعدی و ۳۶۰ درجه در ویدئوهای تولید شده و همچنین برای ساخت انیمیشن، عناوین متحرک و افکت‌های جذاب بصری به کار می‌رود.

لازم به ذکر است که اپل موشن به دلیل بهره بردن از موتور عصبی و تراشه سیلیکون اپل، تنها در مک بوک و سیستم عامل مک او اس قابل استفاده است. کاربران علاقمند به این ابزار تدوین ویدیو با خرید لایسنس قانونی Apple Motion به تمامی خدمات آن دسترسی خواهند داشت.

حتما سر بزنید: خرید یوسی پابجی

مزایا

  • قیمت مقرون به صرفه
  • کاربرد آسان
  • قابل استفاده سریع بر روی سخت افزار اپل

معایب

  • تنها بر روی سیستم عامل مک او اس قابل استفاده است.
  • برای ایجاد عناوین متنی متحرک از گزینه‌های زیادی برخوردار نیست.
  • فاقد ویژگی‌های کافی برای ساخت ویدئوهای حرفه‌ای

حتما سر بزنید: خرید اکانت spotify

ادوبی افتر افکت

این یک نرم‌افزار برای افکت گذاری ویدئوی Adobe می‌باشد که شامل کلید زدن، ردیابی، ترکیب بندی و انیمیشن است. تا کنون از After Effects در صنایع گوناگون ویدئویی مانند تبلیغات، فیلم و تلویزیون و حتی بازی‌های ویدئویی استفاده شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه می‌توان به سازگاری آن با سیستم عامل‌های مختلف اشاره کرد. بدین معنی که قابل استفاده بر روی ویندوز، مک او اس و لینوکس است. همچنین قادر به همکاری با برنامه ویرایش ویدئویی Premiere Pro است.

حتما سر بزنید: گیفت کارت اپل

مزایا

  • بهره‌مندی از ابزارهای استاندارد قوی برای ساخت دقیق و با کیفیت کامپوزیت و انیمیشن
  •  قابلیت‌های چشمگیر برای پروژه‌های متنوع
  • افزایش راندمان افکت گذاری بر روی ویدئو از طریق استفاده از ابزارهای ترکیبی قدرتمند

معایب

  • رابط کاربری دشوار
  • عدم پشتیبانی از رندرگیری

خلاصه‌ای از مقایسه افتر افکت و اپل موشن

اگر می‌خواهید با صرف هزینه کم به ساخت موشن گرافیک و کارهای ترکیبی نوری بپردازید بهتر است به خرید لایسنس اپل موشن فکر کنید و در غیر این صورت و اگر به دنبال یادگیری افکت گذاری به عنوان یک حرفه پولساز هستید، افتر افکت به شما پیشنهاد می‌شود.

مقایسه جامع افتر افکت و اپل موشن

در ادامه به صورت آیتمی به بررسی ویژگی‌های هر یک از دو برنامه مورد بحث می‌پردازیم.

 

رابط کاربری

رابط کاربری افتر افکت

رابط کاربری ادوبی افتر افکت در نگاه اول بسیار پیچیده و دشوار به نظر می‌رسد، اما پس از کمی استفاده و آشنایی با نحوه کار به قدرت آن پی خواهید برد.

حتما سر بزنید: گیفت کارت فری فایر

مقایسه رابط کاربری در افتر افکت و اپل موشن
مقایسه رابط کاربری در افتر افکت و اپل موشن

استفاده از جدول زمانی به کمک لایه‌های رنگی و کد زمانی در رابط کاربری افتر افکت به حرفه‌ای بودن آن افزوده است. معمولاً درک جدول زمانی کمی دشوار است که این موضوع برای آهنگسازان ساده‌تر به نظر می‌رسد. در زمان انتخاب کلیپ و یا لایه هدف، کنترل‌های مربوط به افکت‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

در ضمن، نوار مربوط به کنترل پروژه در سمت چپ این صفحه قرار دارد که دسترسی به آن بسیار ساده است. در این نوار می‌توان به ردیاب‌های حرکتی، افکت‌های متنوع، ابزارهای صوتی و فونت دسترسی داشت. علاوه بر این، از طریق شورتکات‌های کیبورد (قابل شخصی سازی) می‌توان به روشی ساده‌تر به این نوار دست یافت.

نوار مربوط به پخش در وسط صفحه رابط کاربری افترافکت قرار دارد که برای افرادی که بر روی ماسک و ترکیب یک ویدئو کار می‌کنند کاربردی است.

در نهایت باید گفت که رابط کاربری افتر افکت بر اساس یک نظم خاصی چیدمان شده است که اگرچه بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، اما پس از مدتی کار کردن به آن عادت خواهید کرد و بسیار ساده به نظر می‌رسد.

 

رابط کاربری اپل موشن

رابط کاربری اپل موشن ساده به نظر می‌رسد که برای مبتدیان بسیار عالی است، اما از نظر افراد حرفه‌ای کاربردی نیست زیرا فاقد ویژگی‌های گسترده و قابل تنظیم است.

رابط کاربری اپل موشن
رابط کاربری اپل موشن

ناگفته نماند که در رابط کاربری اپل موشن نیز همانند افتر افکت، به تمامی کنترلرها و تنظیمات دسترسی داریم، اما نحوه چیدمان آن‌ها کمی متفاوت است. بدین ترتیب که جدول زمان بندی در پایین صفحه، پنل پخش در لبه سمت راست، افکت‌های پیش فرض و کنترل های آن در لبه سمت چپ صفحه و تنظیمات مربوط به لایه‌ها در مرکز قرار دارد. مدیریت هر بخش نیز با مدیریت آن‌ها در افتر افکت متفاوت است.

در این بخش از مقایسه افتر افکت و اپل موشن، رابط کاربری افتر افکت برنده میدان است، زیرا سهولت استفاده را فدای عملکرد بهتر کرده است.

 

سهولت استفاده

استفاده از اپل موشن

شرکت اپل همیشه در ارائه محصولات کاربر پسند زبانزد بوده است و در این بخش نیز به دلیل سهولت استفاده از اپل موشن،‌ این برنامه طرفداران خاص خود را دارد. بدیهی است که تولید ویدئوی باکیفیت همیشه زمانبر است و اپل با تولید این نرم‌افزار در زمان کاربران صرفه جویی زیادی کرده است.

Apple Motion نخستین بار برای ایجاد افکت‌های نوری و بصری تولید شده است. یکپارچگی 3D آن و افکت‌های پیش فرض این نرم‌افزار، شرایط تولید فیلم و ایجاد متون را به بهترین شکل برای کاربران فراهم می‌کند.

 

استفاده از ادوبی افتر افکت

افتر افکت مجموعه‌ای از منابع آنلاین را برای یادگیری در اختیار کاربران می‌گذارد که به واسطه آن‌ها می‌توان کار با ابزار قدرتمند افتر افکت را یاد گرفت. در نتیجه برای تولید یک محصول نهایی با کیفیت معمولاً زمانی بیشتر از اپل موشن مورد نیاز است.

کار با نرم افزار Adobe After Effects
کار با نرم افزار Adobe After Effects

لازم به ذکر است که افتر افکت برای ایجاد فضایی ساده‌تر و استفاده بهتر کاربران، اقدام به تولید افزونه‌هایی با قیمت مناسب و یا رایگان کرده است که این موضوع گرچه استفاده برای مبتدیان را ساده ساخته است، اما در کل از امتیازات مثبت این برنامه کاسته است.

در این بخش از مقایسه افتر افکت و اپل موشن، اپل موشن از افتر افکت پیشی می‌گیرد، زیرا برای استفاده، نیاز به مطالعه و یادگیری زیادی ندارد و از همان ابتدا برای کاربران خوانا است.

 

متن

متن در اپل موشن

به کمک اپل موشن می‌توان متن‌های انیمه سه بعدی باکیفتی ساخت. همچنین، این برنامه افکت‌های پیش فرض زیادی برای ایجاد عبارت‌های سه بعدی دارد.

افکت‌های متن در افتر افکت و اپل موشن
افکت‌های متن در افتر افکت و اپل موشن

در اپل موشن می‌توان به گزینه‌هایی مانند سفارشی کردن فونت، مقیاس، سایه، درخشش، رنگ و غیره برای هر لایه از متن دسترسی داشت. همچنین شرایط ایجاد keyframes و متحرک سازی متون را برای کاربران فراهم می‌سازد.

به دلیل وجود افکت‌های پیش فرض در اپل موشن، زیاد چشمگیر نیستند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. این موضوع از امتیازات مثبت این نرم‌افزار می‌کاهد.

 

متن در افتر افکت

افتر افکت به دلیل برخورداری از تجربه کاربری یکپارچه و پیشرفته در بخش متون، از امتیاز بالایی برخوردار است. بدین معنی که هر تغییری که در متون و در برنامه افتر افکت انجام می‌شود بدون کوچکترین کاهش کیفیتی، به صورت اتوماتیک به Premiere Pro انتقال می‌یابد. لازم به ذکر است که ویراستاران برای ادیت متون خود از افتر افکت استفاده می‌کنند و سپس آن را در پرایمر پرو تکمیل می‌کنند؛ زیرا افتر افکت امکان کنترل بیشتری بر متون را برای کاربران فراهم می‌کند.

حتما سر بزنید: خرید اپل آیدی

افکت بر روی متون در افتر افکت
افکت بر روی متون در افتر افکت

با توجه به مقایسه انجام شده میان افتر افکت و اپل موشن در این قسمت، می‌توان متوجه شد که با صبر و شکیبایی و صرف زمان بیشتری در افتر افکت، در نهایت محصولی کاملاً خاص خواهید داشت، اما با استفاده از گزینه‌های پیش فرض اپل موشن این موضوع برای شما اتفاق نخواهد افتاد و هر کسی ممکن است پروژه‌ای مانند شما را خلق کند.

بنابراین در این بخش از مقایسه افتر افکت پیروز میدان است.

 

ترکیب بندی

ترکیب بندی افتر افکت

ترکیب بندی به ترفندی اشاره دارد که بخواهید از دو یا چند لایه فیلم برای ساخت یک ویدئوی نهایی استفاده کنید. افتر افکت به طور اختصاصی بر این بخش تسلط دارد و قادر به ایجاد ماسک‌هایی حرفه‌ای است. اگر شما به طور کاملاً حرفه‌ای به ترکیب بندی ویدئوها مشغول هستید، نیاز به ایجاد keyframes دارید که به وسیله افتر افکت به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید.

ترکیب بندی در برنامه افتر افکت
ترکیب بندی در برنامه افتر افکت

اکثر کاربران جذب قابلیت ترکیب بندی افتر افکت می‌شوند. از این ویژگی می‌توان در ساخت ویدئوهایی استفاده کرد که شامل صحنه انفجار، عبور از دیوار، تیراندازی با اسلحه و غیره هستند. همچنین کارهایی مانند حذف لوگو، تغییر شماره و هر گونه تغییر در محیط را به کمک ترکیب بندی می‌توان انجام داد. علاوه بر این، افترافکت در ساخت جلوه‌های بصری بزرگ و صنعتی به کاربران کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که برای انجام تمامی این کارها در افتر افکت باید آموزش ببینید و همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم این موضوع به عنوان گزینه منفی افتر افکت به شمار می‌رود.

 

ترکیب بندی اپل موشن

عمل ترکیب در اپل موشن از طریق ماسک گذاری و لایه بندی ویدئو انجام می‌شود. علاوه بر این، ابزار Replicator به کاربران کمک می‌کند تا افکت‌های انجام شده بر روی یک لایه را کپی کنند و به طرز حرفه‌ای آن‌ها را در لایه‌های دیگر اعمال کنند و بدین شکل درز به وجود آمده در ترکیب ویدئوها را بپوشانند و به نتیجه‌ای مناسب دست یابند.

Apple Motion و ترکیب بندی
Apple Motion و ترکیب بندی

از آن‌جایی که ویژگی‌های موجود در بخش ترکیب بندی اپل موشن بسیار کمتر از افتر افکت است، در این بخش از مقایسه افتر افکت و اپل موشن، اپلیکیشن افتر افکت پیروز مسابقه است.

 

پخش و رندر

رندر گرفتن در اپل موشن

همان‌طور که می‌دانیم اپل موشن تنها بر روی محصولات شرکت اپل و به طور خاص بر روی مک اجرا می‌شود. این موضوع به تسلط و کنترل کامل کاربر بر تمامی مراحل فرآیند ساخت پروژه می‌انجامد. این یکپارچگی اپل موشن با سیستم اپل و سرعت عمل آن در رندرگیری و پخش را در افتر افکت و هر برنامه‌ای که با انواع سیستم عامل‌ها کار می‌کند، نمی‌توان دید.

 

رندر گرفتن در افتر افکت

این نرم‌افزار از تنظیمات متغیر پخش پشتیبانی می‌کند تا بتواند پخش را در سرعت‌های بالا با کیفیت 1/2، 1/4، 1/8 و 1/16 برای کاربران ممکن کند. علاوه بر این، افتر افکت یک سکانس را قبل از پخش اصلی، به کاربران نمایش می‌دهد. با وجود این ویژگی‌های مثبت، به دلیل این که افتر افکت در تمامی سیستم عامل‌ها کاربرد دارد، با کمی تأخیر همراه است.

مقایسه رندرگیری در افتر افکت و اپل موشن
مقایسه رندرگیری در افتر افکت و اپل موشن

در نتیجه به دلیل یکپارچه نبودن افتر افکت با یک سیستم عامل منحصر بفرد، از قابلیت‌های اپل موشن برخوردار نیست و در این بخش از مقایسه افتر افکت و اپل موشن، اپل موشن برتری دارد.

 

ویژگی‌ها

ویژگی های افتر افکت

  • افتر افکت به دلیل برخورداری از قابلیت Roto-Scoping Effects (روتو اسکوپینگ) به کاربران اجازه می‌دهد تا پس زمینه، پیش زمینه و یا حتی خود شیء را در حال حرکت کنترل کنند. در این برنامه نیازی نیست تا دوربین را قفل کنید. گرچه انجام تمامی این ترفندها در افتر افکت به تنظیمات دقیق نیاز دارد، اما پس از یادگیری و رسیدن به نتیجه مورد نظر کاملاً شگفت‌زده می‌شوید.
ویژگی Roto-Scoping Effects در افتر افکت
ویژگی Roto-Scoping Effects در افتر افکت
  • یکی دیگر از ویژگی‌های افتر افکت بهره‌مندی از ویژگی Chroma-Key است. افکت Keylight در این برنامه به کاربران کمک می‌کند تا یک صفحه با نور سبز کم را با استفاده از ماسک به درستی به کار ببرند. بدین معنی که امکان دستکاری آن به شکلی وجود دارد که نور سبز موجود در میان ظریف‌ترین آیتم‌ها مانند مو در عکس زیر و لبه‌های شفاف به طور کلی حذف شود. در واقع تطابق با نور سبز یا آبی در صفحه به راحتی در افتر افکت فراهم می‌شود.
افکت Keylight
افکت Keylight
  • گرچه در میان برنامه‌های ادوبی، نرم‌افزار Adobe Animate به عنوان یک گزینه عالی برای ساخت انیمیشن کارتونی به شمار می‌رود، اما افترافکت در این زمینه بسیار بهتر عمل می‌کند. در واقع افتر افکت به کمک کی‌فریم پیچیده و تنظیمات مش انیمیشن خود، امکان ادغام شخصیت‌های کارتونی را در تنظیمات کارتونی فراهم می‌کند و این موضوع به بهترین نتیجه در انیمیشن سازی منجر می‌شود.
ساخت انیمیشن کارتونی با افتر افکت
ساخت انیمیشن کارتونی با افتر افکت
  • ویژگی Motion Tracking به کاربران کمک می‌کند تا با ردیابی یک شیء در فیلم، محل قرارگیری اشیاء دیگر را به درستی تعیین کنند و طوری وانمود کنند که آن اشیاء قبل از ورود شی مذکور، آن‌جا وجود داشته‌اند. این یک عملکرد معمولی و پر استفاده در موشن گرافیک است که استفاده از افتر افکت را لذت‌بخش کرده است.
ردیابی شیء در حال حرکت در فیلم
ردیابی شیء در حال حرکت در فیلم

ویژگی های اپل موشن

قابلیت ردیابی حرکت اشیاء در اپل موشن نیز وجود دارد، اما به راحتی استفاده از آن در افتر افکت نیست. علاوه بر این ویژگی، اپل موشن از افکت Roto-Scoping و Chroma-Key نیز برخوردار است.

لازم به ذکر است که عملکرد هر ویژگی مشترک در افتر افکت و اپل موشن با یکدیگر متفاوت است و کاربران حرفه‌ای در این بخش به افتر افکت امتیاز بالاتری داده‌اند.

حتما سر بزنید: خرید گیفت کارت پلی استیشن

قیمت اپل موشن و افتر افکت

قیمت اپل موشن بدون نیاز به پرداخت هرگونه هزینه اضافی برای افزونه‌ها و غیره، بسیار مقرون به صرفه‌تر از افتر افکت است و در این بخش نرم‌افزار اپل موشن رأی بیشتری کسب کرده است.

اکنون که با تفاوت‌ها و شباهت‌های افتر افکت و اپل موشن آشنا شدید، برای خرید اشتراک اپل موشن می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید