وب 3 چیست؟ همه چیز درباره Web 3 به زبان ساده

گسترش اینترنت در دنیای امروزه، به کارهای مختلفی سرعت بخشیده و انجام آن‌ها را ساده‌تر ساخته است. نسل بعدی اینترنت به نام وب 3.0 شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید از همه چیز درباره Web 3 مطلع شوید، در این مطلب از انارگیفت با ما همراه باشید.

همه چیز درباره وب 3

اینترنتی که هر آن‌چه را می‌نویسید، ترجمه کند و متوجه شود؛ درخواست کاربر را از طریق صوت، متن و حتی رسانه‌های دیگر درک کند و به طور کاملا شخصی سازی شده و ایمن پاسخ دهد، با نام Web 3 در دسترس قرار خواهد گرفت.

برای آشنایی با بهترین ابزارهای هوش مصنوعی که از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند، کلیک کنید.

خرید کردیت کارت مجازی

وب 3 چیست؟

به زبان ساده، وب 3 نسل سوم شبکه جهانی وب یا همان WWW است که بر حفظ حریم خصوصی کاربران و به کارگیری فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال تمرکز دارد. بدیهی است که این عملکردها به سرعت بسیار بالای اینترنت نیاز دارد که وب 3 این امر را محقق می‌کند.

این نسل از اینترنت هنوز در مراحل اولیه است و به زودی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. کاربران مسئول داده‌ها و اطلاعات خود در این فضا بوده و قادر به انجام تراکنش‌های همتا به همتا به طور کاملا شخصی هستند.

فناوری بلاک چین به کاربران کمک می‌کند تا افراد با پیوستن به DAO در وب 3، به طور مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند. محافظت از اطلاعات کاربران نیز به وسیله شبکه‌ای از قراردادهای هوشمند بلاک چین تحت کنترل یک شبکه غیر متمرکز انجام می‌گیرد که ایمنی بالایی دارد.

ارتباط کاربران بدون هیچ واسطه‌ای در بلاک چین وب ۳
ارتباط کاربران بدون هیچ واسطه‌ای در بلاک چین وب ۳

قابلیت‌های نسل سوم اینترنت

  • فناوری Blockchain از طریق ردیابی هر تراکنش در دفتر کل توزیع شده، انتقال اطلاعات را غیر ممکن می‌کند.
  • به دلیل وجود قراردادهای هوشمند، نیازی به محافظت از یکپارچگی داده‌ها توسط نهادهای متمرکز نیست.
  • به لطف وجود متاورس، درآمد حاصل از صنعت سرگرمی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
  • بلاک چین از داده‌های شخصی یعنی PII محافظت کرده و به کاربران این اجازه را می‌دهد تا توکن‌ها‌ (NFT) و کالاهای دیجیتال را در زمانی کوتاه ایجاد کنند.
  • شرایط کسب درآمد از طریق داده‌ها، برای کاربران فراهم است.

وب 3 در ابتدا به نام Semantic Web و توسط Tim Berners-Lee ایجاد شد. این شخص قبلا WWW را نیز ساخته بود. هدف او از ایجاد وب 3، ساخت اینترنت باز، خود کفا و مبتنی بر هوش مصنوعی بود که در قالب یک مغز جهانی فعالیت می‌کند. این حجم از ایده‌های فوق‌العاده به دلیل برخی از محدودیت‌ها، هنوز تکامل نیافته است. وب 3 در تلاش برای رسیدن به این نقطه است.

ویژگی‌های وب 3

علاوه بر مشخصاتی که در بالا به آن اشاره شد، وب 3 از مجموعه‌ای از قابلیت‌های اصلی نیز پشتیبانی می‌کند که در ادامه به آ‌ن‌ها می‌پردازیم:

دسترسی ساده و روزمره کاربران به اینترنت
دسترسی ساده و روزمره کاربران به اینترنت

وب مفهومی

ویژگی وب مفهومی یا همان Semantic Web، با تمرکز بر آنالیز و جستجوی مفهومی کلمات و عبارات به جای جستجوی معمول اعداد و کلمات، شرایط را برای ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا ساده می‌کند.

یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی

به دلیل وجود هوش مصنوعی در وب 3، این نسخه از اینترنت به درخواست‌های کاربران حساس‌تر می‌شود و با پردازش زبان طبیعی یا همان NLP، پاسخ دقیق‌تری به آن‌ها می‌دهد. با ورود به عصر وب 3، استفاده از ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. برای دسترسی به بهترین امکانات هوش مصنوعی، می‌توانید به خرید اشتراک چت جی‌ پی‌ تی در انارگیفت بپردازید.

اینترنت از اشیاء‌ (IOT)

اطلاعات مفهومی به IOT این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف را راحت‌تر به هم متصل کند و از داده‌ها بهتر استفاده کند. این موضوع به معنی دسترسی ساده و روزمره کاربران به اینترنت است.

اطلاعات بدون نیاز به اعتماد

ویژگی Trustless Data فضایی ایجاد می‌کند که کاربران بدون هیچ نگرانی و به صورت آشکارا، در مورد اشخاص دیگر با یکدیگر صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند.

گرافیک سه بعدی

وب 3 با گرافیک 3D، شرایطی واقعی را در تورهای مجازی و بازی‌ها خلق می‌کند و این موضوع، کاربران بیشتری را به سمت این صنعت‌ها جذب می‌کند.

همکاری و همفکری بدون نیاز به مجوز

تمامی کاربران Web 3.0 بدون نیاز به هیچ مجوزی، قادر به مشارکت خواهند بود.

از میان برنامه‌های کاربردی متنوع وب ۳ می‌توان به متاورس، زیرساخت دیجیتال، تمامی بازی‌های ویدیویی بلاک چین منطبق بر NFT، ارتقای حریم خصوصی، امور مالی و سازمان‌های غیرمتمرکز مستقل اشاره کرد.

در نهایت باید گفت، وب ۳ قصد دارد اینترنت را هوشمندتر و متمرکز بر شخص کاربر ارائه کند.

تفاوت‌های وب ۳، وب ۲ و وب ۱

تفاوت‌های اساسی بین وب ۱، وب ۲ و وب ۳
تفاوت‌های اساسی بین وب ۱، وب ۲ و وب ۳

برای این که بدانید تفاوت اساسی بین اینترنت‌های قبلی و نسل سوم اینترنت چیست؟ در این قسمت از مطلب، به معرفی خلاصه‌وار هر نسل از اینترنت پرداخته‌ایم:

  • وب ۱.۰

با وجود ارتباط بسیار پایین با کاربران و ارائه اطلاعات محدود، به‌عنوان مطمئن‌ترین اینترنت در دهه ۱۹۹۰ شناخته می‌شد.

در این نسل از اینترنت، چیزی به نام صفحات کاربری و یا امکان اظهار نظر در مورد مقالات دیده نمی‌شد.

کاربران وب ۱ باید برای پیدا کردن مطالب کاربردی مورد نظر خود، بسیار تلاش می‌کردند.

  • وب ۲.۰

اینترنت نسل وب ۲ به لطف وجود جاوا اسکریپت، HTML 5 و CSS3 ارتباط بیشتری با کاربران برقرار کرد.

به دلیل این‌که می‌توان داده‌ها را با دیگران به اشتراک گذاشت و همچنین، در شبکه‌های اجتماعی تولید محتوا کرد، وب ۲ طرفداران زیادی دارد.

  • وب ۳.۰

نسلی از اینترنت است که اطلاعات را به شکل انسان گونه درک می‌کند.

به کمک بلاک چین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، برنامه‌های هوشمند متنوعی را در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد.

در وب ۳، تمامی کاربران می‌توانند محتوای دلخواه خود را ایجاد کرده و یا از محتوای هوشمند موجود استفاده کنند.

ویژگی‌های کلیدی وب ۳

گرچه هنوز پروسه تکمیل وب ۳ به پایان نرسیده و در دسترس قرار نگرفته، اما مهمترین مشخصات آن در زیر ارائه شده است.

تمرکز زدایی

در وب ۲، امکان جستجوی داده‌ها در یک مکان و در آدرس‌های مجزا وجود داشت. در وب ۳ سعی شده است که بتوان به طور همزمان در چند مکان، به داده‌ها دسترسی داشت. به‌عبارتی، وب ۳ تلاش دارد تا پایگاه بزرگ داده‌های متا و گوگل را حذف کرده و به کاربران قدرت بیشتری بدهد.

کاربران با استفاده از وب 3 و شبکه‌های غیر متمرکز مربوطه، می‌توانند داده‌های خود را بفروشند و در عین حال، از مالکیت خود مطمئن باشند. داده‌های مذکور توسط منابع محاسباتی مانند حسگرها، لوازم خانگی، خودروها و یا تلفن‌های همراه ایجاد می‌شوند.

تمرکز زدایی و منبع باز بودن، نشانه عدم نیاز به اعتماد به اطلاعات دریافتی است. بدین معنی که ارتباط مستقیم و بدون واسطه کاربران با یکدیگر و عدم نیاز به هیچ مجوزی برای برقراری ارتباط، به عملکرد مستقل و مجزای برنامه‌های وب 3‌ (dApps) روی بلاک چین، شبکه‌های غیر متمرکز و یا ترکیبی از این دو می‌انجامد.

به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

این که در وب 3 از وب مفهومی و پردازش زبان انسانی کمک گرفته شده است، باعث می‌شود تا وب بتواند منظور کاربران را همانند یک انسان درک کند. در این فرآیند، از یادگیری ماشینی منطبق بر AI استفاده شده است که به بهبود دقت پاسخگویی به کاربران، نتایج سریع‌تر در زمینه‌هایی مانند علوم پزشکی و محصولات جدید منجر می‌شود.

شکل گیری وب 3 بر پایه هوش مصنوعی
شکل گیری وب 3 بر پایه هوش مصنوعی

فراگیر بودن اطلاعات

از طریق وب 3، انتقال اطلاعات و همچنین اتصالات به شبکه اینترنت، متعدد و فراگیر خواهد بود. منظور از اینترنت اشیاء که بالاتر به آن اشاره شد نیز همین موضوع است.

کسب درآمد هنگفت از طریق سرگرمی در وب 3

منبع باز بودن وب 3، حاکی از عدم امنیت آن نیست. بلاک چین به گونه‌ای از حریم شخصی و اطلاعات افراد‌ (PII) محافظت می‌کند و همزمان به آن‌ها اجازه ایجاد توکن‌ (NFT) و کالای دیجیتال می‌دهد که به راحتی بتوانند از کالاهای خود در اینترنت درآمد کسب کنند.

برای آشنایی با روش‌های نقد کردن درآمد دلاری و ارزی کلیک کنید.

بخش‌های نسل سوم اینترنت

وب 3 از 4 لایه نوآوری بهره‌مند است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

شکل گیری Web 3 دور محور ارتباط مستقیم کاربران بدون واسطه
شکل گیری Web 3 دور محور ارتباط مستقیم کاربران بدون واسطه
  • Edge Computing: برخلاف وب 2 که فناوری را به سمت مرکز داده تغییر می‌دهد، وب 3 مرکز داده را به سمت لبه و کاربران هل می‌دهد.
  • Decentralized Data Network: همزمان با کاربران که به دلیل غیر متمرکز بودن وب 3، اطلاعات خود را در اختیار دارند، تولیدکنندگان داده‌های مختلف هم می‌توانند اطلاعات شخصی را بفروشند و هم می‌توانند آن را با کاربران به اشتراک بگذارند.
  • AI و Machine Learning: هوش مصنوعی در وب 3 کمک می‌کند تا در بسیاری از موارد، پیش بینی دقیق صورت گیرد و در نتیجه اقداماتی مفید و کاربردی انجام شود.
  • Blockchain: بلاک چین با استفاده از قراردادهای هوشمند، اجرای تراکنش‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

عملکرد وب 3

مالکیت داده: در زمان استفاده از پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک و یا یوتیوب، اطلاعات شما در اختیار آن‌ها قرار می گیرد و پس از بازپرداخت، در کیف پول ارز دیجیتال در وب 3، قرار می‌گیرد. شما نیز از طریق والت یا همان کیف پول خود با اپلیکیشن‌ها ارتباط خواهید داشت و به محض خروج از سیستم، اطلاعات شما هم از دسترس خارج می‌شود. کسب درآمد از این اطلاعات یک موضوع کاملا شخصی است و هر کاربر بنابر نیاز خود تصمیم می‌گیرد که از این راه درآمد داشته باشد یا خیر!

کسب درآمد در Web 3.0
کسب درآمد در Web 3.0

اسم مستعار: علاوه بر مالکیت داده‌ها، کیف پول کاربران از حریم خصوصی نیز برخوردار است. در وب 3، کیف پول هر کاربر به عنوان یک شناسه برای او عمل می‌کند که هیچ نشانی از آن کاربر را در خود ندارد. بنابراین، اگر حتی کیف پولی در فضای وب 3 شناسایی شود، صاحب آن به هیچ وجه مشخص نخواهد شد.

در عین حال که کیف پول‌های موجود باعث افزایش امنیت تراکنش‌های بیت کوین می‌شوند، سکه‌های حریم خصوصی مانند Zcash و Monero نیز به ناشناس ماندن مالکان والت‌ها کمک می‌کنند. به عبارتی، شاید تراکنش‌ها دیده شوند، اما کیف پول‌های درگیر در این تراکنش‌ها به هیچ وجه شناسایی نخواهند شد.

نکته: در وب 3، تصمیمات توسط یک نهاد متمرکز گرفته نمی‌شود، بلکه تمامی کاربران صاحب توکن دولتی، در آن مشارکت دارند. نهادهای مستقلی که به صورت غیرمتمرکز در اجرای برنامه‌ها نقش دارند، DAO نامیده می‌شوند.

دارندگان توکن همانند مدیران شرکت‌ها، مسئولیت اجرای تغییرات با اکثریت آراء را دارند. با این تفاوت که آن‌ها از طریق یک قرارداد هوشمند موجود در DAO، رای نهایی را اعلام می‌کنند.

تاثیر نسل سوم اینترنت بر زندگی کاربران

وب 3 با استفاده از قراردادهای هوشمند و ویژگی غیر متمرکز بودن، نتایج پایدار تولید کرده و به دلیل حذف واسطه‌ها، هزینه‌ها را هم کاهش می‌دهد.

محیط سرچ در وب 3 شخصی‌تر شده و این نسل از اینترنت می‌تواند با مواردی مانند لوکیشن، دستگاه و مشخصات کاربر هماهنگ شود و بر همین اساس نتایج را ارائه دهد. برنامه‌های بیشتری نیز در وب 3 وجود خواهند داشت که کاربران را مجذوب خود می‌کند.

دلایل بهبود زندگی با وب 3

در زیر 3 دلیل محکم برای اثبات مزایای وب 3 آورده شده که با هم می‌خوانیم:

  1. نتایج سرچ بسیار سفارشی و شخصی سازی شده

فضای وب 3 نتایج جستجو را به صورت سریع و سفارشی شده به کاربر ارائه می‌کند. هیچ چیز ساده‌تر از این نیست که تنها با یک کلیک به نتیجه مورد نظر خود برسید.

  1. جستجوی پیشرفته

تنظیم وبسایت‌ها به صورت ارگانیک و بر اساس زبان طبیعی، نتایجی قابل قبول‌تر به کاربران ارائه می‌دهد. این نوع از جستجو برای افراد جذاب‌تر است.

  1. رابط‌های کاربری بهبود یافته برای برنامه‌ها

یکی از نمونه‌های رابط کاربری پیشرفته در وب 3، تغییرات کاربردی گوگل مپ است. این برنامه قادر به ارائه پیشنهاداتی برای اسکان بین راهی، برنامه‌ریزی برای مسیر و یا مهم‌تر از همه، آپدیت ترافیک در لحظه است. این قابلیت‌ها در برنامه گوگل مپس و در وب 2 در دسترس نبود. تمامی برنامه‌های دیگر نیز همانند گوگل مپس، از رابط کاربری بهبود یافته‌تری بهره‌مند خواهند شد.

برنامه‌های کلیدی اینترنت آینده

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه در بلاک چین
NFT یا توکن غیر قابل معاوضه در بلاک چین

وب 3 با همراهی بلاک چین، دسترسی به برنامه‌ها و خدمات مهم زیر را امکان‌پذیر می‌سازد:

  • NFT: توکن‌های ثابت که با نام NFT هم شناخته می‌شوند، به صورت جداگانه و در یک بلاک چین با cryptographic hash نگهداری می‌شوند.
  • DeFi: وب 3، شرایطی برای ارائه خدمات مالی بسیار فراتر از سیستم بانکداری متمرکز امروزه فراهم می‌کند. به عبارتی، بلاک چین غیرمتمرکز به عنوان پایه‌ای برای DeFi یا همان تامین مالی غیرمتمرکز شناخته می‌شود.
  • Cryptocurrency: برنامه‌های وب 3 مانند cryptocurrencies و بیت کوین، سعی دارند تا دنیای پول نقد معمولی را به سمت دنیای پول دیجیتال ببرند.
  • dApp: این برنامه‌ها غیرمتمرکز بوده و در یک محل غیر قابل تغییر ثبت می‌شوند. این برنامه‌ها هم درست مانند بلاک چین از قراردادهای هوشمند برای ساده‌سازی خدمات استفاده می‌کنند.
  • Chain-crossing bridges: برای ارتباط بین بلاک چین‌های متنوع موجود در وب 3، باید از برنامه Chain-crossing bridges به عنوان پل‌های زنجیره‌ای استفاده کرد.
  • DAOs: این برنامه‌ها در نقش بدنه‌های محکم و غیرمتمرکز وب 3 شناخته می‌شوند.

نکته: علاوه بر اپلیکیشن‌های نام برده شده در بالا، برخی از برنامه‌ها نیز هستند که ارتباط زیادی با وب ۳ دارند. به طور مثال، دیسکورد‌ (Discord) یکی از پلتفرم‌های ارتباطی محبوب در دنیای بازی‌ها و جوامع آنلاین است که به طور گسترده‌ای توسط جوامع مختلف وب ۳ استفاده می‌شود. در حالی که دیسکورد به خودی خود یک برنامه وب ۲ محسوب می‌شود، به عنوان یک ابزار کلیدی برای هماهنگی و ارتباط میان کاربران و توسعه‌دهندگان پروژه‌های وب ۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای خرید اشتراک دیسکورد روی لینک کلیک کنید.

مزایا و معایب وب 3

ورود وب 3 به عنوان نسل جدید اینترنت، برای بسیاری از کاربران مفید و برای بسیاری دیگر ناخوشایند خواهد بود. در ادامه به اصلی‌ترین مزایا و معایب این نسل از اینترنت اشاره کردیم:

مزایا

  • بیشترین امنیت اطلاعات کاربران به دلیل رمزگذاری داده‌ها
  • غیرمتمرکز بودن محل ذخیره اطلاعات کاربران و پشتیبان گیری از آن‌ها در چند نقطه، دسترسی به داده‌ها در هر شرایطی و همچنین، بازیابی آن‌ها را ساده کرده است.
  • فراهم بودن شرایط طراحی و توسعه مشترک به واسطه وجود یک بلاک چین منبع باز که توسط سازمان‌های غیرانتفاعی توسعه یافته است.
  • دسترسی به داده‌ها در هر مکان و در هر دستگاه
  • ساده سازی حل مسائل سنگین و دانش بنیان در وب 3

معایب

  • نیاز به بهبود و گسترش قابلیت‌های دستگاه‌های مختلف در سراسر جهان برای دسترسی به وب 3
  • منسوخ شدن تمامی وبسایت‌های ساخته شده روی وب 1
  • آماده نبودن وب 3 برای استفاده عمومی در حال حاضر

آینده اینترنت

آینده اینترنت چه خواهد بود؟
آینده اینترنت چه خواهد بود؟

اینترنت نسل آینده به لطف وجود بلاک چین، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور کامل بر اطلاعات و حریم خصوص خود کنترل داشته باشند و به سلیقه خود اجازه دسترسی شرکت‌ها به این اطلاعات را بدهند یا خلاف آن عمل کنند.

وب 3 به استفاده ساده‌تر و سریع‌تر کاربران از فضای اینترنت و همچنین، یک جستجوی شخصی سازی شده کمک می‌کند.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید