مقایسه جمینای و چت جی پی تی؛ بهترین هوش مصنوعی کدام است؟

اگر از کاربران روزانه هوش مصنوعی هستید و برای انجام امور خود از چت جی پی تی و یا جمینای کمک می‌گیرید، این مطلب از انارگیفت در مورد مقایسه جمینای و چت جی پی تی به شما می‌گوید که در سال ۲۰۲۴، کدام یک از آن‌ها کاربردی‌تر خواهد بود. پس با ما همراه باشید.

تا قبل از این، جمینای یا همان گوگل بارد سابق، بسیار بهتر و سریع‌تر از چت جی پی تی، داده‌ها را آنالیز می‌کرد و در نهایت پاسخی جامع‌تر به کاربران می‌داد. اما در حال حاضر با ارائه GPT-4o در پلن‌های پولی و GPT-4o min برای پلن‌های رایگان چت جی پی تی، نمی‌توان گفت که جمینای از چت جی پی تی بهتر است. به همین دلیل، ما به مقایسه جمینای و چت جی پی تی در این مطلب پرداختیم.

اگر به دنبال خرید اکانت چت جی پی تی هستید، روی لینک کلیک کنید.

مقایسه هوش مصنوعی گوگل با چت جی پی تی در یک نگاه

جمینای مناسب برای انجام تحقیقات

جمینای از آن دسته ربات‌هایی است که هر آن‌چه برای تحقیقات در مورد موضوعی خاص نیاز داشته باشید را جمع‌آوری می‌کند و در اختیار شما می‌گذارد. البته که نامی از منابع خود نمی‌برد، اما اگر بخواهید این کار را هم انجام خواهد داد!

برای بررسی بهتر پاسخ جمینای، روی گزینه Double-check واقع در زیر آن جواب که به شکل آیکن Google است، کلیک کنید. با این کار، متنی هایلایت شده به رنگ سبز به پاسخ جمینای پیوست می‌شود که همانند پاسخ دریافتی اولیه است. متن هایلایت شده به رنگ نارنجی نیز پاسخ‌هایی است که موضوعاتی متفاوت را نشان می‌دهد. همچنین، به عبارت‌هایی مرتبط با موضوع دسترسی پیدا می‌کنید که برای تحقیقات شما مفید است.

Gemini مناسب برای انجام تحقیقات
Gemini مناسب برای انجام تحقیقات

لازم به ذکر است که چت جی پی تی هم می‌تواند منابع تحقیقاتی مفیدی ارائه دهد که گاهی منابع خود را نیز به طور خودکار می‌گوید، گرچه این منابع ممکن است جعلی باشد!

چت جی پی تی ربات صوتی هوشمند

گرچه هر دو ربات مذکور از حالت صوتی پشتیبانی می‌کنند، اما جمینای در این مورد کمی سخت‌تر عمل می‌کند. بدین ترتیب که شما سوال خود را به صورت شفاهی می‌پرسید و روی ایکن ارسال کلیک می‌کنید. جمینای آن را به صورت خودکار تایپ می‌کند و بعد پاسخ را می‌نویسد. شما با کلیک روی آیکن پخش صوت، می‌توانید صدای آن را بشنوید.

در مقابل، چت جی پی تی به صورتی کاملا طبیعی با شما ارتباط کلامی برقرار می‌کند. به صورتی که می‌توانید صدا را استپ کنید و یا از مکالمه خارج شوید.
در استفاده از GPT-4o، پاسخ خود را در کمتر از ۰.۳۲ ثانیه دریافت می‌کنید. علاوه بر این، قادر به انتخاب صدای پخش دلخواه از میان چند گزینه هستید‌.

حالت Real-Time Voice در چت جی پی تی پلاس به شما کمک می‌کند تا بدون کلیک کردن، صدا را قطع کنید و در همان لحظه فید زنده درباره موضوعی را به اشتراک بگذارید و درباره آن گفتگو کنید.

گوگل هم جدیدا یک نسخه نمایشی Google Astra با عملکردی مشابه حالت Real-Time Voice منتشر کرده است، اما قرار نیست به این زودی‌ها از این قابلیت پشتیبانی کند.

در مقایسه جمینای و چت جی پی تی در این قسمت، ChatGPT برنده است و کاربران را به سمت خود جذب می‌کند.

اگر به دنبال یک برنامه و اکانت کاربردی در نوشتن هستید، خرید اکانت گرامرلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آنالیز و پخش رایگان تصاویر در جمینای

هر دو ربات چت جی پی تی و جمینای، از زمان پیدایش خود، پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند. با این وجود در مقایسه ChatGPT و Gemini به تفاوت‌هایی برمی‌خوریم که در زیر می‌خوانید.

بازیابی تصاویر از وب در جمینای

جمینای از شرکت گوگل، تصاویر را از منابع وب نمایش می‌دهد. بدین ترتیب که با کلیک روی تصاویر دریافتی از جمینای، به منبع وب آن تصویر در یک تب جدید از مرورگر متصل می‌شوید و قادر به مطالعه بیشتر در مورد آن موضوع هستید. حالا این موضوع می‌تواند تحقیق در مورد نژاد یک سگ باشد و یا تحقیقات دانشگاهی سنگین!

بازیابی تصاویر از وب در جمینای
بازیابی تصاویر از وب در جمینای

این در حالی است که چت جی پی تی تاکنون نتوانسته تصاویر را از وب بازیابی کند و حتی گاهی در همان صفحه نمایش داده شده، شروع به رندر تصاویر کرده که کیفیت بسیار پایینی دارد.

در این بخش از مقایسه جمینای و چت جی پی تی، جمینای پیروز است.

آنالیز و پخش رایگان تصاویر در جمینای
آنالیز و پخش رایگان تصاویر در جمینای

ایجاد تصاویر رایگان در جمینای

گرچه هر دو ربات هوش مصنوعی می‌توانند تصاویر درخواستی شما را ایجاد کنند، اما جمینای این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهد و چت جی پی تی این این شرایط را تنها برای مشترکین پولی خود با DALL·E 3 مهیا می‌کند.

این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا هر آن‌چه در ذهن خود دارند را از ربات بخواهند و آن ربات نیز تصویری مرتبط برای آن‌ها بسازد. به طور مثال، تصویر ایجاد شده در چت جی پی تی از یک سگ کرکی در حال نقاشی کهکشان را در زیر می‌بینید:

خلق تصاویر در چت جی پی تی
خلق تصاویر در چت جی پی تی

در زیر نیز تصویری که جمینای در این رابطه ارائه کرده را می‌بینید:

خلق تصاویر در Gemini
خلق تصاویر در Gemini

لازم به ذکر است که اگر بخواهید یک بخشی از تصویر را در چت جی پی تی تغییر دهید، این کار امکان پذیر است. این موضوع در جمینای دیده نمی‌شود. بنابراین، ایجاد تصاویر با DALL·E بسیار عالی عمل می‌کند، اما پرداخت هزینه برای دریافت این قابلیت کمی چالش برانگیز است.

آنالیز تصاویر در هر دو برنامه هوش مصنوعی

شما می‌توانید تصویر دلخواه خود را در هر دو ربات آپلود کرده و از آن‌ها بخواهید تا برای تصویر زیرنویس ارائه دهند. در زیر یک نمونه از انجام این کار در جمینای را مشاهده می‌کنید:

آنالیز تصاویر در جمینای
آنالیز تصاویر در جمینای

پاسخ همین درخواست را در چت جی پی تی مشاهده می‌کنید:

آنالیز تصاویر در ChatGPT
آنالیز تصاویر در ChatGPT

پردازش رایگان تسک‌های مربوط به داده در چت جی پی تی

در مقایسه جمینای و چت جی پی تی باید به این نکته اشاره کرد که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، کد و صفحات گسترده در چت جی پی تی نیازی به کپی و پیست کردن آن داده‌ها در صفحه چت جی پی تی نیست. شما می‌توانید مستقیما از رایانه خود، گوگل درایو و یا مایکروسافت وان درایو، اطلاعات هدف را در این ربات آپلود کرده و با استفاده از GPT-4o و یا Data Analyst GPT به پاسخ برسید.

Data Analyst GPT در چت جی پی تی می‌تواند فرمت فایل‌ها را هم عوض کند. به طور مثال تنها با یک پرامپت ساده می‌توانید یک فایل معمولی را به پرزانته‌(و برعکس) تبدیل کنید.

علاوه بر این، چت جی پی تی می‌تواند اطلاعات دریافتی از شما را به نمودار و یا اسناد ترسیمی تبدیل کند. در زیر یک نمودار دایره‌ای بر اساس فرمت .OSV ایجاد شده است.

پردازش رایگان تسک‌های مربوط به داده در چت جی پی تی
پردازش رایگان تسک‌های مربوط به داده در چت جی پی تی

لازم به ذکر است که در جمینای هم می‌توان اطلاعات را به طور مستقیم آپلود کرد، اما تنها یک خلاصه و یا بازخورد از آن داده‌ها را دریافت خواهید کرد. به دلیل ارتقای جمینای در طول زمان، اگر روزی توانست مانند چت جی پی تی یک آنالیز گسترده از اطلاعات شما ارائه دهد جای تعجب ندارد.

انعطاف پذیری جمینای در به اشتراک گذاری مکالمات

در مقایسه جمینای و چت جی پی تی باید گفت هر دو سرویس می‌توانند مکالمات را به اشتراک بگذارند، اما تفاوت‌هایی دارند که در زیر می‌خوانید:

امکان ادامه مکالمه از همان نقطه قطع شده در جمینای

ربات جمینای به کاربران اجازه می‌دهد تا مکالمه انجام شده از قبل را در همان نقطه‌ای که رها شده بود، ادامه دهند. بدین معنی که اگر شما مکالمات خود را در جمینای با دوستان به اشتراک بگذارید، آن شخص می‌تواند از همان نقطه به چت با این ربات هوشمند ادامه دهد.

نقش جمینای در به اشتراک گذاری مکالمات
نقش جمینای در به اشتراک گذاری مکالمات

چت جی پی تی هم تا قبل از این، به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق یک لینک مشترک به مکالمات قبل وصل شوند. در حال حاضر این ویژگی متوقف شده است. تنها کاربران Enterprise می‌توانند مکالمات را به اشتراک بگذارند. مطمئنا در آینده، کاربران به قابلیت‌های بالاتری نیز دست خواهند یافت.

قابلیت به اشتراک گذاری مکالمات با تصاویر در جمینای

برخلاف جمینای که شرایط به اشتراک گذاری تصاویر را به همراه متن برای کاربران فراهم می‌کند، در چت جی پی تی نمی‌توان این کار را انجام داد. تنها راهی که برای به اشتراک گذاری مکالمات حاوی تصویر در چت جی پی تی وجود دارد، گرفتن اسکرین شات از صفحه و فرستادن آن به مخاطب است.

قابلیت اکسپورت کردن مکالمات جمینای به Google Docs و Gmail

این که جمینای تحت مالکیت گوگل است، به کاربران اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های دریافتی خود از جمینای را به فضای Google Work Space از جمله جیمیل خود منتقل کنند. این کار در چت جی پی تی تنها به روش کپی و پیست امکان پذیر است.

اکسپورت کردن مکالمات جمینای به Google Docs و Gmail
اکسپورت کردن مکالمات جمینای به Google Docs و Gmail

ادغام قدرتمند در هر دو ربات هوشمند

در مقایسه جمینای و چت جی پی تی باید گفت که در هر دو سرویس می‌توان به برنامه‌های دیگر متصل شد، اما نحوه انجام کار در هر یک متفاوت است.

پشتیبانی جمینای از Gemini Extensions، اجازه می‌دهد تا در همان صفحه مکالمه، از تاریخ و ساعت دقیق پروازهای سفر بعدی و موارد مشابه مطلع شوید. این اطلاعات نیز از سایر برنامه‌های Google، مانند Gmail، Google Drive، Hotels، Flights، Maps و YouTube به دست می‌آید.

در زیر نمونه‌ای از انجام این درخواست را در جمینای مشاهده می‌کنید:

ادغام قدرتمند با برنامه‌ها در جمینای
ادغام قدرتمند با برنامه‌ها در جمینای

در چت جی پی تی هم می‌توانید اطلاعات کسب شده از چت جی پی تی را به برنامه‌های دیگر منتقل کنید و سپس آن را در جای مناسب به کار گیرید.

امکان ساخت نسخه‌های سفارشی در چت جی پی تی

اگر از کاربران نسخه Plus یا Enterprise سرویس چت جی پی تی هستید، می‌توانید به تعداد نامحدود چت جی پی تی های مختلف بسازید که با نام GPT شناخته می‌شوند. برای انجام این کار باید درخواست خود را به زبان انگلیسی به سازنده GPT بگویید و منتظر بمانید. همین! با توجه به این قابلیت فوق‌العاد، کاربران زیادی به دنبال خرید اکانت ChatGPT هستند.

ساخت نسخه‌های سفارشی در چت جی پی تی
ساخت نسخه‌های سفارشی در چت جی پی تی

علاوه بر این، می‌توانید GPT‌ها را به مکالمات خود وارد کنید. برای انجام این کار باید از طریق @GPT name و وارد کردن پرامپت مورد نظر عمل کنید. بدین ترتیب، جابجایی بین فرمت‌های مختلف GPT بسیار ساده خواهد بود. همان‌طور که مشخص است چت جی پی تی در این بخش از مقایسه جمینای و چت جی پی تی پیروز است.

راه‌هایی برای مدیریت داده در هر دو پلتفرم چت جی پی تی و جمینای

مدیریت اطلاعات در سرویس‌های هوش مصنوعی بسیار مهم است. جمینای به شما این امکان را می‌دهد تا سابقه مکالمات شما ذخیره نشود. در این مورد نه تنها مکالمات در کادر کناری نمایش داده نمی‌شود، بلکه در آینده نیز به هیچ وجه به آن‌ها دسترسی نخواهید داشت. علاوه بر این، می‌توانید اطلاعات وارد شده را با تنظیماتی بر اساس(Last hour، Last day، Always، or Custom range) پاک کنید. در این حالت از اطلاعات موجود برای آموزش مدل‌های گوگل نیز استفاده نخواهد شد.

لازم به ذکر است که با وجود حذف تمامی مکالمات از جمینای، گوگل آن‌ها را برای خود تا 3 سال حفظ می‌کند.

مقایسه جمینای و چت جی پی تی از نظر مدیریت داده
مقایسه جمینای و چت جی پی تی از نظر مدیریت داده

در چت جی پی تی نیز در صورتی که بخش مموری را غیرفعال کرده باشید، تمامی چت‌ها به صورت موقت خواهند بود و ذخیره نخواهند شد.

در مقایسه جمینای و چت جی پی تی باید گفت که اگر گوگل اطلاعات را تا 3 سال نزد خود نگه می‌دارد، چت جی پی تی این کار را تا نهایتا 30 روز انجام خواهد داد.

یکی دیگر از تفاوت‌های چت جی پی تی و جمینای این است که شرایط بایگانی کردن مکالمات چت جی پی تی برای کاربران این پلتفرم هوشمند وجود دارد، اما در جمینای بدین شکل نیست. چت‌های بایگانی شده در چت جی پی تی قابل مشاهده، بازیابی و حتی حذف دائم هستند.

مقایسه هوش مصنوعی گوگل با چت جی پی تی

نکته مهم این است که از هر ربات هوش مصنوعی در چه زمینه‌ای سوال می‌پرسید، زیرا ممکن است هر دو ربات پاسخ‌هایی با ظاهر درست، اما در باطن نادرست، ارائه دهند. بنابراین، به موضوعات مورد بحث توجه کنید. امیدواریم مطلب فوق در زمینه مقایسه جمینای و چت جی پی تی توانسته باشد به شما کمک کند تا بهترین ربات هوش مصنوعی را برای کار خود انتخاب کنید و از آن لذت ببرید. برای اطلاع از نحوه استفاده از اکانت چت جی پی تی در ایران کلیک کنید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید