دامنه IO چیست؛ ۴ نکته مهم هنگام ثبت آن

دامنه IO چیست. پسوند دامنه IO یک TLD خاص کشور برای قلمرو بریتانیایی اقیانوس هند است، اما به دلیل محبوبیت و استفاده گسترده در بین شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها، .IO به طور غیر رسمی‌یک دامنه سطح بالای عمومی در نظر گرفته می‌شود و توسط گوگل به این عنوان شناخته می‌شود. دامنه های IO کمتر قابل اعتماد هستند. افراد ناآشنا با .IO ممکن است به وب سایتی با آن TLD اعتماد نداشته باشند. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه IO چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

دامنه IO چیست؟

پیدا کردن نام مناسب و خرید دامنه سطح بالا (TLD) هنگام ایجاد یک وب سایت ضروری است. با این حال، این فرآیند ممکن است دلهره آور به نظر برسد زیرا بیش از 1500 TLD برای انتخاب وجود دارد، مانند .com .net، .org و .IO و… .

پسوند .IO یک نام دامنه سطح بالای کد کشور (ccTLD) برای مجمع الجزایر چاگوس است که به قلمرو اقیانوس هند بریتانیا (BIOT) اختصاص داده شده است. با این حال، از آنجایی که IO یا I/O به معنای ورودی/خروجی در علوم کامپیوتر است، به یک دامنه عمومی تبدیل شده است و در دنیای فناوری محبوب است.

هر کدام از TLDها هدف خاصی را دنبال می‌کند. به عنوان مثال، نام دامنه .com برای وب سایت های تجاری مناسب است و .IO در بین شرکت های فناوری محبوب است.

مرجع شماره های اختصاص داده شده اینترنت (IANA) و سازمانی که منطقه ریشه سیستم نام دامنه (DNS) را مدیریت می‌کند، TLD .IO را به دفتر کامپیوتر اینترنتی (ICB) واگذار کرد. بعداً لویس اشتراوس نام دامنه levi.IO را برای هدفی غیر از هویت جغرافیایی به ثبت رساند.

اکنون، .IO توسط Identity Digital، یک رجیستری آمریکایی که دامنه‌های .mobi و .info را نیز مدیریت می‌کند، اداره می‌شود.

در مقایسه با سایر دامنه‌های سطح بالای محبوب، سایت‌های کمتری از .IO استفاده می‌کنند، اما این پسوند دامنه به طور فزاینده‌ای در سایت‌های فناوری پربازدید محبوب است.

در ادامه تنها چند نمونه از وب سایت های محبوب .IO هستند:

Opensea.IO – بزرگترین بازار توکن غیرقابل تعویض (NFT)

Etherscan.IO – این وب سایت برای جستجوی تراکنش های بلاک چین اتریوم است.

Greenhouse.IO – یک سیستم ردیابی متقاضی و نرم افزار استخدام.

اگرچه .IO در صنعت فناوری محبوب است، اما این پسوند برای هر کسب و کاری در دسترس است. معمولاً بازدیدکنندگان وب این دامنه را بیشتر به عنوان دامنه ای عمومی می‌بینند تا مختص کشور.

در نتیجه، گوگل .IO را به‌عنوان یکی از TLD‌های عمومی کد کشور – ccTLD‌هایی که به‌عنوان دامنه‌های سطح بالای عمومی تأیید می‌شوند، در نظر می‌گیرد. نمونه دیگری از ccTLD عمومی ‌دامنه .ai است. اگرچه این یک توسعه رسمی‌از Anguilla است، اما در بین استارتاپ های فناوری در صنعت هوش مصنوعی نیز محبوب است.

بنابراین، استفاده از .IO یکی از پسوندهای دامنه برای شرکت های جهانی برای داشتن نام های تجاری به یاد ماندنی است. لازم نیست آنها در BIOT برای ثبت دامنه های .IO قرار داشته باشند یا نگران رتبه بندی جستجو باشند زیرا هدف آنها کشور نیست.

برای مثال، مارکو روبیو با موفقیت از rub.IO برای کمپین ریاست جمهوری خود در ایالات متحده استفاده کرد.

استارت‌آپ‌های فناوری و SaaS از نام‌های دامنه .IO به دلیل ارجاع آن‌ها به اصطلاحات ورودی/خروجی استفاده می‌کنند و تنها یک کلمه مرتبط با مخاطبان و جوامع راه‌اندازی خود ارائه می‌کنند. همچنین، com ممکن است برای دامنه های سطح دوم آنها در دسترس نباشد، و .IO را به یک جایگزین عالی برای دامنه تبدیل می‌کند.

نکات مهم هنگام خرید دامنه IO

نکات مهم هنگام خرید دامنه IO
نکات مهم هنگام خرید دامنه IO

1- در دسترس بودن بیشتر دامنه های IO

حدود نیمی‌از استفاده از ایمیل در دستگاه های تلفن همراه است. هنگامی‌که شخصی برای اولین بار آدرس ایمیل شما را در تلفن خود تایپ می‌کند، هر کاراکتری مهم است. دامنه IO اغلب به استارت آپ‌ها اجازه می‌دهد دامنه‌ها و آدرس های ایمیل کوتاه تر و ساده تری داشته باشند و احتمال ایجاد اشتباه تایپی را کاهش دهد. درست کردن Name@company.IO بسیار ساده تر از Name@companyanotherword.com است!

2- قیمت بالاتر

دامنه IO چیست
دامنه IO چیست

هزینه نام دامنه به پسوند، در دسترس بودن و محبوبیت آن بستگی دارد، و IO گرانتر از دامنه های .online، .tech یا .com است. یکی از دلایل این است که در صنعت فناوری و استارت آپ‌ها مد روز و مورد تقاضا واقع شده است.

از طرفی این پسوند در مقایسه با دامنه های محبوبی مانند .com و .org، .IO کمتر قابل اعتماد و به یاد ماندنی است. رتبه اعتماد آن تنها در حدود 3.0 است و یکی از کم خاطره ترین پسوندهای نام دامنه با امتیاز 28٪ است. ممکن است به این دلیل باشد که .IO نسبتا جدید است و اعتبار و شهرت مشابه .com را به دست نیاورده است.

3- مهاجرت از COM به .IO

در برخی موارد کسب‌وکارها گاهی اوقات می‌توان یک نام تجاری یا دامنه موجود را با TLD جدیدتر کوتاه کرد و بسیاری از شرکت‌ها نیز از این موضوع استفاده کرده و از آن بهره برده‌اند. به عنوان مثال، مدرسه فناوری LIOnsgate Academy با انتقال lIOnsgateacademy.org به lIOnsgate.IO توانست .org را به طور کامل از دامنه خود حذف کند. شرکت‌هایی که نام تجاری طولانی‌تری دارند، با استفاده از نام اختصاری از دامنه کوتاه‌تر استفاده می‌کنند.

4- نام های دامنه .IO دارای یک انجمن هستند

نام های دامنه .IO
نام های دامنه .IO

هر چه بازدیدکنندگان وب راحت تر URL شما را در مرورگر یا آدرس ایمیل تایپ کنند، به یاد ماندنی تر و منحصر به فرد تر می‌شود.

کارآفرینانی که شرکت‌هایشان وب‌سایت‌های TLD دیگری دارند، هنوز دامنه‌های .IO را ثبت می‌کنند تا از آنها به عنوان روش‌های خلاقانه برای کوتاه کردن URL خود استفاده کنند.

نتیجه گیری

دامنه .IO قبلاً فقط یکی از TLD های کد کشوری بود. با این حال، دیگر مختص کشور نیست زیرا گوگل آن را به عنوان یک دامنه سطح بالای عمومی می‌شناسد و به مخاطبان بسیار گسترده تری خدمت می‌کند.

بسیاری از مردم .IO را به عنوان پسوند نام دامنه مناسب برای کسب و کارهای فناوری خود می‌دانند که به ورودی/خروجی در فرآیند محاسبات اشاره می‌کند. در همین حال، دیگران آن را می‌خرند تا با استفاده از TLD متفاوت، دامنه ای خلاقانه تر و مرتبط تر بسازند.

دامنه‌های .IO علیرغم هزینه بالاتر، رتبه‌بندی اعتماد پایین‌تر و سابقه پیچیده، دسترسی بیشتر و نام کوتاه‌تری را ارائه می‌کنند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا سایت‌های .IO را با استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌های فناوری مرتبط کنند، حتی بدون اینکه محتوا را ببینند.

امیدواریم این مقاله به شما در تصمیم گیری در مورد استفاده از دامنه IO برای وب سایت خود کمک کند. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

شاید دوست داشته باشید
پیام بگذارید